Venituri de 300-500 de dolari vs. salarii de 100 dolari in 1994

Venituri de 300-500 de dolari vs. salarii de 100 dolari in 1994Era inceputul anului 1994 si Sergiu Macadrai trecea printr-o perioada mai dificila, afacerile sale fiind in faliment. Intr-una din calatoriile sale cu metroul a primit un fluturas “care invita persoane dinamice si active sa colaboreze cu o companie americana”, povesteste Rodica Macadrai. Intrucat nu avea alternative s-a dus la acel interviu, care s-a dovedit a fi de fapt o prezentare Herbalife. Si a fost convins din start ca va avea succes pentru ca oferea doua solutii pentru doua nevoi fundamentale - sanatate si bani.

Cu totul diferita a fost prima “intalnire” a sotiei sale cu aceasta companie. In iulie 1995, Rodica Macadrai era proaspata absolventa a Facultatii de Psihologie din Cluj si avea in fata o vara libera, inainte de a incepe studiile de doctorat. Cunoscuse compania inainte, insa a fost atat de sceptica si cinica incat nu a rezistat pana la finalul prezentarii. Insa, dupa 6 luni si-a schimbat atitudinea intrucat mama sa obtinuse niste rezultate bune in consumul produselor acelei companii.

In 1994-1995 informatiile despre activitatile de direct selling erau practic inexistente, afirma Macadrai, care subliniaza faptul ca si in prezent o industrie care genereaza cifre de vanzari importante este cvasi necunoscuta pe plan local. Printre personalitatile care recomanda si investesc in prezent in industria produselor nutritive se numara Bill Clinton, Tony Blair, Warren Buffet, Donald Trump sau Robert Kyosaki.

“Fundamentul erau obstacolele legate de mentalitatea si educatia pentru sanatate a potentialului consumator. Oamenii nu intelegeau de ce o ceafa de porc cu mici si cartofi prajiti, insotiti de o bere rece nu era tocmai masa ideala”, spune Rodica Macadrai.

In opinia sa, pentru a fi un promotor de succes in aceasta industrie trebuie sa crezi in produsul sau serviciul pe care il recomanzi.

“Tu vorbesti despre ceva si recomanzi produse pe care le consumi personal si impreuna cu membrii familiei. In afacerile traditionale, poti vinde detergent ieftin, in timp ce tu folosesti unul scump sau bio. In afacerea noastra nu poti. Nu ai forta si convingerea necesara cand stai fata in fata cu un potential consumator. De aceea, rezultatul personal pe care il poti comunica valoreaza cat cele mai mari campanii de marketing ca si impact”, argumenteaza Macadrai.

Primele luni in cadrul Herbalife le-au adus profituri intre 300 si 500 de dolari pe luna, in conditiile in care in perioada 1994-1996 un salariu de 100 de dolari era considerat unul “foarte bun”, isi aminteste Rodica Macadrai.

Cheia catre independenta financiara

Cheia catre independenta financiaraPotrivit familiei Macadrai, cheia catre independenta financiara in acest sistem consta in construirea echipei de distributie, parte a activitatii care este cel mai putin inteleasa.

“In loc sa angajeze forta de vanzari costisitoare, companiile care lucreaza in acest sistem ofera posibilitatea clientilor multumiti sa isi faca o mica afacere, promovand niste produse in care ei cred si de care sunt multumiti. Banii economisiti pe salarii si publicitatea traditionala sunt redirectionati spre a crea produse de calitate si un plan de comisioane atractiv pentru colaboratori. Tu poti sa te ocupi doar de vanzari directe. Dar daca vrei sa investesti eforturi suplimentare in a gasi si alte persoane interesate sa castige suplimentar, poti sa-ti construiesti propria echipa de distributie”, explica Rodica Macadrai.

Insa nicio companie din acest sistem nu te plateste pentru numarul de persoane pe care le-ai invitat, ci doar pentru productivitatea echipei tale. Tot ce tine de creare, instruire, motivare si lidership in echipa ta este partea de job a coordonatorului.

“Compania ofera produse, platforma logistica, operationala, cadrul pentru sistemul de instruire. Dar de echipa ta trebuie sa ai grija personal. Ce face totul incitant este faptul ca tu nu esti seful acestor persoane si de fapt trebuie sa conduci prin exemplul personal. Ajungi sa te formezi ca antrenor, lider, persoana care stie sa ofere sprijin si, mai ales, care este competenta si performanta. In aceste sisteme este exclusa situatia in care succes poate avea o persoana incompetenta, aroganta, care nu stie sa comunice bine si nu ii plac oamenii. Din pacate, in afacerile traditionale astfel de «lideri» se intalnesc la fiecare pas”, spune Macadrai.

Citand studii realizate special pentru industria de vanzari directe, Rodica Macadrai puncteaza cateva dintre avantajele unui astfel de job.

1. Interesul crescut fata de afacerile si activitatile facute de acasa.
2. Investitii mici care creaza profituri generoase si perspective excelente.Posibilitatea de a face afacerea part-time si sisteme gratuite de instruire. In loc sa ai inca un job cu sef, incepi o mica afacere.
3. Poti usor sa-ti extinzi afacerile in alte tari. Clienti sau membri a echipei tale pot deveni persoane din oricare tara din lume unde compania ta are reprezentanta.
4. Posibilitatea de a construi venituri reziduale.
5. Deschisa pentru orice persoana - o foma pura de egalitate prin antrepriza. Varsta, sexul, pregatirea anterioara nu au importanta.
6. Valorile etice promovate de aceste sisteme. Tot mai multe persoane isi doresc sa aiba activitati care contribuie in viata altor persoane. Promovarea ideilor de colaborare si munca in echipa in loc de dominatie si control.

Un sistem "rezistent la criza"

Un sistem "rezistent la criza"In opinia Rodicai Macadrai, sistemele de vanzari directe si network marketing sunt rezistente la recesiune, intrucat in situatii de criza “oamenii apreciaza mai mult oportunitatile de afaceri part-time”.

“Astazi 300-500 euro inseamna o diferenta intre faliment si supravietuire pentru multe familii. Oferta de joburi este redusa, de part-time joburi si mai mult. Aici insa poti sa ai activitatea seara sau in week-end, de acasa. Este foarte convenabil. Iar faptul ca ai o situatie dificila te face sa fii foarte serios si perseverent, ceea ce produce rezultate. De fapt in prima jumatate a acestui an afacerea noastra a crescut considerabil”, spune Macadrai.

Aceasta sustine ca valoarea unei comenzi nu s-a modificat considerabil, aceasta situandu-se in jurul a 300 de lei.

Provocarile nu vin atat de mult din zona competitiei pe aceasta piata, cat din partea mentalitatii si a culturii pentru sanatate din Romania.

“Astazi clientul este mai instruit, are acces la informatii on-line, tot mai multi oameni inteleg importanta suplimentarii nutritiei. Ce nu s-a schimbat insa este faptul ca in continuare oamenii au incredere in recomandarile personale. Ceea ce face aceasta forma de distributie mult mai penetranta decat comertul traditional”, afirma Rodica Macadrai.

Herbalife Ltd., unul dintre cei mai importanti distribuitori de produse nutritive din lume, a incheiat anul 2009 cu vanzari nete de 2,3 miliarde dolari, in scadere cu 1,5% fata de anul precedent. Prognozele pentru primul trimestru indica o crestere a vanzarilor de pana la 13,5%.

Herbalife Ltd are aproape 30 de ani de existenta pe piata internationala, produsele companiei fiind distribuite in 72 de tari, printre care se afla si Romania, prin intermediul a 2 milioane distribuitori independenti.

Cum poti deveni distribuitor independent

Cum poti deveni distribuitor independent“Trebuie sa te documentezi asupra domeniului si sa iti placa. In cazul nostru este domeniul Wellness. Este foarte important sa iti placa domeniul. Trebuie sa fii o persoana careia ii place sa lucreze cu oamenii. Nu conteaza daca stii sau nu sa faci vanzari si nici care sunt studiile. Urmeaza sa faci o pregatire temeinica odata ce ajungi in sistemul de instruire.

Afacerea o incepi cumparand pachetul de start si licenta de distributie a companiei. Este o suma modica, accesibila oricarei persoane, pachetul contine materiale si produse, ale caror cost depaseste costul pachetului de start. Nimeni nu castiga niciun profit din vanzarea pachetelor de start. Semnarea licentei reprezinta startul”, explica Rodica Macadrai.

Cateva greseli ce trebuie evitate

1. Sa nu ignori importanta consumului personal de produse, in vederea obtinerii unui rezultat personal. Acest rezultat este fundatia increderii tale in ceea ce promovezi.

2. Sa te conectezi imediat la sistemul de instruire si sprijin. Pentru un incepator este crucial sa se instruiasca in noul domeniu.

3. Nu trebuie sa te lasi influentat de parerile celor din jur. Trebuie sa-ti oferi timpul necesar, in jur de 3-4 luni, ca sa iti faci o parere proprie. Practic toate persoanele care au vechime au inceput de pe o pozitie neincrezatoare si tematoare. Nu spunem sa ai incredere oarba, ci sa ai independenta in gandire si sa te convingi singur, nu sub o influienta critica din partea celor din jur. Ori intr-o saptamana sau doua nu-ti poti crea o parere pertinenta.