1 / 4

“Eu sper sa fac cat mai multe greseli. Cei care nu o fac sunt deja morti”

Ora 11.30. Usile liftului se deschid si Joseph Seroussi se indreapta incet catre biroul sau de la etajul 5 al unei cladiri de birouri. Isi saluta tacticos secretarele si se aseaza la masa, cu fata spre un perete plin cu fotografii de familie. “Ei sunt echilibrul meu. Ei si gatitul”, spune Seroussi, aratand prin fumul unei tigari proaspat aprinse catre imagini cu fiicele si nepotii sai.

A venit pentru prima oara in Romania in anii ’60. La momentul respectiv facea deja comert cu textile si confectii, activitate ce ii aducea anual venituri intre 50 si 55 de milioane de dolari. Isi deschide in 1965 primul birou din Romania. “Stiam ce faceau toate fabricile de confectii din Romania. Era un sistem total diferit. Regimul comunist avea grija sa ofere locuri de munca oamenilor. Era mai important pentru ei volumul decat calitatea. Am avut tehnicieni adusi din Europa pentru a imbunatati in permanenta calitatea. Nu pot sa spun insa ca imi lipseste ceva din acea perioada. Trebuie sa ne gandim la prezent”, afirma Seroussi.

Insa prezentul aduce in prim plan realitatea. Daca pana in 2007, J&R Enterprises, firma pe care Joseph Seroussi a infiintat-o in 1990, avea in portofoliu 5 fabrici si 8.000 de angajati, in prezent activitatea se rezuma doar la trei unitati de productie si aproximativ 5.600 de muncitori, care lucreaza intr-o singur schimb.

Si vestile proaste nu s-au oprit aici. Afacerile au continuat sa scada in primele sase luni ale acestui an cu 10-15% fata de perioada similara din 2009 fapt ce a condus la inchiderea a inca doua magazine No.36, dintre care unul in Capitala. Anul trecut, Seroussi a decis sa renunte la alte 3 magazine, astfel incat in prezent detine in Bucuresti un outlet in cartierul Militari si o locatie in Vitan.

Sa fii cu ochii pe afacere pare sa fie motto-ul acestor vremuri pentru proprietarul J&R Enterprises. “Un om de afaceri este un om de afaceri oriunde, trebuie sa isi cantareasca situatia in orice clipa, mai ales in vremuri dificile, cand lucrurile se schimba de la zi la zi. Trebuie sa fii constient de ce se intampla in jurul tau. E ca in orice alta tara, nu este nimic ciudat in privinta Romaniei, un om de afaceri trebuie doar sa fie foarte atent si sa isi urmareasca afacerea”, crede Seroussi.

O unda de optimism vine insa din activitatea de export, peste 90% din productie fiind livrata in tari precum Germania, Italia, Franta sau Marea Britanie. Pentru lohn Seroussi lucreaza in prezent cu 10 clienti, toti din Europa, cunoscuti in Germania si Italia.

“Totul tine de calitate, daca te rezumi doar la a oferi preturi bune, celelalte companii din tarile in care exporti te vor ucide. Trebuie sa le oferi clientilor ce vor ei nu ce iti doresti tu. Vor calitate mai buna si un pret rezonabil. Este procedura clasica. La fel cum nu e suficient sa iti promovezi numele, trebuie sa il ambalezi si cu calitate si produse si servicii. In plus, tine si de serviciile pe care le oferi. Un business nu creste in 3 ani, trebuie rabdare si servicii de calitate”, spune apasat Joseph Seroussi.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri