Daca nu era criza, am fi continuat sa traim narcisist

Daca nu era criza, am fi continuat sa traim narcisistPrintre intalniri cu colaboratori apropiati, actuali sau eventuali parteneri de business sau simpli angajati care lucreaza la renovarea hotelului Crowne Plaza, proprietarul Ana Holding studiaza grafice, citeste presa economica si cauta solutii de eficientizare a activitatii.

Atunci cand nu este in birou, Copos este pe teren sau „pe santier”, asa cum ii place sa zica. „M-am intors aseara, la 10, de pe santierul din Poiana Brasov. Va fi o realizare daca vom reusi sa deschidem hotelul pana pe 20 - 25 decembrie, insa am incredere ca va fi asa pentru ca lucram cu firme din Elvetia si Austria”, spune Copos despre proiectul de 10 milioane de euro din Poiana, care presupune deschiderea unui hotel pe „carcasa” fostei locatii Sportul.

Un alt santier, de data aceasta la doar cativa metri de spatiosul birou al lui Copos din sediul Ana Holding, este si hotelul de 5 stele Crowne Plaza, pentru renovarea caruia omul de afaceri a mai scos din buzunar - sau, mai bine zis, din banci (in 2009 a luat un credit de 25 milioane euro de la BRD) - vreo 3 milioane de euro. „Prin scaderile de preturi la materiale de constructie si la forta de munca cauzate de criza ni se creeaza oportunitatea de a realiza proiectele de investitii programate, la preturi mult mai mici. Mai mult, datorita volumului redus de lucru pe piata, beneficiem de disponibilitatea companiilor de constructii si putem alege. Acum doi ani asa ceva ar fi fost de neconceput”, exclama George Copos, cel mai mediatizat milionar roman.

Intr-adevar, multe dintre realitatile economice de astazi erau de neimaginat in urma cu doi ani, cand Romania traia, in opinia unuia dintre cei mai bogati romani, intr-o lume fantasmagorica. „Poate suna cinic, insa daca nu ar fi venit criza am fi continuat sa traim narcisist, intr-o lume ireala, uitandu-ne in statistici si minunandu-ne cat de teribila este dezvoltarea noastra economica, in conditiile in care, de fapt, nu se producea mai nimic - oricum, nimic romanesc, daca dam deoparte Dacia Renault si otelul Mittal-ului”, sustine Copos de la acelasi birou unde, in noiembrie 2008, a luat decizia primei restructurari cauzata de recesiune.

„Primele semnale pe care le-am primit ca urmeaza o criza au fost de la Ana IMEP - firma care exporta 97%. La aceasta companie am facut, in noiembrie 2008, prima restructurare cauzata de criza: am dat afara 600 de angajati dintr-un total de 1.300 de persoane. Daca nu faceam acele restructurari in noiembrie 2008, astazi Ana IMEP nu mai exista, era categoric in faliment”, rememoreaza Copos prima decizie pe care a trebuit sa o ia in combatul cu criza.

Acest articol a fost publicat in Editia Speciala - Ce am invatat in primii doi ani de criza, primul proiect tiparit Wall-Street.ro.

Greseala inceputului de recesiune: Amanarea restructurarilor

Greseala inceputului de recesiune: Amanarea restructurarilorDupa masurile pe care le-a luat la Ana IMEP, Copos nu a continuat cu reducerile de personal si eficientizarea costurilor si in cazul celorlalte companii din grup. „La inceputul crizei nu am constientizat cat de greu va fi. Am sustinut costuri mari cu forta de munca, ce se regaseau copios in costurile totale. Ce am facut la Ana IMEP in noiembrie 2008 ar fi trebuit sa aplic la toate celelalte companii din holding. Am gresit. Am crezut ca, fiind vorba de servicii, nu se va simti atat de repede criza”, isi reproseaza omul de afaceri. Restructurarile ar fi ajutat intr- o oarecare masura si angajatii care urmau sa plece, astfel incat, la finele lui 2008 isi puteau gasi mult mai usor un alt loc de munca.

Pana la urma, in 2009, cand si-a dat seama ca recesiunea este tot mai vizibila in toate companiile pe care le detinea, de la hoteluri pana la imobiliare, proprietarul Ana Holding a continuat ceea ce incepuse in toamna lui 2008. Per total, nu mai putin de 1.300 de angajati - aproape jumatate dintr-un total de 3.000 - au fost trimisi acasa. „Este cel mai dificil lucru pentru un manager sa dea afara oamenii cu care a colaborat, asa ca nu am participat la niciuna dintre restructurarile din grup. Chiar si asa, nivelul de stres a crescut foarte mult in acea perioada”.

Cea mai importanta lectie pe care George Copos a invatat-o de-a lungul celor doi an de recesiune este aceea ca roata nu trebuie reinventata. „Nu trebuie sa repeti, pe propria piele, experiente economice nenorocite care s-au succedat, timp de sute de ani, pana cand cineva le-a gasit cauza, le-a explicat mecanismul mecanismul si a aratat solutia”, explica acesta. Omul de afaceri crede ca, spre deosebire de vremurile de prosperitate, cand poti sa vinzi oricui orice, atunci cand vine recesiunea si nu mai poti comercializa produsele, trebuie sa te mobilizezi si sa incepi sa-ti conduci intreprinderea dupa stiinta, nu dupa ureche.

„Trebuie sa incerci sa realizezi niste obiective specifice - sau macar unele dintre ele: maximizarea productiei, minimizarea costului de productie, cresterea numarului de cumparatori, mentinerea prestigiului pe piata, pastrarea independentei financiare”, considera seful Ana Holding.

Bineinteles, aceste metode s-au aplicat diferentiat fiecareia dintre societatile holdingului. In cazul industriei hoteliere, spre exemplu - Ana Hotels - Copos a incercat sa actioneze in special in zona optimizarii fortei de munca, in timp ce, in industria electrotehnica - Ana IMEP - a fost vizata cresterea productivitatii. De asemenea, in cazul tuturor companiilor pe care le controleaza, omul de afaceri a ales sa externalizeze acele servicii care se preteaza la asa ceva, cum ar fi cele de paza, IT, mentenanta sau juridic. „Economistii ne-au dat ideile de baza. Trebuie doar sa le aplicam”.

Oamenii de afaceri: Criza, o binecuvantare. S-a redus presiunea de crestere a salariilor

Orice companie care nu face profit

Orice companie care nu face profitChiar daca, in ultimii doi ani, Copos nu a inchis si nu a vandut nicio companie din cadrul holdingului, omul de afaceri nu exclude in niciun caz aceasta varianta. „O regula importanta la ANA este aceea ca o companie care nu face profit se inchide. O stiu si proprietarul, si directorul general, si angajatii”, declara, sec, Copos.

Omul de afaceri regreta ca nu a vandut anumite active atunci cand acestea erau pe val. „O alta greseala pe care mi-o recunosc este ca m-am desprins foarte greu de activele pe care le-am achizitionat. Ele trebuie aduse in piata, marita valoarea si apoi vandute. De exemplu, Ana Electronic trebuia vanduta cand aveam un EBIDTA de 10 milioane de dolari sau Ana IMEP la un EBIDTA de sapte milioane”, mai spune Copos, care pe viitor se asteapta sa renunte la o parte dintre companiile pe care le detine in prezent.

Primul sfat pe care proprietarul Ana Holding il da antreprenorilor romani pentru a trece de aceasta perioada este sa se informeze foarte mult. „Nu sunt cel care poate da cele mai bune sfaturi. Le da Adam Smith, Keynes, Krugman. Eu pot doar sa ii indemn pe toti oamenii de afaceri in a-i citi din cand in cand pe acestia”.

Totusi, din propria experienta, Copos considera ca, pe timp de criza, solutia nu este niciodata lamentarea, frangerea mainilor in talk - show-uri televizate sau solicitarea interventiei Guvernului omnipotent. „Solutia este aceea de a-ti conduce afacerea cu mana ferma si de a gasi solutii corecte si legale. Experienta ultimilor ani arata ca aproape niciodata solutiile corecte pentru mediul privat nu vor veni de la stat. Soarta ii favorizeaza pe cei indrazneti - iata un sfat util”, sustine omul de afaceri.

Nicio zi de concediu in ultimul an si jumatate

Nicio zi de concediu in ultimul an si jumatateDe la inceputul lui 2009 si pana in prezent, programul de lucru al lui Copos incepe pe la 7-8 dimineata si se termina, de foarte multe ori, si la 9-10 seara. „Daca in 2007 - 2008 imi permiteam sa plec doua saptamani cu velierul, in 2009 si 2010 nu mi-am luat nici macar o zi de concediu”, marturiseste Copos.

De la izbucnirea crizei, a crescut si frecventa intalnirilor cu cei delegati sa se ocupe de fi ecare companie din holding. „Daca acum 3 - 4 ani ne vedeam o data pe trimestru, acum ne vedem lunar sa facem analiza bugetului sau forecast-uri”.

Omul de afaceri este rezervat in a previziona sfarsitul crizei. „Nu stiu daca va fi un W, dar ma tem de asta. S-ar putea totusi sa evitam W pentru ca in 2008 si 2009 atat Fed, cat si BCE au redus dobanzile, ceea ce nu s-a intamplat in recesiunile din 1873 si 1929”.

Cat despre ideea de a-si muta afacerile in alta tara, asa cum iau in calcul alte companii, pentru a evita suprataxarea din Romania, George Copos face trimitere tot la un mare economist:„Adam Smith este parintele economiei ca stiinta. In 1776, in opera sa fundamentala, «Avutia natiunilor natiunilor », cercetare asupra naturii si cauzelor ei, el arata cum capitalul poate fi cu usurinta deplasat. Proprietarul de capital este propriu-zis un cetatean al lumii si nu este neaparat legat de o anumita tara. Unul dintre avantajele proprietarului de capital este acela de a-si putea transfera capitalul, dintr-o tara in alta, atunci cand acesta este supus unor actiuni ostile ale autoritatilor. Opera lui Adam Smith dateaza de 234 de ani! E oare actuala in continuare?”, se intreaba omul de afaceri.

INTERVIU cu George Copos - Despre patronii romani, criza si fotbal