Piata a scazut mai putin decat in 2009

Piata a scazut mai putin decat in 2009Consumul de ciment a scazut cu 10 - 12% anul trecut, pana la 7-7,2 milioane de tone, in conditiile in care 2009 a consemnat un declin de 30%, cel mai accentuat de la privatizarea industriei de profil si pana acum.

“In 2010 am observat ca trendul de scadere al pietei a fost mai putin sever decat in 2009, mai ales daca luam in considerare a doua jumatate a anului. In general, anul trecut s-a incheiat mai bine decat ne asteptam la inceput si acest lucru ne ofera sperante pentru 2011", spune Markus Wirth (foto), CEO Holcim Romania, subsidiara locala a grupului elvetian Holcim.

Primele noua luni ale anului trecut i-au adus companiei o scadere in volum a vanzarilor cu 18,8 % fata de aceeasi perioada din 2009.

Comparativ, in perioada ianuarie – septembrie 2009, declinul vanzarilor fata de intervalul similar din 2008 a fost de 14,7% (inclusiv clincher – materia prima principala folosita la fabricarea cimentului).

Wirth estima la inceputul anului trecut ca vanzarile companiei vor scadea minimum 5% si cu maximum 20% in 2010.


Producatorul de ciment a realizat o cifra de afaceri de 246,6 milioane de euro in 2009, in scadere cu 33,8% fata de 2008. Compania nu a anuntat deocamdata rezultatele financiare pe anul trecut.

Diminuarea scaderii pietei cimentului fata de 2009 este principalul lucru pozitiv observat in 2010 si de Carpatcment Holding, parte a grupului german HeidelbergCement.

"Faptul ca piata nu a scazut cu mai mult de 10-12% fata de 2009 si ca investitorii privati si-au continuat proiectele si investitiile sunt lucruri pozitive care s-au intamplat pe aceasta piata in 2010", apreciaza Mihai Rohan, presedintele Consiliului de Administratie (CA) al Carpatcement Holding.

Rohan estimeaza ca cifra de afaceri pe care a realizat-o grupul german in 2010 pe piata locala, prin cele trei divizii prin care este prezent in Romania (ciment, agregate si betoane), a scazut cu circa 10% fata de 2009, cand businessul a atins o valoare de aproximativ 238 de milioane de euro.

Lafarge (Franta), cel mai mare producator de ciment din Romania, considera ca, pe langa reducerea ritmului de scadere al pietei, al doilea an de criza economica a reprezentat pentru companie o buna oportunitate de regandire a costurilor operationale.

“Pentru echipa noastra, cred ca a fost o perioada benefica pentru ca am reusit sa analizam mai bine costurile, sa fim inovativi si sa implementam masuri care sa ne asigure o mai mare vigilenta manageriala”, precizeaza Philippe Questiaux, presedintele si directorul general al Lafarge Ciment, subsidiara locala a grupului Lafarge

In primele noua luni ale anului trecut, vanzarile Lafarge in Romania au scazut in volum cu 16,4% fata de perioada similara din 2009. Francezii estimau in noiembrie ca piata romaneasca de ciment se va contracta cu 12 – 16% in 2010.

Lafarge Ciment (Romania) a avut in 2009 o cifra de afaceri de 209,5 milioane de euro si un profit net de 71,3 milioane de euro.

Vestile bune din ciment au fost insa prea putine pentru a se bate cu marile aspecte din economie care au influentat negativ atat industria de profil, cat si celelalte sectoare de activitate.

Accesul foarte greu la surse de finantare in contextul unei reticente acute a sistemului bancar, incetinirea fluxului bani – materii prime – produse finite, precum si cresterea TVA de la 19% la 25%, au avut un impact semnificativ in afacerile cimentistilor.

“Problema accesului foarte dificil al companiilor la produse de finantare, generat de blocajul creditarii, a condus la imposibilitatea finalizarii majoritatii proiectelor deja incepute si a demararii unor noi proiecte in toate cele trei sectoare (constructii rezidentiale, nerezidentiale si ingineresti). Acest lucru a impiedicat, bineinteles, si cresterea cererii de materiale de constructie. De asemenea, un factor care a avut o influenta negativa asupra pietei materialelor de constructii in general, a fost si nerespectarea programului de investitii in infrastructura (10 miliarde euro) anuntat de catre Guvern”, sustine Mihai Rohan, presedintele Carpatcement Holding.

Provocarile din 2011

Provocarile din 2011Cei trei producatori de ciment sunt constienti ca 2011 va continua sa fie un an dificil, dar se asteapta la o evolutie mai buna a pietei decat 2010.

“Vremea ramane factorul cel mai important, dupa aspectele legate de incertitudinea economica. Conditiile pentru revenirea investitiilor private sunt intrunite, mai putin apetitul pentru risc. Modelul parteneriatelor public – private sunt, de asemenea, o solutie de relansare a constructiilor in Romania, deopotriva cu abilitatea de a fructifica oportunitatile de utilizare a fondurilor structurale si de coeziune alocate Romaniei de catre Uniunea Europeana”, este de parere Philippe Questiaux, seful Lafarge Romania.

Lipsa de vizibilitate pe termen scurt in ceea ce priveste investitiile pe care le va realiza statul in infrastructura este vazuta de Markus Wirth, de la Holcim, ca principalul impediment pentru o revenire a pietei in 2011.

”Acesta (investitiile in infrastructura – n.red.) este un domeniu in care ne aflam cu mult sub media europeana si care este definitoriu pentru impulsionarea dezvoltarii economice ulterioare. Contam foarte mult pe angajamentul Guvernului de a acorda prioritate investitiilor de infrastructura, mai ales celor cofinantate cu fonduri de la Uniunea Europeana. Daca Guvernul se va concentra pe aceste investitii in prima jumatate a anului, ar putea crea un context favorabil pentru investitii din partea sectorului privat in al doilea semestru”, explica Wirth.

2012 este anul de la care se va putea vorbi, probabil, de o revenirea sanatoasa pe crestere a pietei, considera si Mihai Rohan, de la Carpactcement.


"Probabil ca abia din 2012 vom putea vorbi de o revenire sanatoasa pe crestere a pietei, intrucat avem atatea oportunitati si nevoi mult mai mari de investitii fata de foarte multe alte tari”, spune Rohan (foto).

In tot acest context, producatorii de ciment vad 2011 ca pe un an plin de provocari, atat in ceea ce priveste propriile afaceri, cat si peisajul economic general.

“Scaderea insemnata a cererii de materiale de constructii, ca urmare a intarzierii demararii marilor proiecte de infrastructura, diminuarea pretului la aceste produse (in incercarea de a contracara micsorarea cererii si de a atrage clienti), alaturi de accesul greu la credite sunt printre cele mai insemnate probleme pe care le intampina producatorii de materiale de constructii”, crede Rohan.

Economist Intelligence Unit (EIU) estimeaza ca economia locala a scazut cu 2% in 2010
, iar in 2011 Produsul Intern Brut (PIB) isi va reveni intr-un ritm lent.

“Pentru compania noastra, scaderea economica a avut un efect direct asupra capacitatii noastre de a recupera investitiile pe care le-am realizat in ultimii cinci ani. O alta provocare pentru anul 2011 va fi majorarea pretului materiilor prime (combustibil, carbuni etc.), care detin o pondere ridicata in costurile noastre de productie”, afirma Markus Wirth, de la Holcim.

In cazul Lafarge Romania, principalele preocupari pentru 2011 vor fi cele referitoare la activitatea curenta a companiei, care si-a propus sa continue demersurile intreprinse in anii anteriori. Pentru a face fata contextului economic, compania a implementat in 2010 si in 2009 un set de masuri care a prevazut un management mai bun al costurilor, externalizarea unor lucrari industriale, gestionarea achizitiilor de bunuri si servicii industriale si non-industriale, cresterea eficientei in administrarea stocurilor si optimizarea bugetului de resurse umane la conditiile actuale.

"Pentru 2011 avem de consolidat aceste practici si bunele rezultate obtinute, in egala masura cu identificarea unor segmente din piata, insuficient explorate pana in acest moment", declara Philippe Questiaux, presedintele si directorul general al Lafarge Ciment Romania.

Contextul nefavorabil nu a oprit investitiile

Contextul nefavorabil nu a oprit investitiileVestile mai putin bune pe care le-au adus autoritatile in 2010 referitoare la nivelul investitiilor si scaderea cererii pentru ciment nu au descurajat producatorii de ciment, care au continuat sa cheltuiasca si in 2010 sume importante pentru sustinerea si eficientizarea activitatilor.

Bugetul alocat pentru modernizarea fabricilor de la Campulung si Alesd, precum si a statiei de macinare de la Turda apartinand Holcim Romania s-a ridicat la peste 20 de milioane de euro.

In plus, in luna august, compania a primit acceptul pentru inceperea unei investiti in valoare de 14 milioane de euro intr-un proiect de eficienta energetica la fabrica de la Alesd, care va asigura aproximativ 15% din necesarul de energie electrica al fabricii, folosind caldura generata in timpul procesului de fabricare a cimentului. Investitia de la Alesd va fi finalizata in 2012.

Grupul Holcim detine titlul de cel mai mare investitor elvetian din Romania, dupa ce a chltuit pe piata locala peste 650 de milioane de euro, incepand cu 1997 si pana acum.

Cele mai importante sume alocate de Holcim in Romania au fost in perioada 1997-2005, cand compania a investit circa 513 milioane de euro in achizitii, modernizari si in implementarea unor masuri pentru protectia mediului sau in dezvoltarea afacerii.

Cel mai mare proiect de investitii al companiei s-a desfasurat la Campulung, in intervalul 2005-2008, cand Holcim Romania a investitit circa 120 de milioane de euro in modernizarea liniei de productie.

De asemenea, Carpatcement Holding a avut un buget de investii de opt milioane de euro in 2010, bani care au fost destinati, in principal, modernizarii echipamentelor de productie.

“Nivelul programat al investitiilor pentru 2011 este similar cu cel din 2010”, spune Rohan, seful companiei.

Grupul francez Lafarge continua sa deruleze planul investitional anuntat incă din anul 2006 in valoare de 90 de milioane de euro.

"Mai mult, continuam sa punem accent si sa investim in: sanatatea si securitatea in munca, domeniu in care am accesat deja fonduri europene, dezvoltarea profesionala si manageriala a oamenilor nostri, precum si in programul intern de control al costurilor si al gestiunii numerarului”, conchide Philippe Questiaux (foto), de la Lafarge.