Cum sta Romania dupa trei ani de mariaj cu FMI?

Cum sta Romania dupa trei ani de mariaj cu FMI?Potrivit lui Lybek, Romania si-a imbunatatit semnificativ situatia financiara in ultimii trei ani si a ajuns la un echilibru fiscal. De asemenea, exporturile au depasit nivelurile de dinaintea crizei, inflatia a atins un minim istoric, cursul de schimb este relativ stabil, "atat cat poate fi pe o piata libera".

In acelasi timp, dobanzile s-au relaxat, iar prima de risc a Romaniei a scazut considerabil. In acest context, sistemul bancar s-a stabilizat, iar Romania este intr-o pozitie mai buna decat in 2008 sa reziste unui soc extern, daca va mai urma unul.

Lybek a precizat ca Romania a avut ca obiectiv inflatia, pe parcursul crizei, si a fost destul de dificil pentru banca centrala sa respecte unele tinte, "nu neaparat din cauza unor deficiente in politica monetara, cat in politica fiscala".

In momentul in care aceste deficiente au fost corectate, banca centrala a putut sa atinga tintele de inflatie.

Reprezentantul FMI pentru Romania a explicat ca, desi Romania a facut progrese considerabile, a fost nevoie de acordul de tip preventiv.

"Acesta este ca o prima de asigurare. Stim ca sunt nori la orizont si daca incepe ploaia, Romania va sti de unde sa ia umbrela", a spus Tonny Lybek.

Fondurile structurale: cel mai bun motor de crestere

Fondurile structurale: cel mai bun motor de crestereTonny Lybek a tras un nou semnal de alarma cu privire la gradul scazut de absorbtie a fondurilor structurale, acesta fiind de 7,4%, potrivit declaratiei facute de presedintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso.

Totusi, Lybek a notat si progresele pe care Romania le-a facut in acest sens si oportunitatile pe care le are de a-si creste semnificativ absorbtia fondurilor comunitare.

Romania a creat un minister care sa se ocupe prioritar de absorbtia fondurilor comunitare, Ministerul Afacerilor Europene, a redus timpul de rezolvare a contestatiilor si a implementat un sistem de raportare lunara a progreselor facute catre primul ministru.

De asemenea, Guvernul lucreaza la prioritizarea proiectelor de investitii, la imbunatatirea proceselor de evaluare si a capacitatii administrative.


Reforma sistemului de sanatate

Reforma sistemului de sanatateSistemul de sanatate este un alt capitol la care Romania este deficitara, dar proiectul legii privind reforma in sanatate ar trebui elaborat pana la sfarsitul lunii iunie.

Oficialul FMI a aratat ca Romania aloca sume insuficiente pentru sanatate, ca procent din PIB, in comparatie cu media de la nivel european, dar pe de alta parte nici nu reuseste sa creasca veniturile bugetare peste 31-32% din PIB.

Lybek estimeaza ca legea reformei in sanatate ar putea fi adoptata spre sfarsitul anului 2012. El apreciaza ca sistemul romanesc de sanatate are doua mari probleme: o utilizare ineficienta a resurselor actuale si in al doilea rand resursele insuficiente.

Statul a introdus totusi o serie de masuri de reforma in acest domeniu, precum taxa claw-back sau o mai buna gestionare a medicamentelor generice.

Lybek puncteaza si cateva masuri iminente in sectorul sanitar: excluderea anumitor medicamente de la compensare, reducerea perioadei de spitalizare, introducerea coplatii si implementarea de noi sisteme IT.



Reforma companiilor de stat

Reforma companiilor de statRestructurarea companiilor de stat este o tema intens dezbatuta la fiecare vizita a Fondului in Romania si este binecunoscut ca statul nu isi exercita corespunzator calitatea de actionar.

Multe dintre companiile detinute de stat genereaza pierderi si acumuleaza arierate sau nu fac suficient profit.

"Cu aceste reforme in curs, dupa ce sangerarea e oprita, trebuie sa fie reduse si arieratele", a spus Lybek

El a aratat ca in cadrul restructurarii companiilor de stat, varianta introducerii managamentului privat a fost propusa de autoritatile romane.

Pentru reformarea acestor companii, statul va trebui sa imbunatateasca procesul de monitorizare, guvernanta, sa faca planuri de restructurare si sa lichideze operatiunile neviabile. De asemenea, privatizarile vor continua, fie prin scoaterea la vanzare a pachetelor majoritare sau prin cedarea de pachete minoritare.

In tot acest timp, Fondul Monetar International aproape si-a dublat lista companiilor monitorizate, de la 10 la 18.

Liberalizarea pietei energiei si eficientizarea utilizarii resurselor

Liberalizarea pietei energiei si eficientizarea utilizarii resurselorDe asemenea, reprezentantul FMI pentru Romania si Bulgaria a atras atentia si asupra ineficientelor din piata energiei, care urmeaza sa fie liberalizata treptat incepand cu acest an.

Lybek a aratat ca in Romania gazul natural este relativ ieftin in Romania, in conditiile in care avem resurse importante, dar acestea sunt folosite ineficient.

Oficialul FMI a aratat ca nu exista suficiente explorari si exploatari, iar Romania trebuie sa importe gaze foarte scumpe din Rusia, pentru a-si acoperi nevoile curente.

De asemenea, Lybek a atras atentia si asupra subventionarii ineficiente a unor industrii, precum cea a ingrasamintelor chimice, sau a gospodariilor instarite.

Vorbind despre cresterea treptata a preturilor la gaze si energie electrica, Lybek a punctat ca sunt necesare masuri de asistenta sociala, pentru a compensa impactul.

"Sunt persoane sarace in Romania, sa spunem adevarul, ele trebuie protejate impotriva acestor cresteri. Se vor identifica grupurile vulnerabile si ele vor fi protejate prin masuri de asistenta sociala, a spus Lybek.