Eficientizarea si accelerarea utilizarii asistentei tehnice

Eficientizarea si accelerarea utilizarii asistentei tehniceLa acest capitol, ACRAFE a identificat peste 10 solutii pentru accelerarea si eficientizarea asistentei tehnice (AT), printre acestea numarandu-se utilizarea experientei si a modelelor de succes de utilizare a asistentei tehnice din statele membre ale Uniunii Europene, extinderea utilizarii AT in zonele cheie pentru absorbtie, crearea corpului de functionari publici publici europeni si finantarea lui din Programul Operational Asistenta Tehnica, dezvoltarea unei campanii integrate de informare si promovare.

Asistenta tehnica vine in intampinarea nevoilor de sprijin a autoritatilor care fac parte din sistemul de management si control al instrumentelor structurale, a potentialilor beneficiari, si necesitati de formare profesionala a masei critice din sistem.

Folosirea integrala a schemelor de personal existente

Folosirea integrala a schemelor de personal existenteAsociatia cere ocuparea intr-un procent de cel putin 95% a posturilor alocate, stimularea financiara si motivarea personalului care gestioneaza fonduri comunitare.

Criza economica a avut efecte nefaste si asupra personalului din sectorul bugetar, inclusiv asupra personalului din sistemul de gestionare a instrumentelor structurale. Ca urmare, la sfarsitul lunii august de anul trecut, din 2.160 de posturi alocate erau active circa 1.800.

Motivarea functionarilor publici implicati in gestiunea fondurilor comunitare

Motivarea functionarilor publici implicati in gestiunea fondurilor comunitareReprezentantii ACRAFE considera ca lipsa motivarii personalului din sistemul de absorbtie a fondurilor europene este o cauza majora a tuturor nerealizarilor din acest domeniu.

In plus, resursele umane din acest sector ar putea fi motivate si fidelizate si prin folosirea unor metode de tipul activitatilor de instruire si team-building, mai ales ca orice Guvern ar avea serioase probleme sa justifice o crestere de salariu sau bonusuri acordate doar unei categorii de bugetari.

"Din cauza situatiei economico-financiare a Romaniei, este indicat ca managerii din sistemul public de gestionare a fondurilor comunitare sa foloseasca ca sursa motivationala resursele nepecuniare. Aceasta varianta este sustinuta de numeroase studii care au demonstrat ca pot fi obtinute rezultate similare prin folosirea compensatiilor de natura nepecuniara cu cele obtinute prin folosirea unor remuneratii banesti", arata raportul ACRAFE.

Recrutarea managerilor prin metoda "head-hunting"

Recrutarea managerilor prin metoda "head-hunting"Head-hunting-ul ar fi ca mai buna solutie pentru a recruta experti la nivelul autoritatilor de management, intrucat este o piata foarte mica, formata din circa 2.000 de functionari.

"Practic, in acest domeniu sunt doar cateva zeci de experti si acestia ar trebui sa fie numiti directori in autoritatile de management", a spus Marian Dobrila, vicepresedinte ACRAFE.

Deblocarea sumelor imobilizate in proiectele nefezabile

Deblocarea sumelor imobilizate in proiectele nefezabileIdentificarea acestor proiecte nefezabile nu se poate face decat pe baza unei analize, pentru a evita intreruperea celor care sunt deblocabile prin alte metode. ACRAFE considera ca aceasta analiza nu se poate face cu resursele autoritatilor publice si de aceea este necesar sa fie facuta din fonduri de asistenta tehnica.

Potrivit conducerii Asociatiei, POSDRU este cel mai bun exemplu pentru aplicarea unei astfel de masuri, intrucat fondurile pe acest program sunt blocate.

De asemenea, si Ministerul Sanatatii este intr-o situatie similara, dupa ce a depus peste 60 de proiecte in anii trecuti, de sute de miliane de euro, dar i-a fost desfiintata directia de proiecte in acest an. Banii au fost aprobati, dar proiectele au ramas in aer.


Transparentizarea completa a procesului de absorbtie

Transparentizarea completa a procesului de absorbtieIntrucat transparenta este o problema recunoscuta in cazul fondurilor europene, ACRAFE a gasit o serie de solutie in acest sens: publicarea bazei de date cu situatiile de contractare si absorbtie, publicarea periodica a stadiului procesului de analiza a proiectelor, a rezultatelor analizei si a motivelor respingerii.

De asemenea, ACRAFE cere si publicarea contractelor de finantare incheiate, acces public la toate documentele legate de activitatea comitetelor de monitorizare, accesul societatii civile la intalnirile relevante pentru procesul de absorbtie si accesul la documentele si intalnirile dintre autoritatile romane si cele europene.


Cresterea mobilitatii profesionale a personalului angajat

Cresterea mobilitatii profesionale a personalului angajatPentru a rezolva situatiile extrem de frecvente in care pe anumite segmente ale managementului de proiect exista un deficit de resurse umane, Asociatia propune realocarea temporara a personalului angajat in structuri de gestionare a fondurilor de la programe/domenii de interventie/axe, care nu au grad de accesare satisfacator catre cele care inregistreaza un numar mare de cereri de finantare.

Dezvoltarea capacitatii administrative

Dezvoltarea capacitatii administrativeAvand in vedere ca peste 70% din fondurile structurale si de coeziune sunt destinate autoritatilor publice, ACRAFE recomanda studierea capacitatii administrative si dezvoltarea de modele de organizare a departamentelor necesare pentru implementarea proiectelor.

De asemenea, ar trebui creata o functie la nivelul Ministerului Afacerilor Europene de monitorizare permanenta a corelarii dintre proiectele in derulare si resursele existente la nivelul marilor beneficiari si alocarea de fonduri din asistenta tehnica pentru corelarea resurselor cu necesarul.

Standardizarea si simplificarea unor proceduri

Standardizarea si simplificarea unor proceduriIn acest caz, propunerea Asociatiei este generala si se poate aplica unitar in cadrul mai multor programe/domenii de interventie/axe.

"Avantajul standardizarii unor proceduri consta si in posibilitatea redirectionarii personalului implicat in acest domeniu catre programe si masuri extrem de accesate", se arata in raportul ACRAFE.

De asemenea, aceasta masura ar contribui si la cresterea mobilitatii profesionale a salariatilor din administratia publica.

Crearea unui sistem de knowledge management

Crearea unui sistem de knowledge managementACRAFE a remarcat ca o mare parte din blocajele si problemele aparute in accesarea fondurilor europene provin din interpretarile neuniforme ale ghidurilor si procedurilor de catre diferite autoritati care au ca rol aplicarea lor.

Ca urmare, este necesar un sistem intern care sa permita gestionarea si publicarea acestor situatii organizat, care sa tina cont de toate spetele aparute si sa poata duce la o aplicare unitara a reglementarilor.