Atragerea fondurilor europene 2013-2020

Atragerea fondurilor europene 2013-2020Utilizare a aproape 140 milioane euro din fonduri obtinute din privatizare, pentru finantarea a circa 80 proiecte aprobate de evaluatori externi in cadrul Axa Intreprinderi mari-crestere-productivitate.

Argumente: se asigura export (unele din companii fac >90% export (prognoza Romaniei pentru 2012 arata o scadere a ritmului exporturilor si revenirea cresterii agresive a importurilor-Comisia Nationala de Prognoza 2012; va fi efectata in sens negativ balanta comerciala cu aproape -3% PIB in 2012, cu consecinte asupra cursului de schimb si a inflatiei). Proiectele depuse se refera la intreprinderi mari, care s-au angajat sa creeze circa 20.000 locuri de munca (in perioada 2009-2011, Guvernul a acordat 19 ajutoare de stat, in valoare de 190 milioane euro pentru crearea a 3.800 locuri de munca).

Imputernicirea prin ordin al ministrilor sau chiar prin Decizie a Primului Ministru a unor Echipe Operative (task force) detasate pe cele mai mari santiere (proiecte de zeci-sute milioane euro) aferente in special POS Transport si POS Mediu, cu sarcina de a monitoriza si sprijini respectarea graficelor de executie, informare si solutionare operative a oricaror piedici birocratice, operative. Vor fi transmise rapoarte lunare evidentiind evolutia valorica/fizica a lucrarilor

Argumente: urmarirea din Bucuresti a modului in care se deruleaza proiecte de valori de 100 milioane euro este deficitara si cu rezolvari lente a multelor probleme ce apar in implementare, aceste proiecte fiind implementate la nivel regional. In unele cazuri, echipele de implementare au experienta redusa si fac greu fata volumului mare de birocratie sau comportamentului incorect al unor executanti.

Solicitarea de rapoarte lunare din partea prefectilor (presedintilor de consilii judetene), cu privire la derularea proiectelor ce se finanteaza din fonduri UE (accent POS Transporturi si Mediu). Raportare lunara a asigurarii co-finantarilor, inclusiv prin contractarea de catre autoritatile locale de credite bancare cu garantia statului (facilitate de guvern din 2011). Totodata, vor fi semnalizate piedicile intampinate local la nivelul bancilor comerciale.

Argumente: prefectii reprezinta Guvernul in teritoriu si ei trebuie sa cunoasca/raspunda (impreuna cu presedintii de consiii judetene, chiar primarii) de modul in care se deruleaza marile proiecte finantatate din fonduri UE. Cetatenii trebuie informati asupra rezultatelor activitatii autoritailor locale.


Reducerea evaziunii fiscale

Reducerea evaziunii fiscaleObligarea ANAF de a structura cu prioritate activul de control si organizarea de controale sistematice si la nivelul tuturor judetelor in domeniile sensibile si importante pentru evaziunea fiscal: alcool, tigari, petrol, produse agricole si reducerea masiva a controlului IMM-uri, in special cele cu cifra de afaceri sub 100.000 euro.

Reducerea la maxim 4 plati anuale (fata de cele peste 100 in prezent), valorificand experienta Bancii Mondiale din alte tari europene (inclusiv folosirea imprumuturilor de la Banca Mondiala pentru a face fata deficitului de incasari din perioada de implementare, faza initiala).

Argumente: activul de control, limitat, nu trebuie “risipit”in controale nesemnificative, ca rezultate “ignorand” domeniile sensibile ale economiei si evident ocupand un loc minor in ansamblul activitatii ANAF.

Directionarea prioritara a activului de control ANAF in domeniul TVA si a preturilor de control si raportarea distincta a rezultatelor acestor controale.

Argumente: ANAF aloca resurse umane insuficiente acestor sectoare si se observa rezultate modeste ale actiunilor de control (punctual cazul Nokia)

Garda Financiara sa execute controale inopinate ale mijloacelor de transport, indeosebi pe traseele ce pleaca din vami, depozitelor de toate tipurile/

Argumente:
controale ce se suprapun peste activitatea ANAF


Relansarea economica

Relansarea economicaSelectarea si publicarea investitiilor prioritare a caror finantare din resurse bugetare va fi asigurata in 2012.

Argumente: se va putea urmari alocarea de resurse financiare/realizarea unor obiective de investitii.

Program de incalzire a 1.000 obiective de interes public (scoli, gradinite, primarii, spitale) cu sisteme utilizand pelete (mobilizeaza intreaga filiera a asa numitelor “servicii energetice” - conform Agenda UE 2020)

Argumente: creere locuri de munca (producerea de pelete/la nivel national, transport pelete, montarea de cazane, intretinere).

Sustinerea investitiilor vizand construirea si punerea in functiune, pana in noiembrie 2012, a minim 2.000 Ha de sere incalzite cu sisteme utilizand resurse regenerabile (garantare de catre Guvern prin FRGIMM).

Argumente: asigurarea pietei interne cu produse proaspete in sezonul rece, valorificarea resurselor energetice regenerabile, locuri de munca, stimularea constructiilor si investitiilor private in anul 2012 , inclusiv cele ale capitalului autohton

Alocare maxima si derularea de proiecte pe baza de standard de cost a unui volum maxim de lucrari de izolare termica a cladirilor.

Argumente: eliminarea subventiilor la incalzire, incepand cu 2013, Agenda UE 2020 privind cresterea eficientei energetice, antrenarea industriei materialelor de constructii, tamplarie, vopsele, crearea de locuri de munca.


Parteneriatul public privat

Parteneriatul public privatIn termen de 30 zile toate administratiile judetene sa faca publice minim 5 proiecte pe care sa le propuna pentru a fi abordate in parteneriat public privat (PPP). Propunerile sa aiba la baza cel putin un studiu de pre-fezabilitate cu evaluarea certa a aportului public.

Aprobarea prin Parlament a primelor 10-20 proiecte de importanta nationala.

Strategie in domeniul sanatatii si lansarea unor investitii in regim PPP in conformitate cu aceasta.