Impozite mai mari in 2009

Impozite mai mari in 2009Viitorul guvern va fi obligat sa majoreze impozitele si taxele, daca va avea intentia sa stimuleze economia reala, avand in vedere si cheltuielile deja asumate pentru anul viitor, a declarat, la finele saptamanii trecute, Lucian Croitoru (foto), consilier pe probleme de politica monetara al guvernatorului BNR.

Astfel, cresterea impozitelor pare inevitabila in conditiile in care deficitul bugetar se va apropia de 3% din PIB la finalul lui 2008, dar masura ar veni destul de tarziu, potrivit lui Lucian Croitoru.

"Daca se doreste interventia pentru sprijinirea economiei reale cu resurse din buget, iar deficitul bugetar se apropie deja la 3% din PIB, nu ai decat doua solutii: fie reprioritizezi cheltuielile bugetare, fie cresti impozitele", a explicat consilierul pe probleme de politica monetara al guvernatorului BNR.

Croitoru a adaugat ca prima varianta este greu de aplicat, in conditiile in care, in multe sectoare bugetare, salariile sunt rigide la scadere, mai ales in termeni nominali.

"Singurul lucru care se poate face este redimensionarea sectoarelor care primesc aceste salarii si nu cred ca se poate realiza intr-un an electoral", a continuat oficialul BNR.

Cesterea taxelor este inevitabila

Cesterea taxelor este inevitabilaA doua posibilitate mentionata de Croitoru este majorarea impozitelor, din momentul in care se pun in aplicare masurile de sustinere a economiei.

"Cresterea impozitelor este necesara din secunda doi de aplicare a masurilor de sprijin. asa cum s-au planificat cheltuielile nu au cum fara venituri in plus", a adaugat Croitoru.

El a mentionat ca guvernul trebuie sa ramana la acea dimensiune care ii permita continuarea procesului de convergenta reala, fara destabilizarea economiei.

"Guvernul Romaniei este mic, ar trebui sa avem venituri constant in apropierea nivelului de 36% din PIB. Cresterea impozitelor este inevitabila, dar cred ca vine destul de tarziu. Cand economia se duce in jos si vii cu o astfel de masura nu faci decat sa pui si mai tare piciorul pe frana", a completat reprezentantul bancii centrale.

In opinia lui Croitoru, ar trebui ca Guvernul sa aiba un portofoliu de eficienta, sa se ocupe de armata, sanatate si educatie, si sa ofere bunurile publice normale intr-o economie.

Mentinerea cotei de impunere, semn de stabilitate

Mentinerea cotei de impunere, semn de stabilitateUn prim aspect dezbatut pe larg de specialisti este cel legat de diversele propuneri legate de modificari ale cotei de impozitare de 16% aplicabila veniturilor obtinute de persoanele fizice, ale cotei de impozit pe profit.

“In contextul economic actual, consider ca mentinerea cotei de impunere atat la nivelul persoanelor fizice, cat si la nivelul persoanelor juridice ar fi un semn de stabilitate, o crestere a acestora putand duce la atat la restructurarea unor investitii déjà efectuate in Romania, cat si la micsorarea atractivitatii Romaniei pentru noi investitori, fie ei romani sau straini – ei ar putea alege sa investeasca in tari cu cote mai favorabile de impozitare”, a declarat, pentru Wall-Street, Angela Rosca (foto), partener la TaxHouse.

De regula, cresterile de impozite nu duc neaparat la o colectare efectiva de venituri mai mari la buget. “In locul cresterii cotelor de impozitare, ne-am putea gandi la modalitati de imbunatatire a sistemului de colectare si de atragere in sistem a veniturilor din economia subterana prin cote reduse si aplicarea unor deduceri pentru incurajarea declararii veniturilor, precum si la reducerea cheltuielilor – ca si la nivel micro, masurile de criza nu presupun doar cresterea veniturilor, ci si reducerea cheltuielilor”, spune Angela Rosca.

Ea considera ca Romania este si ramane in competitie deschisa cu multe alte tari din zona si nu numai, pentru atragerea investitiilor directe, iar stabilitatea si un nivel rezonabil de impozitare raman printre factorii favorizanti ai acestor investitii.
In contextul crizei, Rosca Noteaza ca posibile subiecte de discutie pe agenda oricarui guvern urmatoarele puncte prioritare: eficientizarea sistemului de colectare a impozitelor si reducerea fiscalitatii muncii in general (care este cea mai impozitata in termeni de rata efectiva de impozit/asigurari sociale comparativ cu alte forme speculative de obtinere de venituri, de exemplu din tranzactii imobiliare, din castiguri de capital pe piete reglementate, etc.). “Efectul diminuarii costurilor cu angajarea fortei de munca ar putea avea ca efect o posibila largire a bazei de impozitarea prin incurajarea declararii veniturilor si implicit o posibila reducere a ratei somajului previzionata a creste in perioada urmatoare”, spune Rosca.

Solutii pentru perioada de criza

Solutii pentru perioada de crizaPentru perioada de criza, in care lipsa lichiditatilor si a finantarii in general este o problema cheie, o alta masura posibila ar fi cea de amanare a platii impozitului pe profit si a TVA pentru facturile neincasate de contribuabili, in opinia reprezentantului TaxHouse.

TaxHouse, parte a retelei internationale Taxand, este una dintre cele mai importante companii de consultanta fiscala de pe piata locala.

“De notat ca Directiva 112/2006 a Consiliului European privind TVA permite stabilirea unui termen de plata a TVA diferit de termenul de depunere a decontului de TVA, cu obligatia platii in acest termen maximal a intregii datorii de TVA”, spune Angela Rosca.
Fata de prevederile actuale care obliga la plata TVA intr-o perioada de 25 pana la maxim 55 de zile de la data emiterii facturii, o astfel de masura ar reprezenta un ajutor real pentru toate companiile, care in prezent au dificultati de incasare a facturilor.

In ceea ce priveste cotele de TVA, Angela Rosca noteaza ca Marea Britanie tocmai a anuntat scaderea temporara, cu incepere de la 1 decembrie 2008 pana la 1 ianuarie 2010, a cotei sale standard, la 15%, masura pe care Uniunea Europeana o considera benefica pentru perioada de criza economica.

Ca atare, opineaza Angela Rosca, in contextul actual, Romania ar putea considera fie extinderea aplicarii cotei reduse de 9% si pentru alte categorii de bunuri si servicii permise de Anexa III din Directiva europeana mentionata (de exemplu pentru produse alimentare, furnizare de apa, produse farmaceutice, transportul de pasageri, servicii de salubritate, constructia si repararea locuintelor ca parte dintr-un program social, etc.), precum si introducerea celei de-a doua cote reduse pentru astfel de bunuri si servicii.

“Fireste insa ca toate aceste masuri trebuie corelate pentru calculul deficitului bugetar si considerate ca parte din politicile macroeconomice. Separat si nu neaparat legat de criza, modificarea Codului Fiscal se impune oricum, pentru clarificarea si modernizarea acestuia cu privire la cateva aspecte fiscale majore”, conchide Angela Rosca.