Ce urmeaza pentru premierul desemnat

Ce urmeaza pentru premierul desemnatPotrivit articolului 103, presedintele Romaniei desemneaza un candidat pentru functia de prim-ministru, in urma consultarii partidului care are majoritatea absoluta in Parlament ori, daca nu exista o asemenea majoritate, a partidelor reprezentate in Parlament.

Acelasi articol spune la alineatul urmator ca persoana desemnata pentru functia de prim-ministru va cere, in termen de 10 zile de la desemnare, votul de incredere al Parlamentului asupra programului si a intregii liste a Guvernului. Programul si lista Guvernului se dezbat de Camera Deputatilor si de Senat, in sedinta comuna. Parlamentul acorda incredere Guvernului cu votul majoritatii deputatilor si senatorilor.

Astfel, potrivit acestor norme, Croitoru trebuie sa vina in Parlament cu Cabinetul pana pe 26 octombrie.

Lucian Croitoru a declarat ca va initia, incepand de astazi, demersurile pentru consultarile cu partidele politice in vederea formarii unui Guvern.

"Vreau sa incep consultarile cat de curand, de maine (vineri, n.r.) ma voi ocupa de acest lucru", a spus Croitoru, adaugand ca in acest moment nu are inca intalniri confirmate cu reprezentantii partidelor politice.

Intrebat daca, in eventualitatea unui refuz din partea PSD si PNL de a furniza ministri in Cabinetul format de el, are in vedere formarea unui Guvern cu reprezentanti PDL, Croitoru a afirmat ca "nu vrea sa anticipeze".

"Nu vreau sa anticipez astfel de lucruri, deoarece ar putea denatura premisele discutiilor viitoare", a spus Lucian Croitoru, potrivit NewsIn.

El a mai declarat ca prima sa optiune este formarea unui Guvern "in care sa fie reprezentate partidele politice prin tehnocrati".

"In situatia actuala, prefer un Guvern in care sa fie reprezentate partidele politice prin tehnocrati", a spus Croitoru.

Intrebat daca are deja optiuni pentru ministerele-cheie, precum Internele, Justitia sau Finantele Publice, el a afirmat ca asteapta consultarile cu partidele politice inainte de a le face cunoscute.




Din punct de vedere tehnic si economic, mai bine pregatit decat Klaus Johannis

Din punct de vedere tehnic si economic, mai bine pregatit decat Klaus JohannisFaptul ca Lucian Croitoru face parte din echipa BNR, singurul organism credibil din Romania si laudat de institutiile internationale, reprezinta unul dintre atu-urile pe care acesta le are in fata lui Klaus Johannis, sustine Dragos Cabat, presedintele Asociatiei Analistilor Financiari.

“Lucian Croitoru poate sa faca o legatura intre politica fiscala, cea bugetara si politica monetara condusa de BNR, iar acest lucru este extrem de important. De asemenea, din punct de vedere tehnic si economic el este mult mai bine pregatit decat Klaus Johannis si ofera foarte multa incredere”, a declarat, pentru Wall-Street, Dragos Cabat.

Presedintele Asociatiei Analistilor Financiari a adaugat ca nu stie care este capacitatea de manager a lui Lucian Croitoru, dar considera ca, avand in vedere ca a fost reprezentantul FMI in relatia cu mai multe tari, cu siguranta, a dat dovada de asemenea aptitudini.

Insa alegerea pe care o va face Parlamentul Romaniei va fi una strict politica. “In ultimele zile am jucat un sah politic. Decizia privind alegerea nu are nicio legatura cu cat de bine pregatit este unul sau celalalt, ci doar de jocurile politice”, a concluzionat Dragos Cabat.

Romania are nevoie de un premier care sa fie economist

Laurian Lungu (foto), managing partner in cadrul Macroanalitica, il caracterizeaza pe Lucian Croitoru ca fiind un foarte bun profesionist, o persoana credibila in fata institutiilor internationale si cu o ampla experienta la Fondul Monetar International.

“Lucian Croitoru are o viziune economica foarte buna, o viziune de care economia Romaniei are mare nevoie in acest moment si e posibil ca Parlamentul sa il voteze. Desi acum sansele ca el sa fie votat de Parlament sunt mici, in urmatoarele zece zile se pot schimba multe lucruri. La noi se fac aliante politice peste noapte, deci se poate schimba orice”, a explicat Lungu.

In ceea ce priveste componenta guvernului ce trebuie format, Laurian Lungu sustine ca Lucian Croitoru, fiind un profesionist, ar trebui sa se inconjoare de profesionisti, fie ca ei sunt independenti sau afiliati politic.

Nicoale Alexandru Chidesciuc, senior economist in cadrul ING Bank Romania, il vede pe Lucian Croitoru ca pe un foarte bun specialist si considera ca “in acest moment Romania are nevoie de un premier care sa fie si un foarte bun economist”.

Totusi, economistul din cadrul ING Bank Romania subliniaza ca, la cum se prezinta lucrurile, tensiunile politice vor continua, exercitand o presiune si mai mare asupra economiei.


Ma regasesc in deciziile unui premier tehnocrat

Managerul BT Securities, Rares Nilas (foto), spune ca, din pozitia actuala se regaseste in deciziile unui premier tehnocrat, care ar putea sa ia niste masuri in concordanta cu nevoile actuale economice, fara sa fie guvernat de interese politice.

“Si Klaus Johannis este un bun gospodar, un om care a stiut cum sa conduca orasul Sibiu, dar in acestea momente, Romania are nevoie de un premier care sa nu fie regimentat politic si care sa poata lua masuri nepopulare, dar extrem de importante”, spune Nilas.

Mai mult, in opinia sa, Lucian Croitoru este un om cu experienta internationala si are mai multe cunostinte despre pietele financiare si bursa.

“Cred ca are mai multa deschidere si am putea gasi un partener de dialog cu o persoana care intelege valentele pietei bursiere de a oferi finantare pentru mediul privat”, continua seful BT Securities.

Romania este in momentul in care deciziile politice si sociale nu trebuie sa primeze celor strict economice. Un exemplu in acest sens este cel de anul trecut, cand, in prag de alegeri, politicienii au marit salariile.

“Orice manager din mediul privat ar fi stiut ca nu este cel mai bun moment pentru o astfel de miscare si ar fi avut taria sa ia masuri de reducere a costurilor. Cand o afacere nu mai merge, te vezi nevoit sa dai afara oameni, sa reduci salariile si costurile, asadar sa iei masuri nepopulare, dar care sa iti mentina business-ul la un nivel constant. Asadar, fara sa fiu partizan, am mai multa incredere in deciziile unui premier tehnocrat”, a conchis Nilas.

“Pe Lucian Croitoru il cunosc foarte putin, dar este un om valoros si foarte capabil pentru a face fata problemelor prin care trece economia”, ne-a declarat si Eugen Voicu, CEO Aviva Investors Romania.

El afirma ca in cazul in care alegerea lui Croitoru va fi pe termen lung atunci vom vedea din partea acestuia masuri de sprijinire pentru piata de capital autohtona, fiind un sustinator al Bursei.

Croitoru a candidat, in mai, pentru un loc in Consiliul de Administratie al Bursei de Valori Bucuresti, dar nu a fost ales.

"Este nevoie si de sprijin politic"

"Este nevoie si de sprijin politic"Numirea lui Lucian Croitoru pentru functia de premier poate fi buna in teorie, in opinia lui Radu Craciun (foto), director de investitii Eureko Pensii, insa depinde foarte mult la ce va duce aceasta numire intrucat, pentru a avea o persoana competenta intr-o anumita zona, nu este suficient fara o sustinere politica.

“Este suficient sa ai o persoana competenta din punct de vedere economic pentru a fi sigur ca deciziile vor fi aplicabile, dar pentru acest lucru ai nevoie si de sprijin politic, ori in acest punct nu-mi este foarte clar ce se va intampla pentru ca partidele au avut propriul candidat, presedintele de asemenea alt candidat si in final adevarul este ca deciziile care au sens economic sunt nepopulare, care vor trebui sa fie sprijinite de parlament si aparate de partide”, comenteaza Craciun.

Daca in urma unor astfel de decizii (nepopulare n.r.), spune Craciun, politicienii vor iesi din nou cu declaratii populiste, dar lipsite de consens economic, Romania va ajunge iarasi intr-un punct mort.

“Eu inteleg ca o persoana de acest gen este propusa pentru functia de premier tocmai datorita experientei pe care domnul Croitoru o are cu Fondul Monetar International (FMI), ceea ce s-a si declarat ori in ultima instanta principala prioritate a guvernului interimar ar fi sa se asigure ca acordul Romaniei cu FMI-ul ramane in picioare, ca obiectivele asumate pot fi in continuare atinse”, a subliniat directorul de investitii al Eureko Pensii.

El a adugat ca oamenii nu se sperie de criza politica in sine, ci de faptul ca un blocaj politic ar putea provoca o intarziere a platilor pe care FMI le va face catre Romania si pierderea credibilitatii in fata acestuia, credibilitate pe care o aveam la momentul incheierii acordului.

“Acesta ar trebui sa fie mandatul guvernului si stim foarte bine ca trebuie luate clar niste decizii privind legi precum cea a salarizarii, a pensiilor, etc. Iar despre acestea partidele politice nu vorbesc despre ele pe o singura voce, ci pe tonuri diferite avand opinii diferite”, subliniaza Craciun in incheiere.


Ce se intampla in cazul in care nu se obtine votul de incredere

Ce se intampla in cazul in care nu se obtine votul de incredereDaca Lucian Croitoru nu reuseste sa coalizeze in jurul sau majoritatea necesara pentru votul de incredere, acesta isi poate depune mandatul in fata presedintelui. Acesta va desemna din nou un premier, putand inclusiv sa-si reinnoiasca propunerea. Astfel, Croitoru poate primi inca zece zile pentru negocieri inaintea votului de incredere. Constitutia nu limiteaza numarul de depuneri ale mandatului premierului care nu poate forma un Cabinet, fiind vorba de momentul de dinainte de prezentarea la investirea prin vot de catre Parlament.

Daca prima propunere a presedintelui este respinsa de Parlament si Guvernul nu primeste votul de incredere, presedintele trebuie sa faca o noua propunere, moment in care incepe sa curga iar acel termen de zece zile pana la un nou vot de incredere.

Daca si a doua propunere a presedintelui este respinsa, se atinge posibilitatea ca seful statului sa poata dizolva Legislativul. Potrivit articolului 89, dupa consultarea presedintilor celor doua Camere si a liderilor grupurilor parlamentare, presedintele Romaniei poate sa dizolve Parlamentul, daca acesta nu a acordat votul de incredere pentru formarea Guvernului in termen de 60 de zile de la prima solicitare si numai dupa respingerea a cel putin doua solicitari de investitura.

Constitutia spune ca Parlamentul nu poate fi dizolvat in ultimele 6 luni ale mandatului presedintelui Romaniei. Numai ca, odata inceputa procedura de formare a unui nou guvern la 15 octombrie, daca nu au loc amanari, termenul de 60 de zile in interiorul carora sunt respinse de Parlament doua investiri ar putea fi implinit dupa al doilea tur de scrutin al prezidentialelor.

Astfel, noul mandat prezidential de la Cotroceni, daca este preluat inainte de Craciun, se inscrie in cele 60 de zile, iar noul presedinte, oricine ar fi, daca vrea, dizolva Parlamentul. Alegerile anticipate ar putea fi organizate - tot Constitutia spune - oricand in trei luni, cel mai tarziu la finele lui martie.

Citeste si reactia opozitiei la desemnarea lui Lucian Croitoru pentru functia de premier.