Problemele intreprinderilor: prabusirea cererii si intarzierea platilor

Problemele intreprinderilor: prabusirea cererii si intarzierea platilorConstructii, turism, publicitate, productie de bunuri si servicii, industria auto, farma sau cea a serviciilor financiar-bancare au toate un lucru in comun. Au fost puternic afectate de criza economico-financiara internationala, care a fost generata de dorinta de a se castiga cat mai mult prin produse financiare sofisticate, dar si de criza locala, provocata de iresponsabilitatea politicilor structurale si fiscale.

Sefii intreprinderilor mici si mijlocii sustin ca scaderea cererii pentru bunuri si servicii, concomitent cu situatia nu foarte buna a lichiditatilor si relatia dificila cu statul, constituie principalele probleme cu care se confrunta in acest moment, potrivit opiniilor facute de mai multi antreprenori in cadrul unui seminar dedicat IMM-urilor organizat de Raiffeisen Bank si Grupul de Economie Aplicata. Managerii recunosc ca se asteptau la o perioada dificila inca din ultima parte a anului trecut, iar o parte dintre acestia au luat masuri de optimizare a costurilor si de regandire a strategiei pentru a se proteja. Totusi, optimismul nu este principala caracteristica a antreprenorilor prezenti la seminarul de ieri, ci mai degraba realismul, acestia estimand ca perioada in care vor mai intampina dificultati este de aproximativ 1-2 ani.

Pe langa scaderea cererii pentru bunurile si serviciile realizate de companiile locale, intarzierea platilor pe care statul le are de facut catre intreprinderi, mai ales in cazul rambursarilor de TVA, le provoaca acestora dificultati importante in ceea ce priveste lichiditatile. Managerii sustin ca relatiile pe care le au cu statul sunt extrem de dificile, din cauza ca statul intarzie sa le ramburseze TVA, nu rezolva problemele de ordin legislativ din anumite domenii, ci dimpotriva, adopta masuri care pun piedici antreprenorilor, precum introducerea impozitului forfetar.

Ultimele statistici arata ca aproximativ 56.000 de romani au fost trimisi in somaj si 26.000 de firme si-au incetat activitatea ca urmare a introducerii impozitului minim, fapt care a condus la pierderi de 100 milioane lei la bugetul de stat.

Un intreprinzator care are o afacere de productie de indicatoare rutiere a explicat: "Clientul nostru principal este statul, pentru ca nu vine nimeni sa isi cumpere indicatoare pentru a le pune in curte. Insa, in Romania, legislatia privind licitatiile publice este extrem de dificila, iar lucrarile in infrastructura abia se fac".

Intreprinzatorii care nu si-au pierdut clientii s-au confruntat, insa, cu o scadere cantitativa a comenzilor. Totusi, sefii micilor intreprinderi s-au adaptat repede la situatie, au refacut ofertele de pret si au inceput sa semneze contracte ferme cu clientii. De asemenea, o parte din intreprinzatori si-au pastrat o parte din castigurile din 2008 pentru acest an, anticipand vremuri grele ori s-au orientat si spre alte nise de business.

Un antreprenor din domeniul publicitatii a explicat: "Am fost puternic afectati de criza. In momentul in care companiile au probleme prima oara taie bugetele de publicitate sau le reduc semnificativ. Inca de la sfarsitul anului trecut am observat o reducere a comenzilor, astfel ca ne-am orientat si spre segmentul amenajarilor".

Oportunitatile crizei: renegocierea costurilor si dezvoltarea spiritului inovativ

Oportunitatile crizei: renegocierea costurilor si dezvoltarea spiritului inovativDupa ce au realizat ca in Romania criza s-a instalat confortabil, intreprinzatorii au inceput sa analizeze bilanturile si conturile financiare pentru a vedea ce este de facut. In chineza cuvantul criza este format din doua simboluri: primul indica pericol, iar al doilea semnifica oportunitati. Mergand pe aceasta idee, antreprenorii au incercat sa vada care sunt oportunitatile aduse de criza.

Renegocierea costurilor este oportunitatea gasita de toti intreprinzatorii care au participat la seminarul organizat de Raiffeisen Bank si Grupul de Economie Aplicata. Astfel, companiile si-au renegociat costurile cu chiriile, cu transportul sau cele aferente altor servicii pe care le utilizeaza. In perioada de boom al economiei romanesti (2007-2008) costurile cu chiriile pentru spatiile comerciale sau cele de birouri erau extrem de ridicate, insa companiile si le puteau permite deoarece si incasarile lor erau ridicate.

Pe de alta parte, criza a realizat o selectie foarte dura la nivelul companiilor, astfel ca doar cele performante si care au reusit sa isi adapteze la conditiile actuale strategia de business au ramas in picioare. O atenta selectie a fost realizata de companii si la nivelul fortei de munca, cu scopul de a se optimiza cheltuielile cu salariile. Totusi, unii antreprenori care cauta sa angajeze sunt dezamagiti deoarece, desi forta de munca disponibila este mai mare cantitativ, din punct de vedere calitativ este mai slaba.

Criza a mai avut o latura buna, a reusit sa revigoreze agilitatea si spiritul inovativ al intreprinzatorilor, in sensul ca acestia s-au gandit la numeroase modalitati de pastrare si recompensare a clientilor existenti si la noi tehnici de atragere de noi clienti prin oferte tot mai competitive.

In ciuda crizei, potentialul IMM-urilor ramane ridicat

In ciuda crizei, potentialul IMM-urilor ramane ridicatSectorul intreprinderilor mici si mijlocii promite un potential de crestere solida pe termen lung pentru Europa Centrala si de Est, inclusiv pentru Romania, desi a fost puternic afectat de criza financiara, arata ultimele studii realizate de institutiile internationale. Insa, intreprinzatorii ar vrea ca statul sa adopte anumite masuri in domeniul taxelor si impozitelor pentru a atenua impactul crizei in Romania. In special, oamenii de afaceri doresc sa vada o politica fiscala coerenta, previzibila si transparenta.

"Este dificil sa ne construim un plan de afaceri pentru anul viitor, in conditiile in care nu stim la ce nivel al taxelor si impozitelor sa ne asteptam", a explicat un intreprinzator care a participat la seminar.

Insa, pe fondul problemelor generate de criza si al incertitudinilor din economie, numarul firmelor care si-au suspendat activitatea in perioada ianuarie-octombrie 2009 a fost de 120.509, de peste 10 ori mai multe fata de perioada similara a anului precedent.