1 / 4

Problemele intreprinderilor: prabusirea cererii si intarzierea platilor

Constructii, turism, publicitate, productie de bunuri si servicii, industria auto, farma sau cea a serviciilor financiar-bancare au toate un lucru in comun. Au fost puternic afectate de criza economico-financiara internationala, care a fost generata de dorinta de a se castiga cat mai mult prin produse financiare sofisticate, dar si de criza locala, provocata de iresponsabilitatea politicilor structurale si fiscale.

Sefii intreprinderilor mici si mijlocii sustin ca scaderea cererii pentru bunuri si servicii, concomitent cu situatia nu foarte buna a lichiditatilor si relatia dificila cu statul, constituie principalele probleme cu care se confrunta in acest moment, potrivit opiniilor facute de mai multi antreprenori in cadrul unui seminar dedicat IMM-urilor organizat de Raiffeisen Bank si Grupul de Economie Aplicata. Managerii recunosc ca se asteptau la o perioada dificila inca din ultima parte a anului trecut, iar o parte dintre acestia au luat masuri de optimizare a costurilor si de regandire a strategiei pentru a se proteja. Totusi, optimismul nu este principala caracteristica a antreprenorilor prezenti la seminarul de ieri, ci mai degraba realismul, acestia estimand ca perioada in care vor mai intampina dificultati este de aproximativ 1-2 ani.

Pe langa scaderea cererii pentru bunurile si serviciile realizate de companiile locale, intarzierea platilor pe care statul le are de facut catre intreprinderi, mai ales in cazul rambursarilor de TVA, le provoaca acestora dificultati importante in ceea ce priveste lichiditatile. Managerii sustin ca relatiile pe care le au cu statul sunt extrem de dificile, din cauza ca statul intarzie sa le ramburseze TVA, nu rezolva problemele de ordin legislativ din anumite domenii, ci dimpotriva, adopta masuri care pun piedici antreprenorilor, precum introducerea impozitului forfetar.

Ultimele statistici arata ca aproximativ 56.000 de romani au fost trimisi in somaj si 26.000 de firme si-au incetat activitatea ca urmare a introducerii impozitului minim, fapt care a condus la pierderi de 100 milioane lei la bugetul de stat.

Un intreprinzator care are o afacere de productie de indicatoare rutiere a explicat: "Clientul nostru principal este statul, pentru ca nu vine nimeni sa isi cumpere indicatoare pentru a le pune in curte. Insa, in Romania, legislatia privind licitatiile publice este extrem de dificila, iar lucrarile in infrastructura abia se fac".

Intreprinzatorii care nu si-au pierdut clientii s-au confruntat, insa, cu o scadere cantitativa a comenzilor. Totusi, sefii micilor intreprinderi s-au adaptat repede la situatie, au refacut ofertele de pret si au inceput sa semneze contracte ferme cu clientii. De asemenea, o parte din intreprinzatori si-au pastrat o parte din castigurile din 2008 pentru acest an, anticipand vremuri grele ori s-au orientat si spre alte nise de business.

Un antreprenor din domeniul publicitatii a explicat: "Am fost puternic afectati de criza. In momentul in care companiile au probleme prima oara taie bugetele de publicitate sau le reduc semnificativ. Inca de la sfarsitul anului trecut am observat o reducere a comenzilor, astfel ca ne-am orientat si spre segmentul amenajarilor".

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri