Un guvern tot mai realist...

Un guvern tot mai realist...Guvernul Romaniei a luat in calcul, intr-un scenariu pesimist, o crestere economica de doar 0,2% in 2010, semnificativ mai mica fata avansul de 1,3% prevazut in scenariul de baza.

Scenariul de risc prezinta o evolutie pesimista fata de scenariul de baza, in care cresterea economica este inferioara cu aproximativ 1 punct procentual pe orizontul de proiectie.

"Diferentele majore in scenariul de risc fata de scenariul de baza sunt date de continuarea reducerii investitiilor in anul 2010 si revenirea mai lenta a acestora pe termen mediu, cererea externa si consumul mai reduse si ca urmare o ajustare suplimentara cu 0,3 puncte procentuale a deficitului de cont curent", se explica in editia revizuita a Programului de Convergenta asumat de Romania pentru perioada 2009 - 2012.

Scenariul de baza are in vedere un nivel al deficitului de cont curent pana la 5,1% din PIB, usor mai ridicat fata 4,6% in 2009, dar cu mult sub nivelul de aproximativ 12% in 2008. Pe de alta parte, scenariul de risc prevede ca deficitul de cont curent se va ajusta in 2010 pana la 4,8% din PIB ceea ce se traduce prin faptul ca, in varianta pesimista, contractia economica va continua in 2010.

"Similar, numarul de salariti continua sa scada in anul 2010 iar revenirea angajarii in economie este mai redusa in timp ce somajul se mentine la un nivel ridicat pe intreg orizontul de proiectie", precizeaza autoritatile romane.

In scenariul de risc prezentat de Guvern rata somajului va urca in acest an pana la 9%, de la 7,8% in 2010 si se va reduce abia incepand cu anul 2011.

"Magnitudinea recesiunilor si revenirilor economice este in general subestimata, pe partea veniturilor bugetare subestimarea este semnificativa in cazul veniturilor cu baze volatile, precum impozitul pe profit, in timp ce taxele legate de piata muncii sunt in general supraestimate in etapa de reluare a cresterii economice", explica Finantele.

Impactul scenariului de risc asupra finantelor publice a luat in considerare o evolutie defavorabila a veniturilor bugetare, in principal a celor directe si a contributiilor sociale ca urmare revigorarii lente a pietei muncii, aceeasi dinamica fiind la baza presiunilor asupra cheltuielilor cu asistenta sociala, in special a celor pentru somaj.

Ca urmare deficitul guvernamental (calculat conform metodologiei ESA95) se adanceste continuu fata de scenariul de baza cu pana la 0,9 pp in anul 2012.

Prioritatea guvernului: Relansarea economiei

Prioritatea guvernului: Relansarea economieiPe fondul crizei economice globale ce a afectat si Romania incepand cu ultimul trimestru al anului 2008, si care inca nu s-a incheiat, pe termen scurt, prioritatea guvernului Romaniei este legata de relansarea economiei, crearea de locuri de munca si asigurarea sustenabilitatii finantelor publice.

Guvernul sustine ca reactionat „cu promptitudine” la criza si a pus in practica un plan de masuri anti-criza, insa efectele produse de acest plan sunt discutabile.

Ce masuri anti-criza a pus in practica Guvernul?

- masuri de stimulare a cererii prin cresterea puterii de cumparare a locuintelor (programul Prima Casa), a masinilor (programul Rabla), sustinerea exporturilor (capitalizarea Eximbank);
- masuri de stimulare a investitiilor (neimpozitarea profitului reinvestit, investitii in reabilitarea termica a locuintelor);
- masuri de stimulare a agriculturii (programul „Primul siloz”);
- masuri cu caracter social (acordarea pensiei sociale pentru pensionarii cu venituri mici in doua transe);
- masuri de protejare pe piata muncii (somajul tehnic, programul Bani pentru angajati mai multi, mai competenti, mai sanatosi, prelungirea perioadei de acordare a ajutorului de somaj cu trei luni).

Insa, autoritatile romane vad criza si ca pe „o oportunitate majora de a implementa masuri de reforma bugetara si structurala care sa creasca capacitatea economiei romanesti pe termen lung de a face fata presiunilor competitive globale, de a atrage investitii straine directe si de a crea locuri de munca”.

Obiectivele pe termen mediu asumate de Guvern

Obiectivele pe termen mediu asumate de GuvernAlaturi de relansarea economiei, guvernul mai are printre obiectivele sale principale si crearea de noi locuri de munca, lucru ce nu o sa fie deloc usor in conditiile in care companiile nici nu vor sa auda de angajari, iar rata somajului este in continua crestere.

Obiectivele Guvernului pe termen mediu:

- Reluarea procesului de cretere economic i crearea de noi locuri de munc;
- Ajustarea deficitului public i a deficitului de cont curent pân la valori la care s fac posibil finanarea lor i continuarea procesului de dezinflatie;
- Protejarea categoriilor de populaie care sunt cele mai afectate de criza economic;
- Îmbuntirea predictibilitii i performanelor politicii fiscale pe termen mediu i maximizarea i utilizarea eficient a fondurilor de la Uniunea European;
- Asigurarea sustenabilitii finanelor publice pe termen lung;
- Restructurarea i eficientizarea activitii administraiei publice;
- Implementarea ferm a angajamentelor asumate în cadrul acordului financiar extern multilateral cu Fondul Monetar Internaional, Comisia European, Banca Mondial, precum i alte instituii financiare internaionale.

„În ceea ce privete obiectivul specific pe termen mediu, s-a pornit de la premisa c deficitul guvernamental structural va fi de 0,7% din PIB în anul 2014, asigurând funcionarea simetric a stabilizatorilor automai pentru limitarea volatilitii economiei. Acest nivel asigur o marj suficient de siguran pentru evitarea depirii limitei de 3% din PIB a deficitului bugetar, în condiiile apariiei unor posibile ocuri adverse la adresa ritmului de cretere economic.”, se explica in Programul de Convergenta.

Ce reforme structurale sustine Guvernul ca va implementa

Ce reforme structurale sustine Guvernul ca va implementaAtat in angajamentul luat fata de Fondul Monetar International si Comisia Europeana, cat si in Programul de Convergenta, guvernul roman s-a angajat sa implementeze o serie de reforme ce vizeaza, in principal, sistemul public.

Reformele structurale pe care Guvernul s-a angajat sa le realizeze:

- implementarea sistemului salarizarii unitare in sectorul public;
- adoptarea legii pensiilor si implementarea reformei in sistemul de pensii;
- adoptarea legii responsabilitatii fiscale si implementarea acesteia;
- implementarea standardelor de cost in domeniul cheltuielilor publice ale autoritatilor locale;
- dezvoltarea sistemului de formare profesionala continua si cresterea participarii la programe de formare;
- cresterea participarii tinerilor someri la masurile de stimulare a ocuparii prin cresterea sanselor de ocupare;
- reducerea birocratiei privind recrutarea angajatilor prin infiintarea one-stop-shop la nivel local (judetean) si operationalizarea acestora in vederea realizarii unei singure proceduri de recrutarea a angajatilor;
- imbunatatirea calitatii actului administrativ, a procesului decizional si a managementului si coordonarii orizontale a politicilor publice;
- stimularea capacitatii firmelor de a crea, adauga, capta si retine valoare in lantul national productiv, bazata pe procese, produse si servicii;
- adoptarea la nivelul ANAF a importante decizii de reforma (reducerea birocratiei, imbunatatirea procedurilor, reorganizarea interna, reducerea costurilor administrarii fiscale; pentru anul 2010, ANAF va lua in continuare masuri de stimulare a conformarii voluntare, de sprijinire a mediului de afaceri, de crestere a eficientei colectarii si de combatere a evaziunii fiscale.

Romania ramane in recesiune si in prima jumatate a lui 2010

Romania ramane in recesiune si in prima jumatate a lui 2010Desi majoritatea economistilor se asteptau ca Romania sa iasa din recesiune inca de la finalul anului trecut, datele prezentate de guvern arata ca economia va mai scadea si in prima jumatate a lui 2010.

„In prima parte a anului 2010, tendinta de contractie a activitatii economice va continua. Este posibil ca in primele 2 trimestre din anul 2010 cresterile reale ale produsului intern brut sa fie negative, dar pentru anul 2010, cadrul macroeconomic previzioneaza iesirea din intervalul negativ si trecerea la o crestere moderata a produsului intern brut, in termeni reali, respectiv cu 1,3% fata de 2009.”, clarifica autoritatile romane in cadrul Programului de Convergenta.

Guvernul admite faptul ca motorul principal al relansarii economice il va constitui tot cerera interna.



„In 2011 si 2012, cresterea PIB urmeaza sa se accelereze, odata cu intensificarea schimburilor comerciale externe si a cresterii activitatii in toate sectoarele economice. Se asteapta ca produsul intern brut sa creasca cu 2,4% in anul 2011 si cu 3,7% in anul 2012”, se precizeaza in Programul de Convergenta.

Insa, din punct de vedere al dezvoltarii economice, Romania desi a recuperat in ultima perioada o parte semnificativa din diferenta fata de media UE, se afla inca mult in urma celor mai multe tari europene. PIB pe cap de locuitor exprimat in puterea de cumparare standard (PPS) a fost de circa 47% din media UE 27 in 2008 si se asteapta sa depaseasca 50% pana in 2012.

Euro de la 1 ianuarie 2015

Euro de la 1 ianuarie 2015Programul de Convergenta al Romaniei pentru perioada 2009 - 2012, actualizat in luna februarie a acestui an, pune accent pe reducerea deficitului bugetar sub nivelul de 3% din PIB si mentine angajamentul de adoptare a monedei euro de la 1 ianuarie 2015.

Reducerea deficitului bugetar sub nivelul de 3% din PIB, intr-o maniera sustenabila, si aderarea Romaniei la zona euro reprezinta principalele angajamente asumate de guvern in ultima editie a Programului de Convergenta.

„Editia a patra a Programului de Convergenta arata intentia Romaniei de a aduce deficitul structural la mai putin de 1% din PIB pana in 2014, asigurandu-se astfel o marja suficienta pentru evitarea depasirii limitei de 3% din PIB a deficitului bugetar. Angajamentul de adoptare a monedei euro la 1 ianuarie 2015 este mentinut si reprezinta o ancora importanta in promovarea reformelor bugetare si structurale necesare cresterii flexibilitatii economiei romanesti.”, se precizeaza chiar in introducerea programului.

In vederea aderarii la zona euro, Romania trebuie sa indeplineasca criteriile de convergenta nominala prevazute in Tratatul de la Maastricht, printre care se afla si incadrarea si mentinerea deficitului bugetar sub nivelul de 3$ din PIB.

Deficitul bugetar al Romaniei a fost de 7,4% din PIB in 2009, la valoarea produsului intern brut publicata de INS, de 491,27 miliarde lei.

Noile prevederi din acordul de finantare incheiat cu Fondul Monetar International impun Romaniei un deficit bugetar de maxim 5,9% din PIB in 2010 si obliga autoritatile romane sa reduca cheltuielile statului cu salariile bugetarilor cu 0,2% prin disponibilizari si inca 0,2% prin diminuari.

Obiectivele bugetare esentiale din cadrul Programului de Convergenta vizeaza atenuarea ciclicitatii economiei, reducerea presiunilor inflationiste si limitarea deficitelor externe.

„Una din provocarile asumate de politica fiscala in perioada prognozata este reconcilierea obiectivului privind indeplinirea criteriului nominal de convergenta bugetara intr-un mod sustenabil, cu masuri necesare limitarii efectelor crizei economice si financiare globale asupra economiei romanesti. In acest sens, obiectivele bugetare sunt indreptate catre atenuarea ciclicitatii economiei, reducerea presiunilor inflationiste si limitarea deficitelor externe.”, se arata in program.

Pentru actualizarea Programului de Convergenta, Ministerul Finantelor Publice a luat in considerare ultimele evolutii si proiectii ale mediului economic intern si international, precum si cadrul legislativ in vigoare, inclusiv bugetul aprobat pe anul 2010.