1 / 4

Cum se comporta pe timp de recesiune consumatorul roman

Efectele negative ale recesiunii economice se transpun direct in comportamentul consumatorilor romani, care vor atat sa economiseasca, dar si sa cheltuiasca, cu toate ca veniturile au scazut considerabil.

“Comparativ cu tarile vest-europene, unde se vede deja o usoara revenire a economiei, in Romania efectele crizei financiare se simt mult mai puternic decat anul precedent si vedem acest fapt nu numai in categoriile de romani care nu-si mai permit sa cumpere case, masini, dar acelasi trend dramatic descendent il vedem si pe piata bunurilor de folosinta indelungata”, a declarat Andi Dumitrescu (foto) in cadrul evenimentului “Financial Market Research 2010” organizat de GfK Romania.

Tot in primul trimestru din 2010 s-a inregistrat si prima scadere a pietei bunurilor de larg consum (FMCG) din ultimii 10 ani: -2% in primele trei luni din 2010 comparativ cu perioada similara a anului trecut.

“Romanul este dual. Pe de-o parte, isi doreste sa economiseasca bani si nu ii place sa aiba credite luate de la banci (probabil o mentalitate ramasa de la parinti), iar, pe de alta parte, vrea sa cheltuiasca foarte mult pentru ca in prezent suntem expusi ca societate la posibilitati de cheltuire a banilor din ce in ce mai mari si mai diversificate”.

Aceasta dualitate a consumatorului roman se manifesta in functie de situatia economica. “Cand asistam la un boom economic lumea cheltuieste foarte mult, in cazul romanilor si ce nu au, iar in perioade de criza romanii sunt mai retinuti decat ar fi cazul in anumite situatii. Ceea ce trebuie retinut este aceasta dualitate a noastra, a consumatorilor din Romania si ca ne manifestam la extreme”, a mai spus Dumitrescu.

Studiile si analizele GfK arata ca Romania mai este “campioana” si in ceea ce priveste indicele increderii consumatorilor, indicator care a culminat cu un nivel minim de -56% in luna mai a acestui an. “Intre tarile europene studiate, acest indicator este in cazul Romaniei de departe scorul cel mai de jos”, a detaliat Dumitrescu.

Indicele increderii consumatorului este calculat pe baza unor raspunsuri la intrebari pe baza situatiei economice generale, a gospodariilor din Romania, somaj si asteptari in acest sens, economii pentru urmatorul an (vezi grafic).

Romania: Evolutia increderii consumatorului



Sursa grafic: GfK Romania

“Lucrurile incep sa devina dramatice pentru o buna parte din populatie. Potrivit studiilor noastre, un numar de 10 milioane de romani sunt afectati de criza fie prin pierderea locului de munca, fie prin scaderea veniturilor sau pierderea beneficiilor pe care le aveau inainte de criza”, a spus Dumitrescu, adaugand ca nici in privinta viitorului nu este optimist. Estimarile GfK arata o crestere a economiei romanesti de 1-2% anul viitor.

Conform studiilor GfK, romanii au inceput sa taie incet-incet din cheltuielile majore (case, masini), dupa care au fost nevoiti sa inceapa sa taie tot mai mult din cheltuielile obisnuite, inclusiv haine si concedii. “Probabil, pe masura ce situatia economica a romanilor se va inrautatii, si consumul o sa scada pe tot mai multe sectoare economice”, subliniaza seful GfK Romania.

De asemnea, un alt studiu al GfK arata ca 32% dintre romani au taiat din cheltuielile pe care le aveau cu imbracamintea si incaltamintea in ultimul an, 28% au renuntat la vacante, 23% au renuntat sa iasa in oras cu prietenii, 23% au renuntat sa manance in oras, 25% au economisit si au efectuat investitii, 20% au renuntat la costurile cu telefoanele mobile, 19% au renuntat la renovari ale locuintelor si alte investitii majore si 18% au taiat din cheltuielile cu aparatura electrica si electrocasnica.

In ceea ce priveste cumparaturile efectuate de romani in ultimul an de criza, si in aceasta privinta cercetatorii GfK au observat anumite schimbari. “Romanii cumpara mult mai prudent, pe baza unor liste sunt mai atenti pe ce dau banii si in unele cazuri chiar au amanat, in contextual recesiunii si scaderii veniturilor, cumparaturile majore”, a mai spus Dumitrescu, adaugand ca in unele zone ale economiei (alimentar, non-alimentar, de larg consum, detergenti etc.) cumparatorii ocazionali au disparut in totalitate.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri