Observator de Grecia

Observator de Grecia“In primele sase luni ale anului, am facut 40.000 de controale, iar 12.000 dintre ele au descoperit neconcordante intre pretul afisat la raft si cel de la casa de marcat, diferentele fiind, in proportie de 99,99% in defavoarea consumatorului”, spune pentru Wall-Street Constantin Cerbulescu (foto), presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC).

In cele mai multe cazuri, neregulile descoperite au fost in marile magazine, iar numarul crescand de reclamatii i-a facut pe oficialii ANPC sa se gandeasca la o modalitate de a supraveghea mai bine piata. Solutia gasita vine din import, mai exact din Grecia, acolo unde autoritatile au implementat Observatorul preturilor la sfarsitul anului trecut.

Andreas Zaras este functionar public in cadrul Ministerului Comertului din Grecia si lucreaza pentru Observatorul preturilor, adica pentru sistemul de supraveghere a preturilor. Ideea unui astfel de observator dateaza de mai bine de zece ani, spune Zaras, dar implementarea lui s-a facut de abia in decembrie 2009, deci sistemul este functional de sapte luni.

Mecanismul observatorului este, practic, unul de colectare de informatii din piata: de doua ori pe luna, in zilele de 5 si 20, retailerii trimit tabelele cu preturile la produsele urmarite, iar departamentul Observatorul le centralizeaza si mai apoi le posteaza pe un portal de internet integrat in site-ul Ministerului Comertului.

“In ceea ce priveste colectarea preturilor produselor nestandardizate (produse vandute in piete sau pe strada), acestea sunt centralizate de agenti ai ministerului in fiecare zi, care se duc in pietele publice, colecteaza informatiile si mai apoi le transmit biroului nostru cu ajutorul PDA-urilor (minicalculatoare de mana – n. red.)”, explica Zaras.

Ce produse sunt urmarite de Observator? Zaras spune ca in momentul de fata, la sase luni de la implementarea sistemului, preturile inregistrate sunt cele ale produselor alimentare si bauturilor cu cod de bare, dar si ale articolelor fara cod de bare, vandute in piete. “Pana acum, inregistram preturile produselor standardizate, cu coduri de bare, vandute in marile magazine din tara, precum si din pietele publice, de la alimente, pana la sapunuri, sampoane, detergenti. Ne gandim, de asemenea, sa extindem aceasta supraveghere si la alte produse in viitorul apropiat”, spune functionarul.

In Grecia, efectele Observatorului s-au vazut la numai 3 luni de la implementare – preturile au scazut cu 7%, a declarat Adriean Videanu, ministrul Economiei, la conferinta de presa in care a anuntat demararea "demersului administrativ" (Observatorul preturilor) in Romania.

“Observatorul functioneaza de doar sapte luni, deci este destul de imatur sa spun daca si-a atins sau nu obiectivele, dar cred ca este o masura in beneficiul ambelor <<tabere>>, atat al consumatorilor, pentru ca obtin preturi corecte, cat si in cel al retailerilor, pentru ca-si pot analiza mai bine preturile practicate”, este de parere Andreas Zaras.

Afla din slide-ul urmator cum va functiona Observatorul preturilor in Romania.

Cum va fi implementat proiectul in Romania?

Cum va fi implementat proiectul in Romania?“Observatorul preturilor se doreste a fi un demers de natura administrativa si preventiva pentru o corecta informare a cetateanului, in ideea de a lua deciziile cele mai corecte. In perioada de criza pot aparea speculatii in piata. Va exista un portal de Internet unde cetatenii vor avea posibilitatea sa se informeze asupra preturilor practicate la o serie de produse”, a spus Videanu la inceputul saptamanii.

Obiectivele urmarite prin introducerea acestui sistem de supraveghere sunt “crearea unei competitii reale intre lanturi de magazine, intre comercianti de toate felurile, intre producatori si importatori, informarea corecta asupra preturilor si evolutiei preturilor, precum si identificarea de practici neconcurentiale”.

“In fiecare saptamana, marii retaileri ne vor trimite preturile pe care le practica in acea perioada, noi le vom centraliza si apoi le vom afisa pe Internet. Daca vor aparea schimbari, retailerii vor trebui sa ne anunte”, spune Cerbulescu. Pentru moment, proiectul “este inca in faza de gandire”, dar seful ANPC estimeaza ca Observatorul preturilor ar putea deveni functional incepand cu data de 15 septembrie.

Intr-o prima faza, preturile supravegheate vor fi cele ale produselor de baza – alimentare si nealimentare, urmand ca dupa sa fie inclus si serviciile din segmentul hotelurilor si restaurantelor. Deocamdata, magazinele de cartier si micii retaileri nu intra in discutie. Ministrul Economiei a anuntat ca pentru acest proiect nu vor fi angajati noi oameni, colectarea datelor urmand a fi facuta cu efectivul uman al ANPC deja existent.

“In plus, consumatorii vor avea la dispozitie un numar de telefon gratuit la care sa anunte eventualele nereguli pe care le sesizeaza la cumparaturi”, a mai spus Cerbulescu.

Seful autoritatii a mai precizat ca nimeni nu poate interveni in politica de preturi a companiilor, preturile fiind reglate de piata – de cerere si oferta, dar ca Observatorul aduce beneficii atat pentru consumatori, cat si pentru retaileri. “Comerciantii vor putea sa vada ce preturi se practica in piata si sa faca o analiza in acest sens”, a adaugat seful ANPC.

Citeste in slide-ul urmator ce parere au consumatorii despre Observatorul preturilor.

Cum se vede Observatorul in piata?

Cum se vede Observatorul in piata?“Am vazut ce s-a zis la televizor. Unii spun ca Observatorul preturilor ar fi ca mercurialul de pe vremea lui Ceausescu, cand preturile maxime pentru produse erau afisate pe tabele in piete, altii – ca este o piata libera. Parerea mea este ca daca stai in Dorobanti nu te duci in Piata Rahova ca sa iei prune mai ieftine, pentru ca te costa si transportul”, ne-a spus o cumparatoare la iesirea dintr-un hipermarket din Capitala.

"Este bine ca o sa publice preturile pe Internet, asa o sa stiu exact cat ma costa cumparaturile. Pe de alta parte, cei din mediul rural sau pensionarii nu au acces la Internet, deci nu stiu cat de mult va prinde", este de parere Andreea, 22 de ani.

O vanzatoare de fructe din Piata Dorobanti s-a aratat neincrezatoare in proiectul anuntat de ministrul Videanu.

“Asta e praf in ochi, sa ne mai ia gandul de la problemele reale. Asta nu este masura anticriza. Eu vand marfa de calitatea intai si am clienti care vor ca fructele sa fie fara niciun cusur, dar cand aveam o taraba in Vitan, trebuia sa aduc fructe de calitatea a doua, altfel nu faceam vanzare. Nu ne afecteaza cu nimic Observatorul”, crede comercianta.

Contactati de Wall-Street, oficialii AMRCR (Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania) nu au comentat initiativa Observatorului preturilor pana la inchiderea editiei.

[Update: citeste aici nota de atitudine a marilor retaileri privind initiativa ministrului Videanu emisa ulterior publicarii acestui articol]

Fii la curent cu toate stirile de Ultima Ora aici.