Noua lege intareste parghiile Consiliului Concurentei

Noua lege intareste parghiile Consiliului Concurentei"N-am mai avut modificari la Legea concurentei din 2003, iar intre timp se acumulasera o serie de probleme. Concurenta este o politica de baza a Uniunii Europene, iar legile in domeniu au evoluat, asa ca si noi a trebuit sa le preluam. Noua lege (aplicata incepand cu august 2010 - n. red.) aduce o refocalizare a institutiilor pe concurenta, obiectivul CC fiind acela de a asigura mediul concurential cu scopul de a obtine preturi cat mai joase, atat pentru populatie, cat si pentru firme", a declarat Bogdan Chiritoiu (foto), presedintele Consiliului Concurentei (CC).

Potrivit acestuia, noua lege aduce o serie de schimbari care vor impacta pozitiv mediul de afaceri, atat in sensul sporirii concurentei, cat si in cel al scaderii numarului de comportamente de incalcare a legii in vigoare. Prezent la o conferinta care a avut ca subiect prezentarea impactului noii Legi a concurentei asupra mediului de business, Chiritoiu a prezentat principalele schimbari aduse de noua lege:

• pozitia dominanta pe piata a unei firme este definita printr-o cota de piata de 40%; importanta analizei cotelor de piata s-a redus, CC trecand la o analiza economica amanuntita privind impactul concentrarilor;

• se introduce un nivel minim al amenzilor: de 0,5% din cifra de afaceri a companiei care a incalcat legea, respectiv 0,1% din aceeasi suma pentru furnizarea de informatii false sau incomplete;

• se introduce cautiunea: o decizie a CC poate fi suspendata de Curtea de Apel Bucuresti doar daca firma plateste o cautiune in valoare de 30% din amenda stabilita;

• CC poate acum sanctiona acum, cu amenzi pecuniare, si autoritatile publice centrale si locale pentru nefurnizarea informatiilor si documentelor solicitate in cazul unei investigatii;

• daca o firma recunoaste in fata CC ca a incalcat Legea concurentei, atunci aceasta poate sa-si diminueze amenda cu 10-25% fata de cea aplicata daca CC descoperea ilegalitatea;

• noua lege aduce o simplificare a calcularii taxei de autorizare a unei concentrari economice, ceea ce inseamna totodata si o durata mai scurta a analizei cazurilor supuse atentiei CC;

• o companie care doreste sa realizeze o achizitie trebuie sa-si notifice intentiile catre Consiliul Concurentei;

• reducerea duratei proceselor in instanta, prin introducerea unor politici precum clementa. [Citeste si: Concurenta a aprobat prima cerere de clementa pentru o firma care a incalcat legea]

"Cheia interpretarii reformei este de a vedea in noua lege o intarire a parghiilor CC si o crestere a flexibilitatii in urmarirea obiectivelor de a spori impactul sau in mediul economic", este de parere Bogdan Chiritoiu, care a precizat ca prin noua lege se doreste si o reechilibrare a platilor din sectorul public, respectiv privat. Astfel, CC poate sa deschide investigatii si asupra autoritatilor publice, iar in caz de necolaborare sa le dea amenzi.

Vezi in slide-ul urmator ce parere are Anca Buta Musat, partener al casei de avocatura Musat & Asociatii.

Anca Buta Musat, partener Musat & Asociatii: Toate deciziile CC trebuie facute publice

Anca Buta Musat, partener Musat & Asociatii: Toate deciziile CC trebuie facute publice“Consider ca era mai acuta nevoia de modificare a legislatiei secundare, cea care detaliaza normele metodologice de aplicare a legii, si care dicteaza asadar si abordarea Consiliului Concurentei fata de fenomenele economice si mediul de afaceri in general. De la ultima revizuire au trecut sapte ani, timp in care s-au schimbat fundamental atat relatiile contractuale intre agentii economici, cat si tipicul tranzactiilor de fuziuni si achizitii spre exemplu, iar unele sectiuni din legislatia secundara au devenit rigide si greu aplicabile in practica”, a spus Anca Buta Musat, partener Musat & Asociatii si coordonatoarea departamentului de drept concurential din cadrul firmei.

Pe de alta parte, Buta Musat a aratat si care sunt "punctele nevralgice" semnalate de avocati in cazul aplicarii legii, cu referire la:

• cautiunea de 30% (decizia CC poate fi suspendata doar daca se plateste o cautiune de 30% din amenda stabilita, iar banii pot fi recuperati daca decizia finala consta in a nu sanctiona firma): "Sunt de acord ca amenzile sa fie platite, asta ar putea sa impiedice tergiversarile unor firme in a le plati, dar trebuie sa avem in vedere si momentul instituirii. In prezent, instantele sunt foarte aglomerate si suspendarea platii amenzii nu se face automat, existand o serie de preconditii care trebuie respecate".

• nevoie de practica unitara: "Agentul economic vrea certitudine legala, pe care nu o poate avea fara o practica unitara, consecventa, transparenta. [...] Toate deciziile CC ar trebui sa fie facute publice, sa fie publicate pe site-ul CC in timp util, pentru a nu crea dezavantaje.

• dificultatile incipiente: "Nu toti agentii economici beneficiaza de serviciile unei case de avocatura. Cel putin in perioada incipienta, vor aparea o serie de dificultati in conditiile in care anumite dispozitii ale regulamentelor nu se aplica. Toate regulamentele Comisiei Europene au in spate o practica stufoasa ale carei excese au fost temperate de Curtea Europeana de Justitie. Agentii economici simt nevoia asumarii de catre CC a practicilor CE si a Curtii in sensul unui caracter unitar al practicii".

Avocata a mai precizat ca "desi s-a vorbit de interese divergente, ca reprezentant legal va pot spune ca agentul economic cauta, in primul rand, certitudine legala: el nu isi propune sa fenteze legea sau sa ajunga sa se disculpe in fata plenului CC, insa nu poate avea predictibilitate si intelegere a practicilor concurentiale corecte fara o practica echitabila, transparenta din partea CC".

Citeste mai departe ce zice Radu Ghetea cu privire la OUG 50/2010 (acordarea de credite populatiei).

Radu Ghetea, ARB: Cooperarea noastra cu CC nu poate fi numita decat constructiva

Radu Ghetea, ARB: Cooperarea noastra cu CC nu poate fi numita decat constructiva"Au trecut multi ani de la ultima modificare a legii (in 2003 - n. red.), intre timp s-au schimbat multe, de aceea salut initiativa de a-i da o noua forma", a declarat Radu Ghetea, presedintele Asociatiei Romane a Bancilor, care nu a comentat prea mult pe acest subiect.

In schimb, Ghetea a ridicat problema OUG 50/2010 privind acordarea de credite catre populatie. Acesta a precizat ca desi nu impartasesc aceeasi opinie (cu privire la OUG 50/2010 - n. red.), relatia cu CC este una constructiva, bazata pe dialog.

"Contestam faptul ca OUG 50/2010 lasa loc de interpretari", a declarat Radu Ghetea, subliniind ca ordonanta este neclara si permite diferite interpretari. "Noi vrem o legislatie clara, astfel incat nimeni sa nu se mai ridice sa dea in judecata banca", a spus presedintele ARB. In cazul in care legea privind acordarea de credite populatiei va fi promulgata intr-o "anumita forma", bancile din Romania vor inregstra pierderi de 600 de milioane de euro intr-o jumatate de an, potrivit lui Ghetea.

"Este o cifra care daca nu se va realiza, bancile nu vor face profit si atunci este probabil ca unele dintre ele sa aiba pierderi insurmontabile, creandu-se o situatie fara precedent in Romana", a mai spus presedintele ARB.

Ce este OUG 50/2010?

Guvernul a aprobat in iunie OUG 50/2010 pe baza unui proiect elaborat de ANPC, care transpune in legislatia romaneasca Directiva Europeana 48/CE/2008. Ordonanta urmeaza sa fie analizata de Parlament, iar un rezultat ar putea sa apara in urmatoarea perioada.

Din punct de vedere al dobanzilor, conform cu OUG 50/2010, formula de calcul a dobanzii trebuie sa includa o marja fixa si un indice de referinta al monedei in care se acorda sau s-a acordat creditul (Euribor, Libor, Robor).

Citeste aici mai multe despre reactiile bancherilor fata de OUG 50/2010.

Afla din slide-ul urmator ce parere au oamenii de afaceri cu privire la noua Lege a concurentei.

Cristian Parvan, AOAR: Ar trebui investigata piata gazelor

Cristian Parvan, AOAR: Ar trebui investigata piata gazelorConsiliul Concurentei ar trebui sa actioneze impartial-neutru si sa declanseze investigatii in sectoarele unde se incalca legea, este de parere Parvan. Secretarul general al AOAR a mai spus ca este nevoie de o "implicare mai activa, cu finalitate utila pentru mediul de afaceri" si ca a semnalat deja CC cazuri de abuz de pozitie dominanta si de cartelare.

Cristian Parvan a dat exemplul pietei gazelor, acolo unde "se actioneaza corelat, la stabilirea preturilor, desi jucatorii au surse diferite de aprovizionare", dar s-a referit si la cea a combustibililor. "O astfel de companie face profit in crestere cu 211% in an de criza. Nu gasiti astfel de cazuri in alte state", a punctat Parvan.

In plus, acesta a atacat si programul "Prima Casa 2", despre care a afirmat ca introducerea caselor ANL a generat o distorsionare a pietei pentru dezvoltatori imobiliari, concluzionand ca autoritatea care vegheaza asupra concurentei (CC - n. red.) nu a avut nicio reactie la solicitarile in acest sens.

Subiectul "Prima Casa 2" a starnit o adevarata disputa intre reprezentantul oamenilor de afaceri si presedintele CC. Bogdan Chiritoiu a declarat ca lucrurile nu se intampla peste noapte si ca CC se bucura de o mai mare autoritate decat in alte state europene.

In slide-ul urmator: ce alte investigatii mai pregateste Consiliul Concurentei.

Ce alte investigatii "coace" Consiliul Concurentei?

Ce alte investigatii "coace" Consiliul Concurentei?Presedintele CC a anuntat, in cadrul conferintei organizate de Mediafax, si care este mersul investigatiilor aflate in prezent in desfasurare. Astfel:

• 8-9 investigatii urmeaza a fi incheiate pana la finele anului, multe dintre acestea vizand domeniul distributiei farmaceutice; restul sunt din sectorul telecomunicatiilor, al apei mierale, al expertilor contabili si al postei;

• investigatia de pe piata petrolului va fi gata, cel mai probabil, in primavara anului viitor; investigatia vizeaza toti marii jucatori de pe piata: Rompetrol, Petrom, Agip, MOL si Lukoil;

• in prezent, CC are in lucru zeci de preinvestigatii, doar unele dintre ele urmand a se transforma in investigatii propriu-zise.