Educarea publicului si promovarea investitiei prin bursa

Educarea publicului si promovarea investitiei prin bursaIndustria financiara din Romania are in spate fantomele fondurilor mutuale care au pagubit sute de mii de romani, atrasi de promisiunile unor castiguri colosale peste noapte.

Scandalurile din primii ani de capitalism, pe fondul reglementarilor ce au eliminat toate riscurile de atunci, ar trebui sa fie o lectie pentru fiecare potential investitor.

„Acum trebuie sa fim mai maturi, sa gandim pe termen lung si sa fim constienti ca, de cele mai multe ori, castigurile rapide si imense sunt ilegale, neclare sau intamplatoare. Daca vrei sa fii puternic, trebuie sa ai o baza solida, sa construiesti pe termen lung si sa ai o viziune diversificata”, explicat Valentin Ionescu (foto), CEO-ul Bursei de Valori Bucuresti, intr-un interviu acordat Wall-Street.ro.

Pentru ca aceasta teorie sa functioneze, este important ca si bursa sa ofere multe instrumente de tranzactionare, companii, produse, sa asigure oportunitati pentru toate etapele ciclicitatii bursiere, astfel ca investitorii sa nu iasa din piata.

In paralel cu acestea, ideea de investitie in Romania are nevoie de o promovare intensa, pe toate planurile si canalele, astfel incat oamenii sa inteleaga ca nu este un mediu elitist, unde ai nevoie de sume importante, ci o modalitate la indemana de a investi pentru viitor.

In privinta marketingului, Valentin Ionescu sustine ca in Romania nu ar fi eficienta o campanie agresiva, ci mai degraba o promovare constructiva, deschisa, care sa promoveze produsele si sa atraga masele.

„Mi-ar placea sa vad toti intermediarii ca ies din birou si isi promoveaza serviciile. Stiu ca multi sunt la limita supravietuirii si nu au resurse de publicitate, dar nu cred ca vor mai rezista mult in acest ritm. Nu venim cu nimic nou, modelele functioneaza foarte bine in alte tari, dar de obicei, in Romania este mult mai complicat decat la altii. Trebuie sa ne adaptam, sa gasim scanteia care sa popularizeze piata de capital”, sustine Ionescu.

Obiectiv: Constructia unei baze solide

Obiectiv: Constructia unei baze solideLipsa educatiei bursiere nu este singura problema pe care piata de capital o are, dar este o veriga dintr-un lant al slabiciunilor, care trebuie rupt undeva.

„Toate proiectele isi vor vedea rezultatele pe termen lung. Este interesant, promovator si frumos sa promovezi piata de capital, dar nu este deloc usor”, explica directorul BVB.

Un aspect pozitiv al crizei a fost procesul de selectie facut printre clienti si intermediari, rezistand doar cei mai puternici. Mare parte din acestia incearca sa se repozitioneze, dar este esentiala si atragerea unor investitori noi.

„Este important sa avem o baza solida, sa nu mai fim in bataia vantului, ca pana acum. Trebuie sa ne mobilizam cu totii, sa ne facem cunoscute serviciile, produsele, atat investitorilor cat si companiilor”, sustine directorul BVB.

De exemplu, sunt multe companii locale care nu stiu ca pot face hedging pe aur, valute sau petrol, in functie de expunere. Nici ideea de finantare prin emisiunea de obligatiuni sau actiuni nu este populara in randul managerilor sau antreprenorilor romani, spre deosebire de alte tari.

In paralel trebuie facuta educatia clientului. De exemplu, lacomia este cel mai mare dusman al oricarui investitor. Dar cu un broker bun, se poate depasi momentul in care esti dispus sa risti oricand pentru un potential castig urias.

„Noi nu avem acces la clientul final, este mai greu sa le transmitem aceste mesaje. Aici intervine rolul intermediarilor, ei le pot explica oportunitatile, strategiile, psihologia. Dar ca sa ajungi in fiecare colt din tara, la masa critica, trebuie sa folosesti toate canalele”, afirma Ionescu.

O conexiune promitatoare s-a creat in 2006-2007, odata cu ofertele de vanzare la Transgaz si Transelectrica, unde investitorii de retail au fost atrasi cu preturi promotionale.

Dar si acum este un moment oportun, crede directorul BVB, cand statul ar putea sa foloseasca aceleasi parghii, mai ales ca suntem inaintea unui ciclu de crestere a economiei si poate fi construit un portofoliu sanatos, pe termen lung.


Cum incearca BVB sa promoveze piata

Cum incearca BVB sa promoveze piataBursa de Valori Bucuresti promoveaza piata de capital si ideea de investitie la Bursa prin mai multe mijloace, atat la nivel macro cat si cu target pe anumite categorii de public.

Astfel, pe langa conferinte, seminarii, road-show-uri, aparitii in mass-media, prezente in unitati de invatamant sau la intermediarii din tara, Bursa deruleaza programul „Open Doors”, prin care liceeni si studenti vin la sediul institutiei si sunt informati despre mecanismele pietei.

„Ce facem noi este o picatura intr-un pahar cu apa. Educatia nu se face peste noapte. De aceea, este important ca la acest proces sa participe multe institutii ale pietei sau ale statului roman”, explica Ionescu.

In viitorul apropiat, BVB va propune Academiei de Studii Economice introducerea unui curs specializat pe piete de capital, cat mai aplicat si la cat mai multe facultati.

De asemenea, un pas important ar fi introducerea acestui gen de educatie inca din scoli si licee. Programul „Porti deschise” a atras peste 1000 de elevi participanti, sunt interesati, dar numarul este redus fata de potentialul existent.

„Nu exista efecte imediate, investesti pentru viitor, dar trebuie facute si astfel de proiecte. Este foarte greu sa schimbi mentalitatea, dar incercam sa aratam ce oportunitati si ce alternative de investitii exista”.

De asemenea, BVB deruleaza un program de informare a intermediarilor, prin echipe de angajati ai Bursei care viziteaza SSIF-urile, prezinta produsele si serviciile noi, oferindu-si chiar disponibilitatea de a realizat cursuri si seminarii pentru personal sau clienti.

Valentin Ionescu spune ca a analizat, la un moment dat, ideea de promovare a bursei prin ecranele din statiile de metrou din capitala, dar nu a luat o decizie. De asemenea, nu exclude nici o promovare outdoor, mai ales ca bursa ar trebui sa se adreseze si clasei medii.

Insa, exista si alte institutii care ar putea contribui activ la popularizarea bursei in Romania. De exemplu, rolul statului este important, prin vanzarile de companii de interes national cu un disount pentru clientii de retail.

Aceasta practica are succes in Polonia sau in alte tari. Spre exemplu, oferta publica initiala a asiguratorului polonez PZU a crescut numarul de conturi deschise pe Bursa de Valori din Varsovia cu 140.000 in luna aprilie a anului trecut.

Si bancile ar putea participa cu succes la educatia financiara, mai spune directorul BVB, in primul rand datorita puterii uriase de distributie, accesului la milioane de clienti din toata tara si puterii de penetrare uriase.

Wall-Street.ro si Bursa de Valori Bucuresti demareaza campania „Primii pasi spre investitia la bursa - Proiect de educatie financiara”. Timp de o luna veti citi analize, interviuri, articole informative si educationale ce isi propun sa popularizeze ideea de investitie la bursa si sa indeparteze anumite mituri si prejudecati despre aceasta industrie.