1 / 4

Educatia financiara, o "materie" obligatorie in programa companiilor?

Un studiu ING arata ca romanii sunt ordonati in administrarea finantele curente: aproape 80% pastreaza o evidenta a bugetului personal. In acelasi timp insa, consumatorii romani sunt inactivi in utilizarea instrumentelor financiare - numai 7% economisesc lunar si doar un sfert dispun de un fond de de urgenta suficient pentru a acoperi cheltuielile pe mai mult de sase luni.

Nu in ultimul rand, relatia pe care o au cu propriile finante si modul in care le administreaza produc un impact emotional direct asupra consumatorilor - pentru romani, indatorarea generand un sentiment de teama pentru viitor, vinovatie de a nu fi capabili sa aiba grija de ei insisi si rusine fata de familie si prieteni.

In acest context general, tot mai multe companii (in special din domeniul financiar-bancar, dar nu exclusiv) initiaza si dezvolta programe de educatie financiara, in nume propriu sau in parteneriat cu organizatii non-profit specializate. Temele acestor programe vizeaza o arie larga de subiecte (depinzand si de profilul companiei initiatoare), precum evitarea supraindatorarii si a creditelor neperformante, utilizarea instrumentelor financiare pentru un control mai strict al veniturilor si cheltuielilor personale sau familiale, asigurarea unui viitor financiar mai sigur etc.

Desi companiile din domeniul financiar-bancar sunt active inca din 2004 in programele de educatie financiara, in Romania implicarea este, din pacate, inca redusa, cu un numar limitat de programe", crede Razvan Resmerita, director al Centrului European al Consumatorilor din Romania. Spre comparatie, in Austria sunt 18 programe de educatie financiara, in Franta mai mult de 5, iar Germania are peste 34 de programe acceptate ca fiind de educatie financiara.

O realitate insa este faptul ca, in fata conditiilor economice si financiare dure din ultimii doi ani, demersurile de educatie financiara s-au intensificat, o mare parte dintre programele demarate in ultimul timp vizand tinerii. "Criza financiara a ridicat semne de intrebare cu privire la ceea ce am invatat despre gestionarea si capacitatea de a fi responsabili de finantele personale. In ultimii doi ani, au fost foarte multe stiri despre modul in care oameni din intreaga lume sunt suprasolicitati financiar. Este important ca tinerii - viitori angajati si antreprenori, consumatori, parinti si cetateni - sa poata obtine o mai buna intelegere a capacitatii financiare in timp ce sunt inca in scoala", sustine Daniela Staicu (foto), manager marketing & communication al Junior Achievement Romania.



Inapoi la articol

Setari Cookie-uri