Fraudatorii romani sunt tineri si educati

Fraudatorii romani sunt tineri si educati

Persoanele identificate realizand actiuni frauduloase sunt, in medie, mai tineri decat omologii lor la nivel global, datorita timpului mai scurt in care pot avansa in structurile corporatiilor dintr-o economie emergenta. Fraudatorii par a fi educati, 46% din fraudatorii din Romania si Moldova detinand o diploma de educatie la nivel tertiar.

Cum procedeaza?

Cum procedeaza?

Majoritatea cazurilor investigate in Romania si Moldova au descoperit o frauda prin achizitii, metoda care s-a clasat pe locul doi ca cea mai frecventa metoda la nivel global, dupa delapidare. Similar cu statisticile globale, fraudele din Romania si Moldova au fost realizate prin tranzactii multiple cu valori
medii intre 1.000 de dolari si 50.000 de dolari pe fiecare tranzactie.

Finanteaza un stil de viata extravagant

Finanteaza un stil de viata extravagant

Ca si aparente, 39% din fraudatorii din Romania si Moldova au fost observati ca si imbracati la moda, cu un procent similar conducand masini scumpe; aceste trasaturi au fost observate doar in 17% din cazuri la nivel global.

Nu actioneaza singuri

Nu actioneaza singuri

Fraudatorii nu actioneaza singuri: toate cazurile din Romania si Moldova si peste 70% din cazurile la nivel global au implicat si complicitatea altora. Majoritatea fraudelor investigate in Romania si Moldova au implicat intre 2 si 5 alte persoane ajutand fraudatorul. Fraudatorii din Romania si Moldova au
apelat cel mai des la ajutorul prietenilor sau al fostilor colegi din alte organizatii. Aceasta alegere a complicilor face ca descoperirea unor potentiale conflicte de interese sa fie mai dificila si permite ca frauda sa ramana ascunsa pentru o perioada mai lunga.

Cum a fost frauda detectata?

Cum a fost frauda detectata?

Majoritatea fraudelor au fost descoperite printr-o informare anonima, in 54% din cazuri, in timp ce auditorii interni au fost implicati in descoperirea fraudelor in 38% din cazuri. Comparativ, cele mai frecvente metode de descoperire a fraudelor la nivel global au fost prin verificari realizare de management, urmate de informari anonime si rapoarte formale trimise prin mecanismul avertizorului de integritate.

Sursa foto: freedigitalphotos.net

Crearea controalelor nu este suficienta

Crearea controalelor nu este suficienta

Urmand trendul la nivel global, controalele interne ineficiente au fost principalul factor care a contribuit la fraudele investigate (54%).

Implicarea directorilor executivi / consiliului de administratie in 31% din cazuri

Implicarea directorilor executivi / consiliului de administratie in 31% din cazuri

Fraudele investigate in Romania si Moldova au fost susceptibile a fi efectuate cu implicarea directorilor executivi sau a consiliului de administratie (31% versus 28% la nivel global). Fraudatorii implicati au fost susceptibili a fi descrisi ca "autocrati" comparativ cu omologii lor la nivel global (31% versus 20% la nivel global) si ca avand un sens de superioritate (69% avand un scor de 4-5 pe aceasta scala versus 36% la nivel global).

Semnale de avertizare: o conducere de tip autocratic

Semnale de avertizare: o conducere de tip autocratic

Romania si Republica Moldova au iesit dupa o lunga perioada de timp in care managementul autocratic a fost norma, si aceasta atitudine necesita timp pentru a fi schimbata. Un mediu in care ierarhia este vazuta ca indiscutabila este un teren fertil pentru cei in functii de conducere de a comite o frauda, de multe ori cu participarea subordonatilor.

Raportorii de integritate (Whistleblowers), un element critic in detectarea fraudei

Raportorii de integritate (Whistleblowers), un element critic in detectarea fraudei

Fraudele investigate in Romania si Moldova au mai multe sanse de a fi detectate prin informari anonime (54% versus 19% la nivel global). Pe langa acestea, fraudele la nivel global au fost, de asemenea detectate prin intermediul unor mecanisme de avertizare formale (16%), in timp ce acestea nu figureaza in oricare dintre fraudele investigate in Romania sau Moldova. O politica de raportare si un mecanism bine conceput pot oferi un canal de comunicare pentru majoritatea morala si etica din cadrul unei organizatii si le transforma intr-un control impotriva fraudei si coruptiei.

Vanzari si marketing: performanta inselatoare

Vanzari si marketing: performanta inselatoare

Vanzarile si marketingul au fost de asemenea arii cu un risc relativ ridicat (31% versus 14% la nivel global). Marea majoritate a fraudelor aparute in Romania si Moldova au avut loc in organizatii cu o cultura agresiva de vanzari (54% versus 26 % la nivel global). intr-un astfel de mediu nu este iesit din comun pentru cei aflati in functii stimulate pe baza rezultatelor financiare - atat pentru cei care activeaza in vanzari si marketing cat si pentru cei aflati in
functii de nivel C in organizatie - sa gaseasca modalitati de a se juca cu sistemul.