'Traim momente in care managementul operational este testat'

'Traim momente in care managementul operational este testat'In prezent, globalizarea da primul exemplu negativ din istoria mediului de business romanesc, cred consultantii Deloitte, iar companiile trebuie sa aplice cel mai eficient management operational. Fiecare afacere si industrie este diferita, insa toti managerii romani vor fi nevoiti sa ia anumite decizii dificile, iar sfatul consultantilor Deloitte este sa le ia chiar acum.

“Epoca antreprenorului-erou este la final in Romania. Aceasta nu este prima criza si nici ultima. Traim momente in care managementul operational este testat, iar aceasta forma de administrare a situatiei nu se rezuma la reducerea de costuri, ci la sofisticarea uneltelor de management”, a declarat Antonis Ioannides (foto), partener Deloitte pe fuziuni si achizitii.

Deloitte a organizat, in cursul zilei de ieri, o intalnire informala cu manageri de top ai companiei la care a participat si presa de specialitate, in contextul crizei financiare fara precedent de pe plan international, care are efecte si in Romania.

In opinia specialistilor Deloitte in Financial Advisory, perspectiva unei iminente crize economice impune companiilor romanesti necesitatea de a-si pregati o strategie realista si eficienta, care sa le asigure continuarea cu succes a activitatii.

“O astfel de strategie implica reorganizarea pe diverse nivele de business: financiar, operational, logistic. In momentul in care managementul intelege mecanismele prin care poate aplana sau chiar evita impactul unei piete dificile, criza in sine devine mai mult o provocare, si nu un dezastru”, a declarat Hein van Dam, partener in charge la Deloitte.

In perioada de criza, firmele de consultanta bine pregatite au oportunitatea de a castiga in cota de piata, potrivit Deloitte. “Avem mai mult de lucru in aceasta perioada intrucat criza va duce la multe fuziuni si achizitii de relocare a capitalului in economie”, spune van Dam, adaugand ca antreprenorii si investitorii din Romania trebuie sa se concentreze pe zonele la care sunt buni.

Consolidarea unor sectoare cheie din Romania va reprezenta principalul efect estimat de Deloitte pentru piata locala de fuziuni si achizitii (M&A).

"Multe industrii vor trebui sa se consolideze in contextul in care Romania va fi afectata de criza financiara. Ma astept la multe tranzactii in sectorul bancar, dar si in leasing unde multe companii independente vor fi preluate", a afirmat Ioannides.

El adauga ca nu este sustenabil ca, spre exemplu, grecii sa detina un numar de banci atat de mare in Romania.

De asemenea, consultantii Deloitte anticipeaza o concentrare a industriei pharma romanesti, unde numarul jucatorilor care activeaza este prea mare. “Ma astept ca in industrii precum pharma sa ramana doar 2-3 jucatori, unde ar trebui sa ne intrebam care va fi viitorul unor companii ca Actavis”, spune Hein van Dam.

Compania islandeza Actavis este unul dintre cei mai mari producatori de medicamente generice din lume. Islanda cauta in prezent solutii pentru a face fata crizei financiare ce a afectat grav sectorul bancar al tarii, iar coroana islandeza s-a depreciat cu aproximativ 40% de la inceputul anului, primele trei banci ale tarii au fost nationalizate, iar guvernul a fost constrans sa ceara ajutor international.

'Managerii romani nu au mai trecut printr-o astfel de situatie si nu stiu cum sa se comporte'

'Managerii romani nu au mai trecut printr-o astfel de situatie si nu stiu cum sa se comporte'Si Hein van Dam (foto), manager care a simtit pe viu criza economica mondiala din 2001, apreciaza ca aptitudinile managementului operational vor fi testate in urmatoarea perioada.

“Multi manageri si antreprenori romani nu au mai trecut printr-o astfel de situatie si nu stiu cum sa se comporte", spune van Dam.

El se asteapta ca oameni de afaceri romani, care nu doreau sa-si instraineze firmele fondate de ei insisi sau activele detinute, cauta in prezent oportunitati de vanzare. “Concurenta intre vanzatori se va intensifica, iar cumparatorii vor fi mult mai selectivi”, spune Van Dam.

Pe de alta parte, numarul de cumparatori din piata romaneasca de M&A, atat cei strategici, cat si cei financiari, s-a redus, acestia devenind mai pretentiosi si orientati catre pret, in contextual crizei mondiale, considera consultantii Deloitte. “Vom vedea mai un grad superior de sofisticare pe piata de consultanta in M&A”, crede Antonis Ioannides.

Numarul de tranzactii, cat si dimensiunea acestora au scazut in ultimul trimestru fata de aceeasi perioada a anului trecut si comparativ cu primele doua trimestre din 2008 luate separat. Bancherii de investitii consultati recent de Wall-Street spuneau ca impactul crizei financiare se resimte si pe piata de M&A din Romania.

“Totul se circumscrie situatiei de pe pietele financiare internationale – e un sentiment generalizat de asteptare din partea tuturor jucatorilor. In momente de incertitudine, cum traim astazi, putini sunt cei care fac miscari strategice, asa cum e o tranzactie de M&A. Asteptarea de acum pregateste insa, cred eu, un val de tranzactii dupa ce se mai linistesc apele – noi simtim deja aceasta boare”, declara Doru Lionachescu, partener principal la Capital Partners.

Doru Lionachescu remarca cum criza internationala incepe sa fie resimtita in piata de M&A din Romania, fiind posibil sa urmeze o lunga perioada de tatonare nehotarata, atat din partea vanzatorilor, cat si a cumparatorilor. “Pe de alta parte, teoria spune ca in astfel de momente se creeaza premisele unor oportunitati de achizitii fenomenale, vom vedea cum si cand se va concretiza in Romania”, enunta Lionachescu.

'Firmele de consultanta bine pregatite au oportunitatea de a castiga in cota de piata'

'Firmele de consultanta bine pregatite au oportunitatea de a castiga in cota de piata'Ioannides spune ca inainte de startul crizei mondiale, pe piata locala, exista un numar mare de cumparatori, iar in viitor, vom asista la o concurenta mai puternica intre vanzatori, asa cum se intampla in tarile dezvoltate.

Potrivit specialistului in fuziuni si achizitii, accesul companiilor romanesti la finantare va fi mai dificil, “sofisticarea” devenind cuvantul care va caracteriza modul in care o companie isi prezinta proiectele in fata potentialilor investitori.

“In perioada de criza, firmele de consultanta bine pregatite au oportunitatea de a castiga cota de piata”, spune Ioannides.

Potrivit unui studiu publicat in vara de compania Deloitte, Romania este piata cea mai interesanta din zona Europei Centrale si de Est pentru fuziuni si achizitii, situatie care nu se va schimba in urmatorii ani.

Antonis Ioannides a subliniat ca Romania este piata cea mai interesanta din zona, in acest moment, lucru care nu se va schimba prea repede, adica in urmatorii ani. "Cele mai importante dealuri M&A au loc in domeniul energiei si resurselor, TMT (telecom, media, tehnologie) si sectorul serviciilor financiare", a subliniat el.

Potrivit unui studiu realizat de Deloitte, Romania si Bulgaria ocupa pozitii de top in randul preferintelor specialistilor M&A din Belgia, Europa Centrala, Danemarca, Germania si Olanda pentru viitoarele fuziuni si achizitii. Astfel, 78% din repondentii din Europa de Est considera aceste piete ca importante si foarte importante, in timp ce repondentii vest europeni au raspuns afirmativ in proportie de numai 26%.

Cele mai interesante tari din regiune pe domeniul M&A, pe langa Romania si Bulgaria, sunt Polonia, cu 80% din partea specialistilor est europeni si 56% din partea vesticilor, si Cehia si Slovacia, cu 90% repectiv 48%.

Specialistii Deloitte considera ca tarile din Europa Centrala si de Vest ocupa pozitii de top in randul preferintelor – 75%, respectiv 58% dintre participantii la sondaj au plasat aceste doua regiuni in topul locurilor ideale pentru investitii. In general, Europa este preferata, desi pietele emergente din Asia atrag la randul lor atentia investitorilor.