Situatia pietei cardurilor din Romania

Situatia pietei cardurilor din Romania"Daca in 2007, aproximativ 10% din numarul total de tranzactii cu cardul s-a facut prin POS, anul trecut acest nivel a fost depasit pentru prima data. In 2009, este posibil ca 20% din numarul de tranzactii cu cardul sa fie efectuate prin POS pe piata romaneasca a cardurilor", a spus Igor Zganjer.

El a apreciat ca Romania se afla in acest moment aliniata cu tarile din Europa Centrala in ceea ce priveste valoarea tranzactiilor la ATM (bancomate), insa tranzactiile POS sunt in continuare scazute comparativ cu alte piete, de aici si potentialul de crestere a pietei cardurilor estimat de BCR.

Oficialul diviziei de carduri din cadrul BCR a mai spus ca, la sfarsitul anului trecut, numai un sfert dintre agentii comerciali din Romania erau echipati cu POS-uri, in timp ce la 75% din plata se facea cash.

Cu toate acestea, volumul mediu al unei tranzactii la ATM-uri este in scadere, in conditiile in care posesorii de carduri incep sa utilizeze din ce in ce mai mult POS-urile.

"Anul trecut, din totalul vanzarilor de retail, care au ajuns la un volum de 50-60 miliarde de euro, aproape o treime, adica 20 miliarde de euro, s-a realizat prin tranzactii cu carduri", a mai declarat Zganjer.

Tintele si planurile BCR pentru 2009 pe piata cardurilor

Tintele si planurile BCR pentru 2009 pe piata cardurilorIn contextul economic dificil al crizei financiare mondiale, oficialul BCR se arata increzator in oportunitatile de crestere din piata cardurilor, de aceea banca tinteste dublarea portofoliului cardurilor de credit.

„Comparativ cu alte tari din Europa, romanii nu sunt atat de obisnuiti in a folosi carduri de credit sau orice alt fel de carduri pentru plati sau finantari. Piata romaneasca mai are loc de crestere fiind o piata subpenetrata, de aceea spunem ca principalul nostru competitor este cash-ul”, a specificat Zganjer.

La finele anului trecut, BCR avea 190.000 de carduri de credit active, reprezentand un avans de 6% fata de 2007. Cat despre piata in ansamblu, Zganjer este de parere ca aceasta va evolua cel putin la fel ca in 2009, iar BCR va cunoaste un proces mai rapid de crestere decat piata.

Astfel, la finele lui 2008, banca avea circa 2,5 milioane de carduri active, ceea ce reprezinta o crestere cu 7% fata de sfarsitul lui 2007. Totodata, cardurile de debit au crescut, de asemenea, cu 7%, in acelasi interval de timp, ajungand la aproximativ 2,29 milioane de carduri de debit.

Zganjer a declarat ca, in ceea ce priveste cota de piata a bancii pe piata cardurilor, aceasta se situeaza in jurul nivelului de 20%, atat pe segmentul cardurilor de debit, cat si pe cel al cardurilor de credit.

Continuarea planurilor din 2008

Continuarea planurilor din 2008"In 2008, ne-am concentrat mai mult pe cresterea calitatii portofoliului de carduri decat pe ratele de crestere. Am reusit sa ajungem in cadrul portofoliului la o pondere de 30% a cardurilor co-branded de la un nivel de 65% la sfarsitul lui 2007, fapt favorabil in conditiile in care cardurile co-branded erau folosite drept credite de consum, decat cardul de credit, care are o durata de viata mult mai lunga", a mai detaliat Zganjer.

In ceea ce priveste tranzactiile cu cardurile de debit ale bancii, anul trecut, 21% din tranzactii au fost efectuate prin POS-uri, iar cu cardurile de credit tranzactiile au fost facute in mod egal la POS-uri si ATM-uri.

"Utilizarea la POS a cardurilor BCR este peste media pietei. In 2009, speram sa ajungem la o utilizare la POS de 25%, in contextul in care piata ar putea avansa spre 20% din prisma numarului de tranzactii si 12-13% ca volum", a spus oficialul BCR.

In 2008, volumul tranzactiilor prin POS-urile BCR s-a ridicat la un miliard de lei, in crestere cu 56% fata de anul precedent, comparativ cu un volum de 15,3 miliarde de lei prin ATM-uri, in crestere cu 29%.

"Dorim ca anul acesta sa imbunatatim functionarea infrastructurii si sa ajungem la o disponibilitate de 96% pentru ATM-uri", a spus Zganjer.

In acelasi timp, banca doreste ca pe segmentul cardurilor de credit sa participe tot mai mult la educarea clientilor referitor la utilizarea cardurilor la POS-uri, sa adauge servicii aditionale pe carduri si sa imbunatateasca calitatea serviciilor pe cardul de credit.

„Modelul ideal spre care toti tindem este sa ajungem la fel ca in cazul Islandei, sa facem 80% din tranzactii cu cardul”, a detaliat reprezentantul directiei de carduri BCR.

Totodata, banca se va concentra pe promovarea beneficiilor cardului de credit.
La finele anului trecut, 11,5 milioane de carduri erau active pe piata autohtona in intregul sistem.