Planuri si estimari pentru sfarsitul lui 2009

Planuri si estimari pentru sfarsitul lui 2009“Rezultatele Marsh Romania sunt pozitive, sunt chiar putin peste asteptarile noastre. Sunt bune, tinand cont de criza, dar si daca nu ar fi fost aceste probleme. Am facut planurile inainte de criza si suntem chiar peste ceea ce asteptam sa realizam. Anul acesta il vom incheia cu o crestere de circa 5-10% fata de anul trecut”, declara Cristian Fugaciu (foto).

Marsh Romania a intermediat in 2008 prime brute subscrise de 226 milioane de lei (61,41 mil. euro). Astfel, la o crestere de 5% in 2009, nivelul primelor brute intermediate de brokerul de asigurare-reasigurare ar ajunge la finele anului la 237 milioane de lei si la 248 milioane de lei, la o crestere de 10%.

In semestrul intai din 2009, Marsh a intermediat prime in valoare de 67,65 milioane de euro, in timp ce in prima parte a anului trecut brokerul a intermediat prime brute in valoare de 59,31 milioane de euro.

Compania de brokeraj in asigurari mizeaza pe o cota de piata de circa 8-10% la sfarsitul anului.

In termeni de valoare, piata brokerajului de asigurari este aproximativ la acelasi nivel de anul trecut. “Primele brute subscrise au inregistrat un usor avans, insa a crescut volumul primelor intermediate de brokeri si atunci, per total, volumul pietei de brokeraj a ramas la acelasi nivel, iar explicatia ar fi faptul ca, in general, companiile isi reaseaza programele de asigurare fie pentru ca sunt in restructurari, fie ca vor sa-si analizeze costurile pentru a obtine anumite reduceri prin brokeri”, explica Fugaciu, care a adugat ca pretul a fost desigur un obiectiv pentru companii si chiar daca inainte aveau relatii directe cu asiguratorii, acum au fost mai dispuse sa vada si alte variante prin intermediul brokerilor.

“In a doua parte a anului ne vom concentra pe a ajuta clientii sa treaca peste criza, pe partea de afaceri noi, dar si pe pastrarea actualilor clienti. Vrem, totodata, sa venim cu solutii care nu se gasesc pe piata, dar care merg pe pietele externe si in Romania nu au fost inca implementate", detaliaza Fugaciu.

De exemplu, explica seful Marsh, piata de retail a scazut cu 40%, potrivit unui studiu facut de GFK. Pe de alta parte, veniturile retailerilor din Marea Birtanie provin in proportie de 40% din asigurarile produselor electrocasnice. “Ti-ai luat un frigider cu 2 ani garantie, de ce sa nu aiba 7 ani, cumperi astfel pentru el o polita care iti asigura un confort pe mai mult timp. Retailerii mari din Marea Britanie castiga mult din atasarea unor astfel de produse celor clasice. La noi nu se gasesc, daca achizitionezi un laptop nu iti poti cumpara o asigurare pentru el, ca sa acoperi riscul de furt, de exemplu, iar aici vrem noi sa intervenim - sa aducem pe piata astfel de produse”, detaliaza Fugaciu.

El a mentionat ca unele produse sunt gata, dar nu este momentul sa fie scoase pe piata in contextul in care volumele de vanzari s-au diminuat semnificativ. Unul dintre acestea este deja lansat in parteneriat cu Vodafone, respectiv asigurarea telefoanelor mobile, insa este necesara suplimentar o promovare a produsului, pentru ca acesta sa fie inteles si mai bine de client, este de parere Fugaciu.

“Este de preferat sa ai o protectie financiara, mai ales acum in timp de criza, si asta face asigurarea extinsa la bunuri, in general, si la cele electrocasnice. Un an de garantie nu este suficient, de aceea este nevoie de o garantie extinsa ca sa nu platesti nimic in afara de asigurare chiar si dupa incheierea anului de garantie”, a mai explicat Fugaciu.

Criza, brokerii si asiguratorii

Criza, brokerii si asiguratoriiCriza i-a prins pe brokerii din Romania in expansiune, spune Fugaciu, ceea ce probabil pe multi dintre acestia i-a uimit, creandu-le anumite dificultati. “Unii au avut reduceri pe retail (in special pe partea de comisioane). Volumele au scazut pe segmentul life si pensii si, in acelasi timp, polite noi s-au facut putine, iar multi dintre intermediarii de asigurari sunt specializati pe acestea. De aceea, cred ca brokerii care aveau portofoliul mai diversificat au simtit mai putin impactul efectelor negative ale crizei financiare mondiale”, a explicat Fugaciu.

La nivel de piata, in primul rand, explica seful Marsh, s-a observant o tendinta la client, de revizuire a programelor de asigurare, a riscurilor asigurate, a primelor pe care le platesc, scopul final fiind in proportie de 99% de reducere a costurilor pe fondul turbulentelor economice si a lipsei de lichiditati cu care companiile se confrunta.

“Activitatea noastra a fost in aceste conditii mai intensa si am putut ajunge la alti clienti, partea de afaceri noi a fost relativ dinamica pentru o astfel de perioada economica, ceea ce este incurajator pentru noi ca intermediari intre asiguratori si clienti”.

Apoi, subliniaza Fugaciu, rolul brokerilor este mai apreciat in perioada de criza. Ca volum, piata intermedierilor de asigurari este la acelasi nivel ca anul trecut, probabil ca ponderea in piata asigurarilor a brokerilor va fi de circa 30% la finele anului, estimeaza Fugaciu. De la inceputul anului si-au incheiat activitatea 12 brokeri si au aparut 4 noi jucatori pe piata. La aceasta data exista 410-420 brokeri de asigurari pe piata autohtona.

“In ceea ce priveste piata de asigurari, companiile nu mai sunt interesate de cota de piata, ci de profit. Consecinta logica este ca si-au reanalizat profitabilitatea si incearca sa imbunatateasca acolo unde rezultatele sunt proaste, si asa cum se stie, daunalitatea, pierderile vin dinspre asigurarile auto atat Casco, cat si RCA”, a mai mentionat Fugaciu.

Masurile luate de asiguratori, detaliaza managerul Marsh, sunt contradictorii. “Ceea ce asiguratorii vizeaza consta in a-si imbunatati clar rata daunei, iar pentru a-si imbunatati rata daunei trebuie fie sa mareasca nivelul de prime, fie sa scada despagubirile, fie ambele masuri. Sa mareasca primele nu prea pot, asiguratorii pot cel mult sa mareasca pretul, cota de prima care se plateste, dar daca fac asta pierd clientii si atunci solutia este sa controleze daunele pe care le platesc, iar acest lucru se face de multe ori in detrimentul asiguratilor”, a explicat seful Marsh despre tendintele pietei de asigurari.

Ce a schimbat criza. Cresteri si scaderi

Ce a schimbat criza. Cresteri si scaderiCeea ce criza economica a schimbat si se poate observa pe piata romaneasca, explica seful Marsh, tine de riscuri si perceptia acestora. Au aparut unele riscuri care sunt clar legate de criza, se observa insa si mai multa grija in ceea ce priveste protectia bunurilor sau a afacerii.

“Riscurile de raspundere au crescut foarte mult pentru ca oricine este prejudiciat incearca sa recupereze banii. Inclusiv asigurarea de vatamare corporala de la RCA a crescut. Asiguratorii spun ca a crescut de 10 ori pentru ca oamenii au inteles ca daca sunt vatamati pot sa ceara bani, despagubiri”, spune Fugaciu, adaugand ca in strainatate ponderea intre vatamare corporala si daune materiale este de 50%-50%, in timp ce in Romania vatamarea corporala nu este nici 10% deocamdata.

Totodata, in aceasta perioada au fost si anumite linii de afaceri care au crescut mai mult decat in conditii normale, cum ar fi asigurarile de credit comercial, unde conducerea Marsh a observat o cerere mai mare.

“Scaderi semnificative au fost pe segmentul asigurarilor auto, pe fondul puternicei deprecieri a volumului de vanzari de autoturisme din industrie. In ceea ce priveste companiile, acestea au pastrat ce ofereau angajatilor ca bonusuri, ca asigurare, dar nu si-au mai urmat planurile de extindere a acestor beneficii pe care le aveam in discutii cu ei. Practic, putem spune ca beneficiile oferite de angajatori au stagnat”, explica Fugaciu.

“Daca pe celelalte linii de afaceri este mai multa flexibilitate, in piata din partea asiguratorilor pe segmentul auto asiguratorii sunt mult mai atenti la rata despagubirilor. “La fel pe asigurarile de credite, situatia este diferita, despagubirile sunt mari si nu-s decat cativa asiguratori care le ofera, dar si acestia sunt din ce in ce mai restrictivi si probabil la un moment dat se vor opri din a mai oferi produsul acesta”, a mai spus Fugaciu.

Se pot negocia conditii mai bune in ceea ce priveste politele contractate in contextul crizei, desi apar probleme la daune care au crescut mult in ultimul an, iar asiguratorii sunt atenti la ce platesc. “Daca asiguratorii refuza sa asigure anumite riscuri nu mai fac afaceri, daca se incarca cu riscuri pe care nu le pot acoperi iar nu este bine si atunci trebuie sa fie atenti la cum stabilesc echilibrul intre aceste doua aspecte. Oricum, sunt de apreciat asiguratorii deschisi, care nu vor sa ia un risc nefavorabil si vor sa plateasca, decat cei care accepta orice si la daune reactioneaza greu cand trebuie sa se faca plata”, a concluzionat Cristian Fugaciu pentru Wall-Street.