Crestere prudenta, fara asumarea de riscuri inutile

Crestere prudenta, fara asumarea de riscuri inutilePiata cardurilor bancare din Romania este inca nedezvoltata, in special cea a cardurilor de credit, potrivit studiilor din industrie. Acest lucru, precum si experienta internationala au fost factorii care au determinat Citibank sa se lanseze pe aceasta piata si in Romania.

"Pe partea de carduri de credit, Citi se bazeaza pe o experienta foarte bogata pe plan international, pentru ca la nivel global cardul Citi este cel mai utilizat card din lume. Folosim aceasta experienta in Romania si plasam clientul in centrul strategiei noastre. Construim produse si servicii in jurul nevoilor clientului si nu invers, adica sa construim produse si ulterior sa incercam sa ne dam seama cui se potrivesc", a declarat, in cadrul unui interviu acordat Wall-Street, Adrian Vlase (foto), seful diviziei de carduri de credit din cadrul sucursalei locale a grupului bancar Citi.

Citi a ales sa nu se adreseze intregii piete, ci sa isi aleaga o anumita nisa ca tinta, dar si sa stabileasca obiective importante pentru urmatorii ani.

"Ne adresam unui anumit segment de clienti, jucam in nisa clientilor cu salarii peste medie si ridicate, iar pozitionarea cardului este una aspirationala. Nu realizam un card oarecare, ci vrem ca acei clienti carora ne adresam sa isi doreasca acest card. La nivel local urmarim sa ajungem, intr-o perioada de 3-5 ani, in topul primilor 5 jucatori de pe piata cardurilor de credit, iar pentru a atinge acest obiectiv cautam sa le oferim clientilor tot ceea ce inseamna confortul unui card de credit. Clientii care au carduri, in special de credit, devin din ce in ce mai sofisticati si datorita faptului ca, in general, vorbim de persoane foarte ocupate, dezvoltam solutii care sa le fie la indemana", a explicat Adrian Vlase.

In conditiile in care accesul la credite de consum a devenit tot mai restrictiv, clientii bancilor au inceput sa se indrepte spre cardurile de credit, la care restrictiile sunt mai putine. Bazandu-se pe potentialul pietei, Citi estimeaza ca va ajunge la sfarsitul lui 2009 cu 20.000 de carduri de credit emise, desi acest segment de business a fost lansat cu doar un an si jumatate in urma.

"Pana la sfarsitul acestui an vom avea un portofoliu de aproximativ 20.000 de carduri de credit, dupa ce, de la inceputul anului, acesta a crescut de aproximativ 5 ori. Portofoliul nostru este inca tanar, si deocamdata, nu prezinta semne de deteriorare. Urmarim o crestere accelerata insa vom avansa prudent pentru ca nu ne vom asuma riscuri inutile. Faptul ca am intrat pe piata locala pe timp de criza ne-a ajutat sa vedem care sunt potentialii indicatori de deteriorare in ceea ce priveste specificul business-ului de carduri", sustine seful diviziei locale de carduri din cadrul Citi.

Fotografia posesorului imprimata pe card

Fotografia posesorului imprimata pe card"In plus, Citi este prima banca ce a introdus fotografia posesorului pe card de credit si are cel mai complex pachet de asigurari de calatorie. O alta caracteristica introdusa consta in posibilitatea clientului de a-si alege singur codul PIN pe care il stabileste telefonic, prin serviciul CitiPhone", a explicat Adrian Vlase.

Serviciul CitiPhone poate fi utilizat si pentru blocarea cardului pierdut sau furat si tot prin acest serviciu se pot obtine detalii referitoare la tranzactiile si soldul contului de card si, de asemenea, se poate efectua plata utilitatilor.

"De asemenea, clientii pot beneficia in momentul acesta de o gama intreaga de reduceri la o baza de parteneri care se ridica la aproximativ 650 de locatii selectate pe baza nevoilor clientilor. Mai mult, Citi Card iti ofera posibilitatea de a beneficia de discount-uri la locatiile partenere cu Citi la nivel global si nu doar national." a adaugat reprezentantul Citi.

Totusi, clientii bancilor nu cauta doar beneficii si reduceri atunci cand aleg un card de credit, ci sunt foarte interesati si de gradul de securitate pe care banca il ofera pentru tranzactiile realizate cu acel card. La acest capitol, Citi mentioneaza ca pachetul de securitate pe care il ofera este cel mai complex.

"Pachetul de securitate oferit de Citi Card este foarte complex. Primul element de securitate il reprezinta fotografia de pe card. In plus, fiecare client isi alege PIN-ul cardului via Citi Phone pe o linie securizata, astfel ca nu exista riscul, ca in cazul altor sisteme in care PIN-ul este livrat in forma fizica, ca acesta sa fie pierdut sau preluat de altcineva. De asemenea, serviciul Citi Alert te anunta pe telefonul mobil ori de cate ori contul atasat cardului a fost creditat sau debitat", a declarat Vlase, adaugand: "Tot pe partea de securitate avem un sistem care analizeaza comportamentele de plata ale clientilor, iar orice tranzactie care iese din graficul comportamentului de plata al clientului si conduce la suspiciuni este verificata de banca."

Gradul de penetrare a pietei cardurilor de credit: aproximativ 40%

Gradul de penetrare a pietei cardurilor de credit: aproximativ 40%"Piata cardurilor de credit este subdezvoltata in prezent, iar gradul de penetrare este de aproximativ 40% din populatia angajata. In prezent, sunt aproximativ 2,7 milioane de carduri de credit la o populatie angajata de circa 6,5 milioane locuitori. Deci nu avem nici macar un card de credit la 2 persoane angajate", subliniaza Adrian Vlase.

Pe de alta parte, dobanzile la cardurile de credit sunt, in unele cazuri mai ridicate decat cele percepute la creditele de nevoi personale, insa clientii trebuie sa invete sa isi planifice cheltuielile, astfel incat sa beneficieze de perioada de gratie oferita de banca (perioada in care institutia de credit nu percepe dobanda pentru finantarea utilizata de client).

"Daca facem o comparatie intre creditul de consum si cardul de credit, atunci observam ca pentru finantari reduse si pe perioade scurte de timp cardul de credit joaca un rol mult mai bun decat creditul deoarece clientul beneficiaza de o perioada de gratie si de serviciile atasate cardului. In plus, pentru cumparaturile mai mari de 500 de lei, efectuate cu cardul de credit, clientii pot beneficia de un sistem de rate lunare egale, pe o perioada de pana la 24 de luni, cu o dobanda mult mai mica decat cea standard", a adaugat Vlase.

Citi a intrat pe piata din Romania in 1996 si furnizeaza produse si servicii financiar-bancare companiilor nationale si internationale, intreprinderilor mici si mijlocii, sectorului public, organizatiilor non-profit si persoanelor fizice.

Citeste mai multe despre planurile pe care le au americanii pe zona de retail intr-un interviu acordat de Shahmir Khaliq, presedintele sucursalei din tara noastra a Citibank.