Anul 2009, cel mai dificil an

Anul 2009, cel mai dificil an“A fost un an dificil pentru toata lumea, provocarile nu s-au terminat. Suntem constienti ca va fi cel putin la fel de dificil si in prima parte a lui 2010. Ne asteptam si noi ca, din punct de vedere al activelor, interesul si economisirea prin pilonul III (pensii private facultative) sa nu aiba evolutii spectaculoase, insa avem in plan schimbari pentru anul viitor”, a explicat presedintele Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP), Mircea Oancea (foto).

El adauga ca 2009 a fost cel mai greu pentru sustinerea efortului investitional, iar investitiile majore efectuate de administratorii fondurilor s-au facut pana la aceasta data de la startul sistemului.

Administratorii au investit in sistemul de pensii private 1,6 miliarde de lei (circa 450 ilioane de euro).

Seful CSSPP estimeaza ca 2010 se va incheia cu un volum al activelor in sistem in valoare de 1 miliard de euro. Pilonul II a atins un nivel total al activelor nete de 2,25 miliarde lei (526,8 mil. euro) la sfarsitul lui noiembrie din 2009.

O cifra consistenta de la nivelul careia se poate vorbi deja de politici importante pentru investitii in economie, nu doar pe piata de capital, ci si pe alte proiecte importante in economie, tot ce inseamna politici care se pot face cu Ministerul de Finante sau Guvern in ce priveste finantarea deficitului bugetar sau refinantarea datoriei publice. Nu este o surpriza ca peste tot in lume fondurile de pensii investesc preponderent in instrumente cu venit fix si in obligatiunile emise de statele in care acestea functioneaza si asteptam momentul in care fondurile de pensii din Romania vor constitui o alternativa la sistemul bancar, de finantare a politicilor statului”, a declarat Oancea.

Tot in 2010, Comisia estimeaza ca sistemul va atinge o cifra de 5 milioane de participanti in ambele piloane, iar in ceea ce priveste operatorii pe pilonul II, vor ramane 9 jucatori pe piata in urma finalizarii tuturor fuziunilor anuntate. “Nu asteptam o scadere sau o crestere a numarului de jucatori, iar in ceea ce priveste pensiile facultative avem 13 fonduri si speram sa devina functional si al 14-lea (Aviva Pensia Max), care este autorizat (dar care inca nu vinde pensii facultative)”, a explicat presedintele Comisiei.

Cat despre contributia la fondurile de pensii obligatorii (pilonul II), aceasta ar putea creste cu 1% din venitul brut al participantilor in 2011 sau 2012. "La sfarsitul lui 2010, cand se va discuta bugetul, este posibil sa se permita o crestere a contributiilor cu 1%, astfel incat sa se recupereze decalajul de 0,5%", a spus Oancea.

Bugetul pe 2009 a inghetat nivelul contributiei virate catre fondurile de pensii private obligatorii la 2% din salariul brut in acest an, recuperarea urmand sa se faca intr-un an de crestere economica. Conform legii, incepand cu 1 ianuarie a fiecarui an, dupa implementarea sistemului de pensii private obligatorii, cota de contributie la sistemul pensiilor obligatorii urma sa creasca anual cu 0,5%, pana la 6% din venitul brut al salariatilor, intr-un interval de opt ani.

De altfel, inghetarea contributiei ii costa pe participantii la sistem, potrivit calculelor Asociatiei Pentru Pensiile Administrate Privat din Romania (APAPR), 15% din pensia finala, in timp ce amortizarea investitiilor va fi facuta peste 15 ani, in 2021, cand administratorii vor incepe sa faca profit.

O legislatie in continua fierbere

O legislatie in continua fierbereDin punct de vedere legislativ, Comisia si-a propus sa discute cateva schimbari cu viitoarea echipa guvernamentala pentru clarificarea si optimizarea politicilor in domeniul pensiilor. Discutiile privind legislatia in vigoare ar trebui facuta, in viziunea CSSPP, intr-un cadru care sa includa atat pensile de stat, cat si cele private.

“Veti vedea la inceputul lunii ianuarie 2010 pe site-ul CSSPP proiectul final privind Fondul de Garantare, care sa fie promovat de viitorul guvern, in ianuarie il trimitem la Ministerul Muncii", a adaugat Oancea.

Legea privind Fondul de Garantare urmeaza sa intre in Parlament in februarie 2010, in timp ce pentru legea platii pensiilor private, o alta component vitala a sistemului, urmeaza sa fie prezentat un proiect de lege pana la sfarsitul anului viitor.

“Mai avem in pregatire si un proiect de modificare a Legii 204/2006, a pensiilor facultative (pilonul III) privind deductibilitatea totala a contributiei pensiei facultative in limita celor 400 de euro pe an, suma prevazuta de Codul Fiscal la aceasta data si care poate deveni 800 de euro pe an, daca se aplica si angajatorului si participantului”, a detaliat Oancea.

“Avem un proiect pregatit, iar Guvernul trebuie sa si-l asume. Pentru orice facilitati fiscale este necesar acordul Ministerului de Finante, in primul rand, trebuie sa lamurim deductibilitatea privind baza de calcul si acest lucru poate fi facut prin adaugarea unui articol in lege care sa specifice ca aceste <<Contributii pentru pensiile facultative sunt deductibile integral de la baza de calcul pentru contributiile de asigurari sociale>>”, explica Oancea.

El a mentionat ca va fi o masura de promovare substantiala a pensiilor private facultative (Pilonul III), in urmatorii ani. “Cehia, prin astfel de politici, a ajuns la peste 4 milioane de participanti”, a mai mentionat presedintele CSSPP.

In ceea ce priveste pilonul II al pensiilor private obligatorii, Comisiei ii ramane sa promoveze sistemul multifond (alocarea activelor participantului in functie de varsta). “Nu este o urgenta pentru 2010, dar este o garantie importanta pentru cei apropiati de varsta pensionarii, iar din punct de vedere al sigurantei nu avem probleme”, a precizat Oancea.

De asemenea, CSSPP nu a uitat de propunerea facuta in timpul anului, dar care se pare ca a fost uitata, cea care face referire la pensiile ocupationale. “Noi avem o lege care se refera in special la conturi individuale, dar vrem sa se organizeze astfel de pensii si la nivel de ramura de activitate sau grupuri de angajatori in care partenerii sociali stabilesc o schema de pensii sau negociaza cu administratorii autorizati”, aminteste presedintele Comisiei.

“Tin sa precizez insa ca nu vrem sa favorizam sistemul ocupational in defavoarea celui individual, vrem ca ele sa fie complementare, de aceea le gandim in cadrul aceleiasi legi (Legea 204 a pensiilor facultative), dar cu niste particularitati in interiorul acesteia. Daca noul guvern va dori implementarea acestor pensii ocupationale noi avem niste proiecte care ar putea ajunge in dezbatere publica”, declara Oancea.

O norma controversata - loteria repartizarii aleatorii

O norma controversata - loteria repartizarii aleatoriiComisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP) a aprobat in noiembrie o norma potrivit careia fondurile de pensii obligatorii administrate de ING si Allianz-Tiriac nu vor mai primi noi participanti in urma distributiei aleatorii (sunt repartizati aleatoriu participantii care intrati in sistem nu aleg in cunostinta de cauza un anumit fond in termen de patru luni de la prima angajare) timp de doi ani ca urmare a depasirii pragului de 20% a cotei de piata dupa nuamrul de participanti.

Norma nu a intarziat sa starneasca controverse, astfel ca cei doi administratori au atras atentia asupra discriminarii care se face prin aceasta lege, comisia insa se pare ca nu este de acord cu opinia acestora.

“Situatia actuala in care se repartizeaza proportional un numar de peste 20.000 de paricipanti lunar in functie de rezultatele aderarii initiale a generat un comportament al fondurilor mici de neimplicare, nu au avut intereseul de a investi suplimentar, pentru ca oricat ar fi investit ar fi fost greu de recuperat acest decalaj fata de primii doi jucatori care au depasit cota de piata de 20% dupa numarul de participanti. Aceasta masura are rolul de a-i stimula sa investeasca pentru ca timpul le demonstreaza ca pot recupera acel decalaj. Noi nu spunem ca va schimba situatia, dar va stopa concentrarea la varf a sistemului de pensii private”, explica Oancea.

“Nimeni nu le constata pe cele de pana acum, dar asta nu inseamna ca se vor materializa la fel peste 2, 3 sau chiar 4 ani. In opinia mea, dupa 10 ani de functionare a sistemului un administrator poate fi numit performant si abia atunci putem introduce randamentul criteriu de repartizare, pentru ca daca dam exemplu Poloniei, acolo s-a introdus criteriul randamentului dupa 10 ani de functionare a sistemului”, a mai spus Oancea.

In ceea ce priveste reactia Consililui Concurentei, Oancea a explicat ca acesta nu are competenta implicarii in acesta norma a loteriei.

“Noi nu am primit nimic de la Consiliul Concurentei, dar abia astept sa primim o opinie oficiala ca sa-i convingem ca nu au competenta in aceasta zona.Noi nu vorbim despre relatiile comerciale intre administratori, vorbim despre fondurile de pensii si activele detinute de ele, in momentul in care activele se concentreaza prea mult in 2 sau mai multe fonduri trebuie sa luam masuri pentru ca in momentul aparitiei unor rezultate proaste noi vom fi raspunzatori, pentru ca se va spune ca nu am adoptat masurile necesare in conformitate cu legea”, a mai explicat presedintele CSSPP.

“Regula actuala de repartizare dupa cota de piata obtinuta in urma procesului de repartizare de la initierea sistemului nu va ramane, indiferent de modul in care se va actiona mai departe (contestarea in instanta a legii n.r.), strategia este anuntata de noi de peste un an de zile, la fel si faptul ca va fi aplicata din momentul consolidarii pietei, in faza finala de aprobare a fuziunilor in care ne aflam. De acum vom creste competitia”, a concluzionat Oancea.