Niciun regret. 2009, unul dintre cei mai buni ani pentru Aviva

Niciun regret. 2009, unul dintre cei mai buni ani pentru AvivaIn ceea ce priveste plecarea sa din Romania, Shah Rouf afirma ca nu are absolut niciun regret legat de perioada in care a condus divizia locala a grupului britanic Aviva. "Totdeauna iti doresti sa fi realizat mai multe, este natural, dar nu sunt regrete. Las Aviva Romania intr-o forma foarte buna si sunt foarte incantat de acest lucru, iar dupa trei ani si jumatate, tinand cont si de experienta mea, viitorul job este o noua provocare, un nou rol in cadrul grupului”, a adaugat Shah Rouf (foto), pentru Wall-Street.

Desi actualele circumstante de piata sunt dificile, britanicul paraseste Romania foarte multumit de realizarile sale, mai ales de cele din 2009. “Anul trecut a fost unul dintre cei mai provocatori, insa pentru Aviva a fost unul dintre cei mai buni ani, fiind pe segmentul life una dintre cele doua companii, alaturi de BCR Asigurari de Viata, care au inregistrat o crestere”, a declarat Rouf, desi rezultatele exacte pe intregul 2009 urmeaza sa fie facute publice de catre Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) la inceputul lunii februarie.

De asemenea, pe parcursul mandatului sau, business-ul Aviva Romania a suferit transformari semnificative, insa probabil cea mai vizibila crestere se remarca la nivelul valorii prezente a primelor din vanzari noi (PVNBP) - peste 800 milioane de euro in ultimii 3 ani (din noiembrie 2006) comparativ cu 100 milioane euro, in primii 6 ani de la intrarea pe piata din Romania (din 2001 si pana in 2006).

In 2007-2008, Aviva a reusit sa atraga un numar semnificativ de clienti la un cost relativ mic. Imbunatatirile aduse companiei de Asigurari de Viata au dus la cresterea business-ului in topul companiilor de asigurari de viata din Romania de pe locul 7 pana pe pozitia a patra in primele 9 luni ale anului trecut, dupa nivelul primelor brute subscrise (16,5 milioane de euro), potrivit publicatiei de specialitate XPrimm.

In legatura cu viziunea pe care si-a creat-o asupra Romaniei la sosirea in functia de conducere a companiei de asigurari din tara, Shah Rouf spune ca majoritatea asteptarilor nu i-au fost inselate.

“Am vazut inca din primul moment ca este o industrie in dezvoltare, care a facut pasi importanti, dar care are inca multe de invatat. Apoi, cunostintele financiare ale oamenilor s-au imbunatatit semnificativ intr-un anumit sens, dar intr-un altul, in ciuda campaniei de informare derulate la startul sistemului de pensii private inca mai este un drum lung de parcurs si este putin dezamagitor, dar sunt sigur ca se va schimba, desi nu asa repede cum credeam initial”, a comentat britanicul.

Pe de alta parte, Shah Rouf a spus ca nimeni nu a prevazut impactul exact al crizei financiare. El a amintit ca explica inainte de declansarea crizei faptul ca economia este supraincalzita in anumite sectoare, cum este cel bancar, ceea ce a dus la corectii importante pe pietele financiare.

Sfat la incheierea mandatului. Concluziile unui manager

Sfat la incheierea mandatului. Concluziile unui managerAcum, cand trage linie dupa experienta din Romania, Shah Rouf spune ca ceea ce ii lipseste cel mai mult sectorului de afaceri din Romania este stabilitatea politica si predictibilitatea.

“Guvernantii din orice tara, nu doar din Romania, trebuie sa dea economiei o platforma politica stabila. Este foarte greu sa iei acele decizii investitionale majore fara un mediu echilibrat, de aceea este nevoie de stabilitate si asumarea responsabilitatii la nivel politic in vederea asigurarii unui mediu de afaceri adecvat", adauga Rouf.

Si la fel de important este, in opinia britanicului, ca Executivul sa creeze infrastructura necesara Romaniei secolului 21. “Trebuie sa se asigure ca exista infrastructura necesara, un mediu natural, pentru ca investitorii straini sa poata face investitii importante si sa poata crea mai multe locuri de munca noi. Politicienii sunt cei care trebuie sa se asigure ca aceste lucruri se vor intampla”, a explicat Rouf, pentru Wall-Street.

Experienta romaneasca a fost si o perioada a reconfirmarilor pentru managerul Shah Rouf. “Mi-am reconfirmat anumite convingeri importante pentru orice manager. Astfel, primul dintre aceste lucruri consta in a avea oamenii potriviti pentru fiecare functie din compania pe care o conduci pentru a inregistra rezultatele scontate”, a spus Rouf.

“In Romania, am intalnit niste oameni cu adevarat extraordinari si foarte tineri de care sunt mandru pentru ca au crescut odata cu afacerea si cel mai important este ca in ciuda tineretii lor si-au asumat o mare responsabilitate. Mi s-a reconfirmat ca nu conteaza cat de tanara este echipa, daca sunt oamenii potriviti si pasionati de ceea ce fac”.

“Cand ma voi intalni cu actionarii le voi explica cat, si mai ales de ce Romania este importanta ca business. Acesta este un alt lucru de care sunt constient si pe care vreau sa-l impartasesc atat cu comunitatea de afaceri, dar si cu politicieni, institutiile de reglementare in vederea promovarii Romaniei si a economiei acestei tari”, a adaugat Rouf.

El a mentionat ca, daca politicile si reglementarile dintr-o tara nu sunt bune, atunci este foarte greu sa-i promovezi economia "si pana la urma suntem toti in aceeasi barca, dar se pare ca unii oameni din afara mediului de afaceri uita asta din cand in cand".

In viziunea sa, este foarte clar ca Romania este o piata foarte atractiva si ramane importanta in ciuda crizei financiare mondiale.

“Criza mondiala, cu toate efectele negative, nu schimba imaginea de ansamblu a Romaniei care este o piata mare, a doua dupa Polonia, cu un potential urias de crestere”, a mentionat Rouf.

El a mai declarat ca in ciuda conditiilor economice nefavorabile, nu exista nicio indoiala ca Romania este unul dintre motoarele de dezvoltare viitoare ale Europei. „In acest context, Aviva Europa va continua sa investeasca in cresterea operatiunilor Aviva din Romania”, spune Rouf.

Pana la gasirea unui inlocuitor, interimatul va fi asigurat de catre Janos Bartok, membru al consiliului de administratie atat al companiei de asigurari de viata, cat si al celei pensii si Manager Regional.

Cel mai provocator moment

Lansarea diviziei de pensii pe piata locala a fost cel mai provocator proiect in care Rouf s-a implicat pe durata sederii la conducerea companiei in Romania.

“A fost dificil, dar si foarte placut. Am fi putut avea o afacere mult mai mare, dar ar fi insemnat cheltuieli mai mari, asa ca am avut de luat o decizie grea, insa credem noi ca am atins un echilibru si acum avem o afacere de dimensiuni semnificative”, a detaliat el.

Aviva Pensii Romania este activa atat pe pilonul II al pensiilor private obligatorii, unde ocupa locul 4 cu 335.593 de participanti si locul 5 dupa active in valoare totala de 158,3 milioane de lei, cat si pe pilonul III al pensiilor private facultative, unde ocupa locul 6 cu 9.542 participanti si active nete de 12,4 milioane de lei. Pilonul II s-a lansat in luna mai a anului 2008, iar pilonul III in luna mai 2007.

Din punctul de vedere al produselor, cel mai important este ca in 2009, compania a vandut, dupa cum a declarat Shah Rouf, un numar semnificativ de asigurari de viata (ciferele exacte pe intregul an 2009 urmeaza sa fie facute publice la inceputul lunii februarie de catre CSA).

“Protectia pe care o ofera asigurarile de viata este foarte importanta pentru mine, este una din nevoile de baza pentru ca, in opinia mea, la costuri mici, o familie beneficiaza de o anumita protectie financiara in cazul in care ceva se intampla cu persoana care o sustine financiar. In 2009 am vandut multe astfel de produse si sunt foarte mandru de asta”, a concluzionat Rouf, pentru Wall-Street.

Grupul Aviva este prezent pe piata din Romania prin Aviva Asigurari de Viata, Aviva Societate de Administrare a unui Fond de Pensii Privat si Aviva Investors Romania.