Cum justifica asiguratorii cresterea tarifelor RCA?

Cum justifica asiguratorii cresterea tarifelor RCA?Asiguratorii au reactionat imediat si vehement la acuzatia service-urilor auto, in special cea a Asociatiei Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI), de ridicare nejustificata a tarifelor RCA.

"Asiguratorii inregistreaza pierdere neta pe segmentul RCA de cinci ani, in conditiile in care tarifele sunt sub cele normale. Acestea sunt practicate de asiguratori pentru ca suntem cu totii constienti de puterea de cumparare a romanilor mult sub nivelul tarilor vestice", a declarat presedintele Uniunii Nationale a Societatilor de Asigurare din Romania (UNSAR), Cristian Constantinescu (foto).

Acesta este motivul pentru care asiguratorii incearca sa-si eficientizeze costurile, in special cele cu despagubirile privind piesele de schimb si manopera, adauga Constantinescu, care mai detine si functia de director general la Allianz-Tiriac.

El a detaliat ca unii asiguratori au practicat tarife "sub cele normale", in special pentru a castiga cota de piata, in timp ce limitele minime de despagubire pentru politele RCA au crescut cu 30-40% pe an. „Nu-i poti refuza unui client cu care colaborezi de foarte mult timp sa-i inchei si o polita de raspundere civila obligatorie auto ", a detaliat seful Allianz-Tiriac.

Asiguratorii incearca sa isi controleze costurile, mai ales cele cu despagubirile, care se rezuma la nivelul preturilor pieselor de schimb si la ora de manopera, tradusa prin partea de despagubire ce ajunge la nivelul service-urilor", a mai explicat Constantinescu.

Mihai Halalau, director directia daune auto in cadrul Uniqa Asigurari, a mentionat la randul sau ca problema privind segmentul RCA vine din faptul ca veniturile sunt mai mici decat cheltuielile. “Ne dorim diminuarea cheltuielilor pe care le avem cu despagubirile de pe segmentul RCA, insa nu vrem sa taiem din costuri oricum. In cadrul Uniqa am incheiat parteneriate cu reprezentantii si dealerii auto carora vrem sa platim pretul corect intre calitate si factura”, a detaliat acesta.

El a mai explicat ca pe baza programelor de evaluare a despagubirilor (baza comparativa), existente de cativa ani, Uniqa a constatat ca unele service-uri nu respectau timpul de manopera pe care insusi producatorul auto il recomanda la fel cum nu respectau nici preturile stabilite.
“Existau cazuri in care preturile reale le depaseau pe cele recomandate cu 100%”, spune reprezentantul Uniqa.

Mihai Halalau a mai atras atentia ca, desi nu foloseau piese de origine, service-urile le facturau, ceea ce conducea spre un adaos comercial foarte mare. “Uneori adaosul comercial depasea si 500%”, a mai declarat Halalau, spunand ca acestea sunt costurile pe care vrea Uniqa sa le diminueze pentru a echilibra raportul venituri-cheltuieli pe segmentul RCA.

Limitele minime de despagubire stabilite de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor pentru RCA in 2011 sunt de 750.000 euro pentru pagube materiale si de 3,5 milioane euro pentru vatamari corporale.

In 2010, plafonul de despagubiri materiale pentru politele RCA este de 500.000 euro (fata de 300.000 euro in 2009), iar pentru vatamari corporale - de 2,5 milioane euro (de la 1,5 milioane euro in 2009).

De ce se acuza service-urile si asiguratorii? Pozitia CSA

De ce se acuza service-urile si asiguratorii? Pozitia CSAASSAI si companiile de asigurare se acuza reciproc pentru cresterea tarifelor la politele RCA, iar asociatia service-urilor auto anuntase si un miting de protest in fata sediului central al Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA).

Presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA), Angela Toncescu (foto), a mentionat ca daunele inregistrate de asiguratori au crescut cu 30-40% pe an, in timp ce tarifele RCA au crescut cu doar 10-15% pe an.

"Este normal ca asiguratorii sa-si reduca cheltuielile cu despagubirile", sustine Toncescu, care a adaugat ca CSA nu se poate implica in managementul companiilor de asigurari.

Ce alimenteaza conflictul?

Ce alimenteaza conflictul?Conflictul dintre societatile de asigurare si service-uri este adancit si de faptul ca service-urile nu-si mai primesc in termenul de 15 zile, stipulat de legea in vigoare, platile de la asiguratori pentru manopera si piesele de schimb.

Horatiu Panaitescu, director general al service-ului Grand Garage, a mentionat ca solutia pentru intarzierea platilor pe care asiguratorii le au de efectuat catre service-uri trebuie gasita de comun acord si in niciun caz pe calea justitiei.

“O solutie ar fi ca termenul de 15 zile sa fie ridicat la 30 sau chiar 40, dar sa fie respectat de catre asiguratori si sa plateasca in acest interval service-urile. In felul acesta, iti poti face un plan de afaceri pentru ca stii cand faci incasarile”, a declarat Panaitescu, adaugand ca in prezent intarzierile la plata ale asiguratorilor sunt intre 15 zile si pana la un an.

Panaitescu a mai spus ca suma exacta a platilor restante ale asiguratorilor catre service-uri nu este cunoscuta si crede ca nu se doreste publicarea acesteia pentru ca “in mod cert este un punct negativ pentru societatile de asigurare”.

“Stim cu totii ca daunalitatea neta depaseste suma incasarilor RCA, dar nu este obligat nimeni sa vanda o polita RCA. Daca ai incheiat un contract atat cu asiguratul, cat si cu service-urile, acestea trebuie respectate. De la cote de piata si pana la nerespectarea contractului este o cale lunga, iar a nu te conforma angajamentelor asumate la semnarea acestuia este anormal”, subliniaza Panaitescu , al carui service are, de asemenea, de recuperat de la asiguratori 400.000 lei.

La randul sau, Cristian Muntean, director in cadrul ASSAI, a declarat ca in medie 100.000 euro este suma pe service de recuperat de la asiguratori. ASSAI are circa 400 de membri, iar la o medie de 100.000 de euro datoria societatilor de asigurare doar catre service-urile independente se ridica la o valoare de 40 de milioane de euro.

Angela Toncescu a mentionat ca problema ridicata de service-uri in privinta comportamentului de plata al asiguratorilor va fi discutata in cadrul consiliului CSA, dar ca pana acum nu a fost inregistrata nicio sesizare din partea service-urilor auto.