1 / 6

Ce ingreuneaza afacerile companiilor de leasing?

Cel mai ingrijorator aspect, in opinia sefului UniCredit Leasing, dar si cea mai mare dificultate cu care se confrunta industria de profil consta in ritmul greoi in care companiile de leasing reposedeaza bunurile de la rau platnici.

“Daca noi, o companie de leasing, nu avem dreptul sa reposedam un bun neplatit si depindem de un judecator care nu poate sa dea sentinta de executare silita, atunci influentele negative se vad cu siguranta la nivelul industriei in rezultatele financiare. Cu siguranta, lucrurile se vor complica pentru clientul final, finantarile vor fi mai scumpe si cu mai multe conditii”, a declarat, in cadrul unui interviu acordat Wall-Street, Dan Constantinescu (foto), managing director in cadrul UniCredit Leasing, companie a carei cota de piata era la sfarsitul lui 2009 de 22,5%.

El reaminteste ca in urma cu cateva luni, printr-o contestatie la Curtea Suprema, a fost obtinuta o modificare a procedurii de executare, care se referea de fapt la un litigiu comercial intre doua societati. “Legea fiind aplicata in ansamblu a fost necesar sa se conformeze si firmele de leasing, fapt ce a prelungit mult termenul de executare, a ingreunat provizionarea, a marit costurile de risc si costurile finale suportate de client”, spune Constantinescu.

Referitor la recuperarea de bunuri la nivelul intregii industrii de leasing, acesta este un fenomen care continua si anul acesta. “Cred ca reposedarile de bunuri vor continua pentru ca finantarile pentru sectorul auto domina portofoliile societatilor de leasing care au dat multe autoturisme IMM-urilor, acestea sunt si cele mai dinamice companii, fie isi revin primele, in acest context economic, fie ies repede de pe piata”, detaliaza Dan Constantinescu.

Compania a inregistrat la nivelul anului trecut finantari in valoare totala de 289,9 milioane de euro, in scadere de aproape 48% fata de 2008.

Numarul bunurilor recuperate de UniCredit Leasing in 2009, in raport cu portofoliul companiei, este la un nivel redus, a precizat Constantinescu, fara sa dea mai multe detalii.

El a mai subliniat o tendinta in comportamentul clientilor care afecteaza activitatea firmelor din industrie: “Multi dintre clienti nu inteleg ca atunci cand nu platesti nu mai poti folosi un bun. Ei privesc fenomenul cu o anumita degajare, fapt gresit pentru ca fiecare ne-am luat niste obligatii pe care trebuie sa le respectam, altfel sunt consecinte clare in conformitate cu contractul comercial incheiat, unde nu avem de ce sa implicam factorul emotional".

"Iar referitor la actiunile de a te enerva si a strica masina inainte sa fie recuperata de firma de leaisng, trebuie sa intelegi ca in calitate de client iti pot aduce consecinte penale”, a atras atentia Constantinescu asupra acestui fenomen care ia amploare.

In ceea ce priveste bunurile recuperate, societatea le revinde prin terti. “Totul se vinde usor, depinde de pret. Cel mai bine sta piata camioanelor, unde in prezent exista un exces de oferta, iar preturile sunt foarte mici”, a mai spus Constantinescu.

Piata auto second hand (SH) ar putea sa castige din cresterea numarului de masini recuperate, in viziunea lui Constantinescu. “Piata auto ar putea sa capete un aspect mai organizat. Va trebui sa fie asumata si de catre dealeri nu doar la nivelul efectuarii tranzactiei, ci si prin includerea altor servicii la vanzarea autoturismului de genul unei verificari sau a unei garantii si probabil ca acest lucru se va intampla in contextul volumului mic de vanzari de automobile. Dealerii vor cauta si vor gasi in aceasta zona oportunitati de vanzare, important este cand vor avea resursele financiare necesare pentru a face acest lucru”, este de parere Constantinescu.

In acelasi timp, lui nu i se pare normal ca o companie sa mai platesca TVA-ul in cazul contractelor frauduloase. Explicatia? Acestea sunt inregistrate de societati ca piederi.

La finele lui 2009, compania avea un numar total de 30.105 clienti, din care 18.567 persoane juridice si 11.538 persoane fizice. Din acestia, 5.488 sunt clienti noi veniti anul trecut in portofoliul companiei. Apoi, la sfarsitul lui 2009, compania avea in total in derulare un numar de 40.347 contracte de leasing, iar numarul contractelor noi de anul trecut a fost de 7.249.

In prezent, pentru retail, dobanda standard la finantarile acordate de companie este de 8.9%, iar cea pentru segmentul corporate de 7%.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri