1 / 5

Tarifele trebuie adaptate la situatia economica si la realitatile pietei asigurarilor

Cresterea tarifelor practicate de asiguratori la politele auto, in special la RCA (asigurarea de raspundere civila auto) au iscat multe controverse in ultima perioada. Asiguratorii atrag insa atentia ca in conditiile in care daunalitatea a crescut exceisv pe acest sector, cresterile de tarife de pana in prezent sunt normale, iar viitoarele mariri ale preturilor sunt inerente.

In plus, reprezentantii companiilor de asigurari argumenteaza, in vederea maririi preturilor la politele RCA, prin exemplele altor tari.
„Am facut o investigatie simpla cu colegii din tarile membre UE, presedinti de companii sau directorii de birouri nationale de carte verde, care au raspuns la intrebarea privind tarifele medii sau tarifele uzuale ale companiilor de asigurari din tarile respective pentru anumite categorii de autoturisme si prezentarea principiilor pe baza carora companiile tarifeaza politele RCA. Undeva in viitorul apropiat va trebui sa ajungem, nu la nivelul tarilor dezvoltate, dar macar undeva aproape de tarile fostului bloc comunist, unde primele de asigurare RCA sunt cel putin duble fata de nivelul actual din Romania”, a declarat Liviu Stoicescu, presedintele biroului asigurarilor de autovehicule din Romania si membru in consiliul director al Omniasig.

In Irlanda, de exemplu, criteriul de separare este cel al genului. Pentru o femeie (32 de ani), sofer in mediul urban , fara accidente, prima la polita RCA este de 500 de euro, in timp ce in Romania prima medie este de 120 de euro, diferenta fiind facuta in functie de capacitatea cilindrica a autoturismului. Tot in Irlanda, un barbat (57 de ani), sofer in mediul rural, fara accidente, plateste o prima anuala la polita RCA de 460 de euro. Totodata, un tanar irlandez de 22 de ani, sofer in mediul urban, fara accidente, plateste o prima anuala de 1.050 de euro la polita RCA, a detaliat Stoicescu.

„In Slovenia, tara mai apropiata de Romania ca realitate economica, prima medie la RCA este de 194 de euro, in Cehia - 280 de euro pentru un autovehicul cu o capacitate cilindrica de 1.400 -1.600 cc. Tarifele pentru camioane, tiruri urca pana la 800-1.200 de euro. Grecia ne-a dat tarifele pentru 2008 si a spus sa majoram tarifele cu 25% pentru 2009 si in 2010 sa mai punem inca 30%. Majorarile acestea galopante sunt necesare pentru tarifele politelor auto, in conditiile cresterii daunalitatii”, a precizat Stoicescu.

Stoicescu a mai precizat ca pe segmentul asigurarilor afacerile societatilor sunt din ce in ce mai ingreunate, el recomanda astfel comparatia cu tarifele practicate in tarile apropiate.

„In Slovacia, o masina obisnuita are o prima de 350 de euro, un tir - 2.600 de euro, un autobuz - 1.600 euro, iar in Germania, tara cu 50 de milioane de autovehicule inmatriculate, pentru autoturisme, prima medie este de 1.000 de euro, in timp ce la camioane urca pana la 1.800 de euro.

Astfel, daca vorbim despre majorari ale tarifelor de 15-20%, in Romania, trebuie sa luam in calcul si de la ce baza plecam, pentru ca asa cum stim pe piata autohtona primele sunt mult mai mici decat in alte tari, dupa cum am aratat”, a mai exemplificat Stoicescu.

El a mai mentionat ca o estimare exacta a unui procent de crestere a tarifelor este greu de dat pentru ca sunt crieterii de majorare sau micsorare de genul varstei, regiunii, istoricul daunelor pentru fiecare segment de autoturisme care difera in functie de propriile criterii de la o companie la alta companie, piata fiind libera in domeniul preturilor aplicate, singura constrangere este sa fie notificate modificarile de tarife, cu 3 luni inainte, la Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA).

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri