Cine si ce daune plateste?

Cine si ce daune plateste?Asigurarile standard ale unei linii aeriene nu acopera pierderile acestora ca urmare a anularii zborurilor din cauza fenomenelor naturale de natura eruptiei vulcanice, pentru ca acestea sunt cazuri de forta majora. Astfel, nici operatorii aerieni si nici pasagerii nu sunt despagubiti pentru anularea zborurilor, spun specialistii in asigurari.

„Liniile aeriene si implicit asiguratorii acestora ar putea sa plateasca despagubiri doar daca anularea zborurilor are loc din cauze imputabile acestora, insa nu poate fi stabilita responsabilitatea liniei aeriene pentru eruptia vulcanica generatoare de fum care a dus la anularea zborurilor”, explica Filip Stavrositu (foto), director de aviatie si reasigurari in cadrul principalului asigurator al operatorilor aerieni din Romania, Astra Asigurari.

Din perspectiva despagubirilor, situatia calatorilor care au ramas blocati pe aeroporturi este, din punctul de vedere al celor mai multi asiguratori, una nefericita. In aceste conditii, pagubele provocate de eruperea vulcanului islandez nu pot fi imputate nici companiilor de zbor, nici asiguratorilor, astfel ca pierderile nu vor putea fi recuperate de calatorii romani.

“Pasagerii nu vor putea fi despagubiti nici de catre companiile aeriene pentru eventualele pierderi financiare suferite, din cauza situatiei de forta majora, dar vor putea recupera, in anumite cazuri, sumele platite pentru biletele anulate sau vor putea opta, macar, pentru rerutarea zborurilor sau pentru considerarea sumelor achitate drept avansuri pentru calatorii viitoare”, explica Radu Manoliu, director general adjunct in cadrul Credit Europe Asigurari.

De obicei, asigurarea calatoriilor acopera, in principiu, alt gen de riscuri, cum ar fi cel al necesitatii de asistenta medicala decat cel de inregistrare a unor eventuale pierderi financiare.

“Unii asiguratori locali au luat in calcul, treptat, tot mai multe categorii suplimentare de acoperiri, precum cele aferente deteriorarii/pierderii/intarzierii bagajelor sau potentialelor prejudicii provocate tertilor. Exista cel putin un produs in baza caruia pot fi acordate despagubiri pentru diverse tipuri de probleme legate de transport, dar nu stiu sa existe vreun produs care sa acopere consecintele corespunzatoare unui eveniment de forta majora precum cel care a avut loc in Islanda”, detaliaza Manoliu.

Similar industriei asigurarilor americane, care a ales sa trateze evenimentul ca orice alt risc produs de un fenomen meteorologic extrem si sa despagubeasca pasagerii prejudiciati, si Generali Asigurari, care a inregistrat pana in prezent 90 de cereri de despagubire, va acoperi pierderile asiguratilor romani afectati de haosul produs in industria aviatica de norul de cenusa vulcanica.

“Vor fi acceptate toate cererile de despagubire cu conditia ca asiguratii sa prezinte documente justificative (chitante, facturi, bonuri de casa etc.) prin care sa ateste cheltuielile efectuate pentru cazare (conform conditiilor politei se asigura contravaloarea primei nopti de cazare) transfer de la si inapoi la aeroport si mancare”, a declarat, pentru Wall-Street, manager de produse de calatorie si accidente in cadrul Generali Asigurari, Haidar Haidara (foto stanga).

Ca si risc asigurat, se incadreaza la despagubirea pentru intarzierea si /sau anularea mijlocului de transport (mai mult de 12 ore), din cauza conditiilor atmosferice neprielnice, avand suma maxima asigurata de 1.000 de euro.

Potrivit lui Haidara, compania asteapta ca toti clientii sa depuna documentele de rambursare pentru a face o estimare privind suma totala ce urmeaza a fi platita pentru dosarele de dauna, insa, la aceasta data, Generali Asigurari a constituit rezerva de dauna necesara acoperirii tuturor dosarelor deschise.

Pe de alta parte, romanii par sa constientizeze tot mai bine riscurile la care se supun cu ocazia unei calatorii, astfel ca, in cazul Astra, desi numarul de polite subscrise de calatorie a scazut cu circa 10% in 2009 fata de 2008, volumul de prime a crescut cu circa 5%. „Clientii au ales variante de asigurare mai complexe ca suma asigurata, cat si ca pret”, a mai spus Stavrositu.

Cititi aici mai multe despre rezultatele financiare ale companiei Astra in 2009.

O sansa pentru operatorii aerieni - polita de interupere a activitatii?

O sansa pentru operatorii aerieni - polita de interupere a activitatii?Potrivit oficialilor Astra, pentru operatorii din aviatie exista polite de pierderi financiare care acopera riscul de intrerupere a activitatii (business interruption n.red), a pierderii de profit care ar putea acoperi daunele rezultate astfel, in masura in care compania aviatica a incheiat o polita de acest tip.

Manoliu crede insa ca, in ceea ce priveste companiile aeriene, principala sursa de redresare financiara va fi reprezentata de eventualele subventii guvernamentale. “Probabilitatea de a putea incasa despagubiri din asigurari fiind minima chiar si in cazul celor care au in vigoare polite specifice intreruperii activitatii, in conditiile in care acest tip de acoperire este conditionat de manifestarea anumitor tipuri de riscuri, mentionate expres, printre care este greu de crezut ca s-ar putea regasi un astfel de fenomen natural extrem”, detaliaza directorul general adjunct al Credit Europe Asigurari.

Politele de tipul intreruperii activitatii nu sunt prevazute in asigurarile uzuale din industria aviatica, spune Paula Ardelean (foto), vicepresedinte marketing si vanzari in cadrul operatorului aerian, Carpatair.

“Desi companiile aeriene inregistreaza pierderi foarte mari, asiguratorii nu vor avea de suferit in perioada urmatoare, deoarece acestia nu acopera pierderile cauzate de anularea zborurilor sau inchiderea aeroporturilor. Asiguratorul Carpatair este compania Allianz, iar contractele prevad asigurarea prejudiciilor asupra aeronavelor si raspunderea pentru daune cauzate pasagerilor si oricaror terti in urma activitatii de zbor”, detaliaza Ardelean.

Desi operatorii aerieni si implicit asiguratorii acestora ar trebui sa plateasca despagubiri numai daca anularea zborurilor avea loc din cauze imputabile acestora, industria locala de aviatie a decis totusi fie sa reprogrameze zborurile, fie sa returneze contravaloarea biletului zborului anulat sau intarziat. Eruptia vulcanului islandez a cauzat daune operatorilor aerieni a caror cifra finala se ridica, la nivel global, la totalul a 1,7 miliarde de dolari.

Si in cazul curselor anulate ale Carpatair, pasagerilor li s-a oferit fie posibilitate sa-si reprogrameze zborul, fie li s-a restituit contravaloarea biletului. “Pasagerii care calatoresc saptamanal sau bilunar pe zborurile Carpatair au ales sa amane calatoria pentru perioada imediat urmatoare stabilizarii situatiei. Pasagerilor care au fost nevoiti sa renunte la calatorie deoarece participau la diverse evenimente, congrese, scopul calatoriei lor nefiind repetabil, li s-a restituit contravaloarea biletului”, adauga Ardelean.

Ea a mai specificat ca fiind o situatie de forta majora foarte bine definita de reglementari, nu s-a pus problema de cereri sau alocari de despagubiri, ci doar de asistenta pentru pasagerii afectati.

In ceea ce priveste Carpatair, in perioada 16-21 aprilie, au fost anulate 115 zboruri datorita masurilor de inchidere a spatiului aerian in Romania si in alte tari europene, ceea ce a afectat peste 4.700 de persoane. Oficialul Carpatair estimeaza pentru aceasta perioada pierderi de 925.000 euro ca urmare a anularii zborurilor planificate.

“Luand in considerare insa si rambursarea biletelor catre pasagerii care nu au dorit reprogramarea calatoriei, precum si efectele asupra vanzarilor in perioada mentionata pentru zborurile imediat urmatoare, care au inregistrat o diminuare drastica ca urmare a incertitudinii asupra momentului in care operarea in Europa si implicit si in Romania urma sa intre in normalitate, apreciem o scadere a fluxului de numerar de aproximativ 2 milioane de euro”, detaliaza Ardelean.

Eruptia vulcanului din Islanda a creat o situatie fara precedent in Europa si a afectat grav industria aviatica aflata intr-o situatie destul de grea ca urmare a crizei economice mondiale. “Asa cum pentru alte sectoare din economie, cum ar fi sectorul bancar, sectorul industriei constructoare de masini, s-au gasit solutii de finantare din partea statelor comunitare, credem ca e timpul ca in sfarsit guvernele sa se uite si spre industria aviatica, care se afla in impas de cativa ani si care, in ultimii 10 ani, a suferit lovituri majore”, a subliniat reprezentantul Carpatair.


Ce schimba evenimentul din Islanda in asigurari si aviatie?

Ce schimba evenimentul din Islanda in asigurari si aviatie?Din prisma asiguratorilor, cel putin in Romania se contureaza tot mai bine perspectiva unor noi nise de piata. Recent, Omniasig, membra a Vienna Insurance Grup, a lansat pe piata locala un produs special menit sa protejeze persoanele fizice in eventualitatea acestui gen de eveniment. Cu toate acestea, satisfacerea nevoii de protectie in cazuri exceptionale este departe de a fi acoperita in totalitate atat in industria locala, cat si in cea mondiala, dupa cum au aratat ultimele zile. Reiese astfel si nevoia de produse dedicate acestor evenimente speciale.

“Tinand cont de gradul redus de predictibilitate a cazurilor de acest gen, precum si de tipologia vasta a fenomenelor naturale extreme cu care ne putem confrunta pe termen mediu si lung, este foarte dificil sa fie luata in calcul dezvoltarea unor produse specifice la nivelul asiguratorilor. Reasiguratorii nu vor ezita, insa, sa ia in calcul diversificarea tipurilor de fenomene naturale extreme, in scopul conceperii de scheme din ce in ce mai complexe pentru asiguratori”, a mai spus Radu Manoliu (foto).

Totodata, spune Ardelean, fiind un fenomen care nu s-a mai produs la o scara atat de mare in epoca moderna a transportului aerian care compara daunele cauzate de norul de cenusa cu cele provocate de atacurile teroriste de la 11 septembrie, e normal sa nu existe reglementari foarte precise privind limitele in care s-ar fi putut opera zborurile si ca urmare masurile de precautie au fost maxime.

Dupa cum s-a si anuntat deja de catre institutiile abilitate, cum ar fi Eurocontrol, autoritatile aeronautice nationale Agentia Nationala pentru Siguranta in Aviatie (EASA), Asociatiei Internationale pentru Transport Aerian (IATA) urmeaza sa procedureze mult mai amanuntit conditiile in care operarea zborurilor va fi posibila in situatii simuilare cu cea cu care s-a confruntat Europa in ultima perioada.

Astfel, se vor delimita zonele de risc, se vor stabili proceduri de zbor in zone contaminate, proceduri de verificari tehnice ale aeronavelor dupa astfel de zboruri si o serie de alte masuri care pe viitor sa asigure o mai buna gestionare a unor situatii similare. „Se doreste reducerea la maximum nu numai a pierderilor comerciale, dar si a riscurilor operationale”, concluzioneaza Paula Ardelean.