1 / 4

Cine si ce daune plateste?

Asigurarile standard ale unei linii aeriene nu acopera pierderile acestora ca urmare a anularii zborurilor din cauza fenomenelor naturale de natura eruptiei vulcanice, pentru ca acestea sunt cazuri de forta majora. Astfel, nici operatorii aerieni si nici pasagerii nu sunt despagubiti pentru anularea zborurilor, spun specialistii in asigurari.

„Liniile aeriene si implicit asiguratorii acestora ar putea sa plateasca despagubiri doar daca anularea zborurilor are loc din cauze imputabile acestora, insa nu poate fi stabilita responsabilitatea liniei aeriene pentru eruptia vulcanica generatoare de fum care a dus la anularea zborurilor”, explica Filip Stavrositu (foto), director de aviatie si reasigurari in cadrul principalului asigurator al operatorilor aerieni din Romania, Astra Asigurari.

Din perspectiva despagubirilor, situatia calatorilor care au ramas blocati pe aeroporturi este, din punctul de vedere al celor mai multi asiguratori, una nefericita. In aceste conditii, pagubele provocate de eruperea vulcanului islandez nu pot fi imputate nici companiilor de zbor, nici asiguratorilor, astfel ca pierderile nu vor putea fi recuperate de calatorii romani.

“Pasagerii nu vor putea fi despagubiti nici de catre companiile aeriene pentru eventualele pierderi financiare suferite, din cauza situatiei de forta majora, dar vor putea recupera, in anumite cazuri, sumele platite pentru biletele anulate sau vor putea opta, macar, pentru rerutarea zborurilor sau pentru considerarea sumelor achitate drept avansuri pentru calatorii viitoare”, explica Radu Manoliu, director general adjunct in cadrul Credit Europe Asigurari.

De obicei, asigurarea calatoriilor acopera, in principiu, alt gen de riscuri, cum ar fi cel al necesitatii de asistenta medicala decat cel de inregistrare a unor eventuale pierderi financiare.

“Unii asiguratori locali au luat in calcul, treptat, tot mai multe categorii suplimentare de acoperiri, precum cele aferente deteriorarii/pierderii/intarzierii bagajelor sau potentialelor prejudicii provocate tertilor. Exista cel putin un produs in baza caruia pot fi acordate despagubiri pentru diverse tipuri de probleme legate de transport, dar nu stiu sa existe vreun produs care sa acopere consecintele corespunzatoare unui eveniment de forta majora precum cel care a avut loc in Islanda”, detaliaza Manoliu.

Similar industriei asigurarilor americane, care a ales sa trateze evenimentul ca orice alt risc produs de un fenomen meteorologic extrem si sa despagubeasca pasagerii prejudiciati, si Generali Asigurari, care a inregistrat pana in prezent 90 de cereri de despagubire, va acoperi pierderile asiguratilor romani afectati de haosul produs in industria aviatica de norul de cenusa vulcanica.

“Vor fi acceptate toate cererile de despagubire cu conditia ca asiguratii sa prezinte documente justificative (chitante, facturi, bonuri de casa etc.) prin care sa ateste cheltuielile efectuate pentru cazare (conform conditiilor politei se asigura contravaloarea primei nopti de cazare) transfer de la si inapoi la aeroport si mancare”, a declarat, pentru Wall-Street, manager de produse de calatorie si accidente in cadrul Generali Asigurari, Haidar Haidara (foto stanga).

Ca si risc asigurat, se incadreaza la despagubirea pentru intarzierea si /sau anularea mijlocului de transport (mai mult de 12 ore), din cauza conditiilor atmosferice neprielnice, avand suma maxima asigurata de 1.000 de euro.

Potrivit lui Haidara, compania asteapta ca toti clientii sa depuna documentele de rambursare pentru a face o estimare privind suma totala ce urmeaza a fi platita pentru dosarele de dauna, insa, la aceasta data, Generali Asigurari a constituit rezerva de dauna necesara acoperirii tuturor dosarelor deschise.

Pe de alta parte, romanii par sa constientizeze tot mai bine riscurile la care se supun cu ocazia unei calatorii, astfel ca, in cazul Astra, desi numarul de polite subscrise de calatorie a scazut cu circa 10% in 2009 fata de 2008, volumul de prime a crescut cu circa 5%. „Clientii au ales variante de asigurare mai complexe ca suma asigurata, cat si ca pret”, a mai spus Stavrositu.

Cititi aici mai multe despre rezultatele financiare ale companiei Astra in 2009.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri