Fondul de Garantare, proiect de Lege aflat pe masa Guvernului din 2007

Fondul de Garantare, proiect de Lege aflat pe masa Guvernului din 2007Guvernul a aprobat astazi un proiect de Lege propus inca din anul 2007 pe masa Executivului, privind infiintarea Fondului de Garantare a pensiilor private, care va fi constituit din contributiile societatilor din piata pensiilor private obligatorii (Pilonul II) si facultative (Pilonul III), precum si ale furnizorilor de pensii private.

Scopul acestui proiect de lege este de „a garanta drepturile participantilor si beneficiarilor, dupa caz, dobandite in cadrul sistemului de pensii private reglementat si supravegheat de catre Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private” se arata in proiectul de lege. In prezent, un numar de peste 5,3 milioane de persoane se inscriau drept participanti la sistemul pensiilor private, la sfarsitul lunii octombrie.

Fondul de garantare se va constitui ca persoana juridica de drept public si va fi administrat de un consiliu format din trei membri, cate unul din partea CSSPP, APAPR si a Ministerului Finantelor, a scris joi Mediafax. Mandatul acestora va fi de 4 ani, ei putand fi realesi o singura data.

Insa, "in nici un caz Fondul de Garantare nu va afecta acumularea, rezultatele sau performantele fondurilor de pensii, el fiind constituit din banii administratorilor si nu ai fondurilor. De asemenea, in masura in care forma adoptata astazi de Guvern este apropiata de cea la care s-a ajuns prin dialog in primavara, ea nu va reprezenta o suprareglementare, ci o completare fireasca a sistemului", ne-a declarat Mihai Bobocea, secretar general in cadrul Asociatiei pentru Pensiile Administrate Privat din Romania (APAPR).

Potrivit prevederilor, administratorii si furnizorii de pensii private vor contribui, intr-o prima faza, cu 1% din capitalul social, dar nu mai mult de 50.000 euro, la constituirea Fondului de Garantare, daca Parlamentul va aproba proiectul de act normativ in forma actuala. Pe langa contributia initiala, societatile vor achita anual o suma al carei cuantum va fi calculat de Fondul de Garantare, prin metode actuariale.

Astfel, resursele financiare ale Fondului de Garantare se vor constitui din sume platite la Fondul de garantare cu titlu de contributie initiala la constituirea Fondului de Garantare de catre administratorii si furnizorii de pensii private; din sume platite cu titlu de contributii anuale la Fondul de Garantare, distinct pentru fondurile de pensii facultative, respectiv fondurile de pensii administrate privat; sume platite la Fondul de Garantare cu titlu de penalitati de intarziere pentru neachitarea la termen a contributiilor datorate Fondului de Garantare; din sume rezultate din fructificarea disponibilitatilor plasate; din sume platite la Fondul de Garantare cu titlu de contributii majorate; venituri din recuperarea creantelor compensate de Fondul de Garantare, decurgand din subrogarea in drepturile participanilor si/sau beneficiarilor; donatii, sponsorizari, asistenta tehnica, fonduri nerambursabile; imprumuturi garantate de statul roman; alte resurse financiare, inclusiv credite bancare; amenzile contraventionale aplicate potrivit prezentei legi; sume platite Fondului de Garantare pentru acoperirea cheltuielilor legate de administrarea si functionarea acestuia.

In cazul in care resursele Fondului de Garantare sunt insuficiente pentru acoperirea platii compensatiei catre participanti si beneficiari, acesta poate apela la imprumuturi garantate de statul roman, care vor fi contractate in conformitate cu prevederile legale privind datoria publica.

"Salutam aceasta masura cu atat mai mult cu cat ea reprezinta un raspuns la demersurile comune in acest sens ale pietei pensiilor private. Infiintarea acestui Fond va avea o influenta benefica, fiind elementul de siguranta de ultima instanta al sistemului de pensii private, alaturi de activitatea de control si supraveghere a CSSPP, separarea activelor intre administrator si fondul de pensii, existenta unui depozitar care pastreaza activele clientilor, garantia contributiilor nete si garantia minima de rentabilitate, elemente deja existente. In ceea ce priveste contributiile care ar urma sa fie platite de catre administratorul de pensii private catre acest Fond, acest fapt nu are impact asupra conturilor clientilor, aceste contributii provenind din fondurile proprii ale administratorului", a declarat Marius Popescu (foto), director general ING Pensii Societate de Administrare a Unui Fond de Pensii Administrat Privat, fondul cu cel mai mare numar de participanti pe Pilonul II.

Strategia de investire a resurselor Fondului de Garantare va avea in vedere minimizarea riscurilor, asigurarea eficientei si a lichiditatii plasamentelor respective, iar expunerea Fondului de Garantare, atat pe fiecare dintre instrumentele financiare, cat si pentru fiecare emitent se stabileste anual.

Disponibilitatile fondului vor fi plasate in instrumente ale pietei monetare, inclusiv conturi si depozite in lei la o institutie de credit persoana juridica romana sau o sucursala a unei institutii de credit straine autorizate sa functioneze pe teritoriul Romaniei, titluri de stat emise de Ministerul Finantelor, de state membre ale Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, precum si alte instrumente financiare aprobate de CSSPP.

Resursele financiare necesare pentru acoperirea cheltuielilor legate de administrarea si functionarea Fondului de Garantare sunt prevazute in bugetul de venituri si cheltuieli al acestuia, care se elaboreaza anual de catre Consiliul de administratie al Fondului de garantare, pana la data de 1 noiembrie a anului curent pentru anul urmator si se aproba de catre Consiliul CSSPP, se mai arata in proiectul de Lege.



Proiectul de Lege poate petrece inca un an in Parlament

Proiectul de Lege poate petrece inca un an in ParlamentIntrarea in circuitul legislativ al Parlamentului a proiectului de lege privind infiintarea, organizarea si functionarea Fondului de Garantare a drepturilor din sistemul de pensii private, reprezinta un act asteptat de toate entitatile de supraveghere a sistemului de pensii private, dupa cum ne-au declarat reprezentatii acestora.

Fondul de Garantare reprezinta inca un element de siguranta in sistemul de pensii private, care era prevazut sa fie infiintat inca de la startul colectarii in fondurile de pensii, astfel ca nu constituie o surpriza sau un element neasteptat in arhitectura sistemului. Prin dialog institutional, APAPR a conlucrat in primavara acestui an cu CSSPP si Ministerul Muncii pentru a se ajunge la o forma optima pentru aceasta lege; ne exprimam increderea ca forma adoptata azi de Guvern este cat mai aproape de aceasta forma optima”, ne-a declarat Mihai Bobocea (foto sus), secretar general in cadrul Asociatiei pentru Pensiile Administrate Privat din Romania (APAPR).

In principiu, desi aceasta lege se afla in stadiul de proiect, fondul de garantare are misiunea de a compensa pierderile participantilor sau beneficiarilor la fondurile de pensii private, provenind din incapacitatea administratorilor, respectiv a furnizorilor de pensii de a onora obligatiile asumate.

Insa, pana la utilizarea resurselor Fondului de Garantare, legislatia care sta la baza sistemului de pensii private prevede instituirea unor masuri preventive si anume supravegherea speciala, rata minima de rentabilitate, dar si resurse de compensare a eventualelor pierderi de activ net, precum provizionul tehnic, constituit din resursele proprii ale administratorilor.

Astfel, definitivarea acestei legi este vazuta drept un pas important pentru completarea cadrului legislativ al sistemului de pensii private. „Fondul de Garantare devine un element indispensabil functionarii sistemului mai ales in perioada de plata a pensiilor private, insa deocamdata sistemul din Romania se afla, si se va afla pentru inca 10-15 ani, intr-o perioada de acumulare a contributiilor. Dorim sa precizam ca fondul de garantare face parte dintr-un intreg complex de elemente de siguranta ale sistemului de pensii private si nu poate fi privit in mod separat de acest mecanism”, afirma Dan Zavoianu (foto jos), sef serviciu Directia Comunicare si Relatii Publice in cadrul Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP).

Totusi, "potrivit experientelor anterioare, in functie de agenda Legislativului, acest proiect poate petrece pana la un an in circuitul parlamentar, dar este important ca forma in care proiectul va fi adoptat in final sa nu modifice aspectele fundamentale, care sunt in acest moment foarte bine puse la punct", a mai spus Mihai Bobocea.

De asemenea, in prezent, nu mai putin de zece elemente de siguranta fac din Pilonul II un sistem solid si sigur pentru cele peste 4 milioane de participanti, printre care enumeram: garantiile privind rata minima de rentabilitate, garantarea contributiilor nete, separarea activelor, supravegherea prudentiala si Fondul de Garantare. Fondul reprezinta unul dintre cele cele mai importante elemente din complexul de garantii cu privire la siguranta sistemului de pensii private, prevazute in legile de baza ale Pilonului II, respectiv Pilonului III.

In sistemele de pensii private similare celui romanesc, practicate in principal in statele Europei Centrale si de Est, exista de asemenea, de regula, Fonduri de Garantare similare. In Europa de Vest, schemele de garantare sunt diferite, intrucat si constructia sistemului privat de pensii este diferita, insa, de exemplu, si in Marea Britanie functioneaza un fond de garantare similar, numit PPF (Pension Protection Fund).

Fondul compenseaza pierderile participantilor si/sau beneficiarilor la fondurile de pensii private atat in perioada de acumulare a contributiilor, cat si dupa deschiderea dreptului la pensie, provenite din incapacitatea administratorilor sau a furnizorilor de pensii de a onora obligatiile asumate si asigura plata drepturilor participantilor sau beneficiarilor la fondurile de pensii private, in cazul imposibilitatii asigurarii lor de catre administratorii sau furnizorii de pensii private, dupa caz", se arata in proiectul de lege.

Avand in vedere dezbaterea parlamentara, o estimare realista pentru infiintarea Fondului de Garantare este in perioada anilor 2011-2012, in contextul in care sistemul privat de pensii din Romania se afla inca intr-o perioada de acumulare a contributiilor.

La sfarsitul trimestrului III din 2010, valoarea activelor inregistrate la nivelul intregului sistem de pensii private a ajuns la 4,18 miliarde de lei, reprezentand o pondere 0,82% din PIB. Pe segmentul pensiilor private obligatorii si facultative activeaza 14 administratori, o parte dintre ei activand pe ambele segmente de piata.