Biometrice

BiometriceMai multe companii din lume lucreaza la solutii pentru prinderea teroristilor inainte de a se imbarca. Exista mai multe categorii de baza catre care dezvoltatorii isi indreapta atentia. Mai jos, cateva dintre cele care ar putea deveni realitate in viitorul nu foarte indepartat.

1. Biometrice

Imagineaza-ti ca ai putea intra intr-un aeroport, sa-ti arunci bagajul pe banda, sa treci rapid pe langa securitate si sa te imbarchezi in avion fara sa ai de-a face cu niciun om sau fara sa arati niciun document. Acest lucru ar putea deveni realitate prin intermediul unui nou scaner facial si al iris-ului prin intermediul caruia poti identifica rapid si precis o persoana si, automat, sa i se permita (sau nu) imbarcarea.

Variante ale acestei tehnologii au fost deja instalate in aeroportul londonez Gatwick dar si in alte parti, multumita, in parte, unor companii precum AOptix.


Analize comportamentale

Analize comportamentaleIn esenta, este vorba de un software care scaneaza continuu feed-urile video si analizeaza potentiale comportamente suspecte, fiind o aditie bine venita ochiului uman.

Scanare faciala

Scanare facialaAceste sisteme permit supraveghere video pentru identificarea trasaturilor oamenilor si compararea lor cu o baza de date. Astfel pot fi depistate mai usor persoane cautate sau suspecte. Cercetatorii si analistii dezbat daca tehnologia de scanare faciala functioneaza asa cum am dori, in prezent, insa conceptul este discutat atunci cand vine de viitorul securitatii pe aeroporturi.

Scanere de mana

Scanere de manaCum ar fi ca echipele de securitate sa indrepte un scaner catre un suspect si sa vada, instantaneu, daca persoana respectiva are asupra sa vreun material ilicit? La un astfel de scaner lucreaza companii precum Rigaku – astfel de scanere pot sa “priveasca” si in interiorul cutiilor si sa transmita personalului de securitate daca se afla ceva periculos inauntru.

Securitatea cibernetica

Securitatea ciberneticaIn ecosistemul securitatii din aeroporturi, nu trebuie luati in calcul doar indivizii si ceea ce cara, ci si infrastructura digitala a calatorului modern, sisteme impotriva hackerilor care ar putea distruge sistemele de securitate si sa puna in pericol siguranta zborurilor.

Universitatea aeronautica Embry-Riddle Aeronautical University are in prezent cursuri speciale pentru a prinde infractorii cibernetici pe aeroporturi.

Instrumente Video Synopsis

Instrumente Video Synopsis
O alta modalitate de a creste securitatea in aeroporturi este de a monitoriza constant punctele slabe. Aceasta implica multiple vizite in locurile respective si depistarea anumitor persoane ce trec mai des in acele zone. Acest lucru implica insa o forta de munca mare si este necesara atentie ridicata.

O solutie este un software care sa poata compresa ore intregi de filmari intr-un fel de sinopsis vizual, aratandu-le investigatorilor doar imagini cu indivizi. O companie care lucreaza la o astfel de tehnologie este BriefCam. Investigatorii au folosit un astfel de software in cazul bombardamentelor de la Boston Marathon.

Alerte si date integrate

Alerte si date integrateO alta modalitate de a mari securitatea este cresterea performantelor camerelor de supraveghere, care pot fi imbunatatite astfel incat sa “vada” mai bine si sa trimita mai rapid inregistrarile. Avigilon, unul dintre producatorii de astfel de sisteme, lucreaza cu cateva aeroporturi din SUA pentru implementarea unor astfel de camere. Ele sunt de inalta definitie si pot acoperi o raza foarte mare, fac zoom rapid pentru a identifica o fata, sa citeasca un numar de inmatriculare.

Big Data

Big DataDaca expertii vor construi securitatea din aeroporturi pe atatea linii de streaming de date, atunci sistem Big Data pot creste eficienta acestora, pentru mai putini bani. Big Data va ajuta identificarea anumitor zone de interes, suspecti, diminuand numarul de oameni necesari pentru prelucrarea informatiilor.

Toate exemplele de mai sus sunt in stadiu de prototip sau deja s-au dat in folosinta in anumite aeroporturi. Viitorul insa nu se va opri de aici, tehnologia urmand sa ajunga in zona de “ce ar fi daca…”.

In acest sens, Mike Vidikan, de la Innovaro, isi imagineaza aeroporturi unde securitatea umana sa lipseasca aproape cu desavarsire, fiind inlocuiti de roboti care sa se plimbe printre oameni si sa “miroasa” potentialele pericole.