Tudor Cobalas, XL Team: Unele start-up-uri sunt oarecum rupte de realitate si nu realizeaza ce nevoi sunt

Tudor Cobalas, XL Team: Unele start-up-uri sunt oarecum rupte de realitate si nu realizeaza ce nevoi sunt

"Esecul este intotdeauna o optiune insa, pentru a reduce sansele de a nu avea succes, trebuie sa pornesti de la problema si nu de la solutie. Inovatia este un fel de "un loz norocos" care, odata tras, iti transforma start-up-ul dintr-o firma locala intr-una recunoscuta international. Foarte mult conteaza contextul in care ne aflam in prezent. Unele start-up-uri sunt oarecum rupte de realitate si nu realizeaza ce nevoi sunt, intr-un anumit climat", Tudor Cobalas, business developer in cadrul XL Team.

El subliniaza ca o firma mica nu isi poate permite sa intre orbeste pe o anumita piata, ci trebuie sa cerceteze inainte.

"Sunt cativa pasi care trebuie urmati pentru a avea succes. In primul rand, comunica-ti ideea, nu iti fie teama de acest lucru. Apoi, testeaz-o cu toti cunoscutii tai. Valideaz-o si, ultimul pas, implementeaza-o cu succes".

Totodata, el recomanda doua carti - The Lean Startup si Running Lean si sfatuieste antreprenorii "sa micsoreze distantele intre realitate si ambitie".

Fotografie realizata de Mircea Dragos.

Victor Popescu, Gameleon: In SUA, daca esuezi, se spune ca experimentezi

Victor Popescu, Gameleon: In SUA, daca esuezi, se spune ca experimentezi

„Inovatie avem in general, nu doar in IT. Dar trebuie sa ne uitam la oameni ca Radu Georgescu, George Lemnaru, oameni care asta fac, care inoveaza zi de zi. Am citit cel mai recent interviu al lui Radu Georgescu, iar el spunea ca ii place sa creeze companii, pe care le dezvolta pana la un anumit nivel si de acolo ii lasa pe altii sa le creasca”, a afirmat Victor Popescu, CEO si cofondator al Gameleon, o platforma care permite oricarui utilizator sa isi creeze propriul joc online de tip multiplayer, cu un singur browser.

Antreprenorul a afirmat ca anul acesta a ajuns de trei ori in SUA, iar ceea ce a observat este faptul in aceasta tara esecul este vazut ca ceva pozitiv, ca o experienta.

“Anul acesta am ajuns de trei ori in SUA, iar, acolo, cel mai misto lucru pe care l-am vazut este sa esuezi. Este foarte tare frate! Este cea mai reala senzatie pe care o poti avea. Daca ai incercat si ai esuat, acolo se numeste ca ai «experimentat». Acolo se pune accentul pe educatie, conteaza educatia pe care o dai omului care vine din urma. De asemenea, nu este atat de importanta ideea, ci executia”, a mai spus Popescu.

Pentru perioada urmatoare, cofondatorul Gameleon si-a propus sa atraga noi investitori in compania pe care a lansat-o alaturi de Vlad Alexandru Radu.

Aceasta este o slujba full time care nu ma lasa sa dorm noaptea. Vom continua cu prezentari si vom continua sa crestem astfel incat sa ajungem la obiectivele lor incat sa-I facem sa investeasca.

El a apus ca dupa ce a participat la Venture Connect, un eveniment romanesc prin care start-up-urile incearca sa obtina finantare, si a fost refuzat s-a interesat de alte proiecte internationale care sustin businessurile la inceput de drum, printre acestea numarandu-se acceleratoare precum Y Combinator, Eleven sau Seedcamp.

Fotografie realizata de Mircea Dragos.

Antonio Eram, Netopia: Inainte de a aborda investitorii, incearca sa ai o schita a proiectului

Antonio Eram, Netopia: Inainte de a aborda investitorii, incearca sa ai o schita a proiectului

"A te duce la investitori doar cu o idee frumoasa este gresit din start si, in cel mai bun caz, vei fi doar refuzat. Se poate intampla insa chiar sa ai de suferit si credibilitatea ta sa scada si pe viitor. Exista instrumente online care te ajuta sa faci o aplicatie mobila bazata pe desene, care sa reactioneze la atingere. Oricum este mai bine decat nimic. Nu te poti duce la potentialii investitori si sa le spui: <<Am o idee, da-mi bani sa o fac>>! E ca si cum te-ai duce la banca sa ceri bani, spunand institutiei: <<Ti-i dau eu inapoi, promit!. Incercati sa veniti cu ceva mai mult decat o idee, cu ceva mai mult decat un PowerPoint>>", afirma Antonio Eram, CEO Netopia mobilPay, unul dintre principalii jucatori in domeniul microplatilor cu telefonul mobil si unul dintre cei mai importanti procesatori de plati online prin card

De asemenea, el ii indeamna pe antreprenori sa vorbeasca despre ideile pe care le au cu cat mai multi oameni.

"La un moment am tot vorbit despre o idee pe care o aveam, iar cineva de la o casa de marcat mi-a zis ca stie pe cineva care ar putea sa ma ajute. Acel cineva era o persoana pe care incercam sa o abordez de sase luni de zile. In Romania, exista acea frica de faptul ca cineva ti-ar putea fura ideea. Acest lucru nu se intalneste in Silicon Valley. Si daca cineva chiar iti fura ideea, acest lucru nu face decat sa iti arate ca a fost una buna”, mai spune Eram.

Antreprenorul adauga ca inovatia este arta de a te reinventa.

"Fiecare puteti inova incepand prin a va reinventa pe voi. Marile idei apar din lucruri deja existente privite din alta directie. Atitudinea este cea care creeaza inovatia si ai nevoie de o schimbare de atitutinde. Iar acest lucru se vede cel mai bine in IT&C. Silicon Valley scuipa foarte multi oameni, foarte multe idei, dar unele dintre ele ajung sa ne conduca. Nu exista un exemplu mai bun de inovatie decat a face si altceva. Eu la mine in compania apas foarte mult pe zona de intraprenoriat, le las foarte multe libertate oamenilor. Uitati-va in fiecare dimineata in oglinda si vedeti ce puteti schimba", mai spune Eram.

Fotografie realizata de Mircea Dragos.

Andrei Costescu, Mready: Un produs nu trebuie sa fie usor de vandut, ci sa fie usor de cumparat

Andrei Costescu, Mready: Un produs nu trebuie sa fie usor de vandut, ci sa fie usor de cumparat

“De 40-50 de ani cand se vorbeste de inovatie se vorbeste de IT&C. De asemenea, cred ca acum se inoveaza mai mult in zona de servicii business to business. Pentru ca in timp ce pe zona de consumer ai o piata globala, pe segmental business, ai nevoie sa vezi cine este interolocutorul, ai nevoie sa adaptezi pentru fiecare acel produs. Chiar si la nivel global se pune accentul pe zona de business. Eu mi-as pune banii pe zona de business cand vine vorba de inovatie, pentru ca pe consumer este deja foarte aglomerat”, a afirmat Andrei Costescu, cofondator si CEO al Mready, un business care creeaza aplicatii mobile.

Inovatia inseamna sa oferi solutia pentru o problema pe care un om nu si-o poate rezolva acum. Dar trebuie sa ne indragostim de problema, nu de solutie, un business adevarat se concentreaza pe problema.

De asemenea, un produs nu trebuie sa fie usor de vandut, ci sa fie usor de cumparat.

Fotografie realizata de Mircea Dragos.

Voicu Oprean, Arobs Transilvania: Unoeri inovatia vine pentru ca esti fortat de imprejurari

Voicu Oprean, Arobs Transilvania: Unoeri inovatia vine pentru ca esti fortat de imprejurari

Cand am pornit, in 2001, am fost fortati sa inovam, iar uneori inovatia vine pentru ca esti fortat de imprejurari. Si, de atunci, incercam sa inovam continuu. Avem produse pentru localizare flota prin GPS, am lansat produse in zona hardware.

De asemenea in ultimii ani am decis sa ma proiectele care sustin inovatia in companie, iar de zona operationala se ocupa doi directori operationali. Am lansat un proiect prin care orice produs care trece de venituri de peste 100.000 de euro poate sa se transforme intr-un spin-off iar cei implicati sa devina actionari in acel business.

Fotografie realizata de Mircea Dragos.