Romania, o piata orientata catre segmentul prepaid

Romania, o piata orientata catre segmentul prepaidLa sfarsitul anului 2007, 67% dintre clientii operatorilor de telefonie mobila veneau din randul utilizatorilor de cartele preplatite, potrivit datelor Autoritatii Nationale pentru reglementare in Comunicatii si Tehnologia Informatiei (ANRCTI), Astfel, din cei 21,6 milioane de clienti comunicati de Cosmote (3 milioane), Vodafone (8,8 milioane) si Orange (9,8 milioane) la finele anului trecut, 14,47 milioane erau utilizatori de cartele preplatite.

Oficialii Cosmote Romania estimeaza ca Romania este o piata orientata catre segmentul prepaid. “Media segmentului prepaid pe alte piete mature se situeaza undeva in jurul a peste 60%, iar Romania, unde valoarea este in jurul a 70%, este in curs de a se alinia cu acestea”, spun reprezentantii Cosmote.

Potrivit oficialilor companiei, 80% dintre utilizatorii inregistrati de companie la sfarsitul lunii decembrie a anului trecut foloseau cartelele preplatite, adica 2,4 milioane din cele trei milioane de clienti erau incadrati pe segmentul prepay.

La finalul anului 2007, 65,2% dintre clientii Vodafone erau utilizatori de cartele prepay,, potrivit lui Alexandru Niculescu, Director, Consumer Propositions, Vodafone Romania. Adica 5,73 milioane din cei 8,8 milioane de clienti anuntati de operator utilizau cartelele preplatite la sfarsitul anului trecut.

Ceea ce inseamna ca Orange, operatorul telefonie mobila cu cea mai mare baza de clienti din tara avea un procent de 55,8 de utilizatori de prepay, adica 5,46 milioane utilizatori de prepay din totalul de 9,8 milioane de clienti.

“Conform ultimelor statistici furnizate de ANRCTI valabile pentru sfarsitul anului trecut, din totalul utilizatorilor de telefonie mobila 67% reprezinta posesori de cartele preplatite, iar 33% sunt utilizatori cu abonament lunar. Prin urmare, clientii prepay sunt in continuare foarte importanti pentru Orange Romania, ca si pentru ceilalti operatori de pe piata”, a declarat, pentru Wall-Street, Ana Niculae, Consumer Division Manager Orange Romania.

Dan Georgescu, presedintele ANRCTI, declara anul trecut ca o consecinta a ratei de penetrare din ce in ce mai ridicate a serviciilor de telefonie va fi ca jucatorii isi vor schimba strategiile de marketing ce vizeaza majorarea cotei de piata, orientandu-se catre mentinerea bazei de clienti, ceea ce va determina cresterea numarului de clienti pe baza de abonament. Mai precis, orientarea va fi catre migratia clientilor dinspre prepay catre postpay.

Strategiile operatorilor

Strategiile operatorilorStrategia Cosmote Romania va aborda agresiv segmenul de business, anul acesta, in care compania urmareste atat atragerea de clienti noi, cat si a celor de la concurenta.

“De asemenea, anul acesta va fi implementata portabilitatea numerelor, in urma careia utilizatorii vor putea alege operatorul de telefonie care le ofera serviciile cele mai relevante si accesibile, fara sa isi piarda insa numarul de telefon cunoscut de prieteni si colegi. In plus, o rata de penetrare de 100% inca lasa loc de crestere pe piata, avand in vedere ca in anumite tari europene, precum Grecia, nivelul depaseste 130%”, potrivit oficialilor companiei.

Strategia Orange presupune abordarea unor oferte distincte pentru segmentele prepay si postpay, cu mentiunea ca orice client prepay poate deveni la un moment dat utilizator de servicii pe baza de abonament, dar si reciproca este valabila.

“In general, tinerii sunt cei care utilizeaza cartele preplatite. Pe masura ce acestia inainteaza in varsta, veniturile lor devin suficiente si stabile, iar cei mai multi dintre ei migreaza catre abonamentele cu beneficii suplimentare cartelelor: telefoane subventionate, tarife mai mici si programe de fidelizare”, spune Ana Niculae. Aceasta apreciaza ca, in urmatorii trei ani, numarul utilizatorilor de cartele preplatite se va mentine ridicat.

Vodafone isi adapteaza strategia astfel incat ofertele din piata sa corespunda necesitatilor clientilor, a spus Alexandru Niculescu. Oficialul Vodafone apreciaza ca, atata timp cat asteptarile clientilor sunt satisfacute prin ofertele companiei, nu exista motive pentru care acestia sa migreze catre alti operatori.

“In alte piete mature, in care rata de penetrare a serviciilor de telefonie mobila a depasit pragul de 100%, aceasta diferenta de abordare a constat in concentrarea eforturilor catre diversificarea si rafinarea serviciilor, precum si catre cresterea nivelului de loializare a clientilor existenti”, considera oficialul Vodafone.

Acesta spune ca utilizatorii isi aleg operatorul in functie de criterii precum nevoile de comunicare ale acestora, atractia brandului, calitatea serviciilor oferite de operator, acoperirea retelei, experienta de utilizare a produselor si serviciilor.

Ana Niculae, Consumer Division Manager pentru Orange, spune ca pe piata romaneasca de cartele preplatite exista inca potential de crestere, in special din trei surse: clientii noi care nu au avut inca telefon (tineri sau persoane ale caror venituri cresc si permit adoptia telefoniei mobile), clienti care utilizeaza periodic serviciile unui anumit operator in functie ofertele acestuia si cresterea sezoniera (perioada vacantelor) generata de intoarcerea romanilor care lucreaza in alte tari.

Piata locala de cartele preplatite

Piata locala de cartele preplatitePiata locala de cartele preplatite va ajunge, anul acesta, la 650 milioane de euro, potrivit estimarilor facute, pentru Wall-Street, de Cristina Constantin, director comercial Payzone Romania. Aceasta apreciaza ca piata de reincarcare a cartelelor va creste cu aproximativ 20% anul acesta comparativ cu 2007.

Ana Niculae, Consumer Division Manager pentru Orange, spune ca pe piata romaneasca de cartele preplatite exista inca potential de crestere, in special din trei surse: clientii noi care nu au avut inca telefon (tineri sau persoane ale caror venituri cresc si permit adoptia telefoniei mobile), clienti care utilizeaza periodic serviciile unui anumit operator in functie ofertele acestuia si cresterea sezoniera (perioada vacantelor) generata de intoarcerea romanilor care lucreaza in alte tari.

Analistul telecom Nicolae Oaca apreciaza insa ca piata cartelelor preplatite ar putea sa scada pe fondul cresterii economice a tarii (PIB, salariu mediu, putere de cumparare).

„Cartele preplatite sunt o caracteristica a tarilor in curs de dezvoltare, in timp ce tarile dezvoltate sunt caracterizate de serviciile cu abonament”, apreciaza Nicolae Oaca. Acesta considera ca in masura in care vor scadea tarifele de interconectare cu operatorii de telefonie mobila, tarife care ii obliga pe romani sa detina mai multe telefoane conectate in retele diferite, ar trebui sa scada si numarul de cartele preplatite.

„Piata din Romania nu va mai creste mult , insa in 2008 va mai exista o crestere, nu prea mare, mai ales datorita operatorilor mici care vor dori sa isi mareasca baza de clienti”, estimeaza Nicolae Oaca.

Oferte pentru clientii prepay

Oferte pentru clientii prepayRelansarea Cosmote s-a produs printr-o oferta agresiva pe segmentul prepay, cu 3.000 de minute in retea pentru utilizatorii de cartele preplatite. In prezent, compania ataca piata cu tarife fixe in orice retea, extraoptiuni care ofera un numar egal de minute si SMS-uri si, cel mai recent exemplu, extraoptiunea care ofera utilizatorilor un tarif de 1 eurocent/minut si SMS in retea si tarife de numai 9 eurocenti catre orice alta retea.

Orange ofera pentru un client prepay 7 planuri tarifare si posibilitatea de a stabili cand si cu ce valoare sa isi reincarce cartela.Compania pluseaza pe utilizatorul tanar al cartelei preplatite, pentru care muzica este foarte imporanta.

“Avand in vedere ca cei mai multi clienti prepay sunt tinerii, iar muzica este foarte importanta pentru acestia, Orange a lansat anul trecut PrePay Music, o oferta integrata care include mesaje scrise, trafic de date disponibil pentru navigarea in portalul Orange World, reduceri la tonuri de apel si imagini”, a spus Ana Niculae, Consumer Division Manager Orange Romania.

Potrivit site-ului companiei, www.vodafone.ro, operatorul Vodafone Romania ofera patru planuri tarifare pentru utilizatorii de cartele prepay, pachete cu telefoane si cartele, extraoptiuni pentru voce, mesaje text sau extraoptiuni valabile pentru 30 de zile. Utilizatorii de cartele preplatite Vodafone pot efectua apeluri timp de 4 luni (maximum 120 de zile) de la data primului apel initiat sau a primului mesaj trimis si o perioada de valabilitate de inca 10 luni (maximum 300 de zile).