Yahoo castiga la capitolul profit-Google se mentine in top

Yahoo castiga la capitolul profit-Google se mentine in topGoogle, compania ce detine cel mai popular motor de cautare din lume, a afisat saptamana trecuta un profit trimestrial ce a depasit estimarile analistilor, in contextul in care tot mai multe companii au utilizat Internetul pentru promovarea de produse.

Profitul net a fost de 382,4 milioane dolari, sau 1,21 dolari/actiune, in comparatie cu cele 1,2 miliarde de dolari, sau 3,79 dolari/actiune, cifre obtinute in 2007. Au inclus in buget cheltuieli aditionale de 1,09 miliarde dolari pentru a acoperi valoarea in scadere a investitiilor facute de Google in Clearwires si AOL, divizia de Internet a Time Warner.

Eliminand anumite costuri, profitul a fost de 5,10 dolari/actiune, peste estimarile analistilor, de 4,96 dolari/actiune.

Cu toate ca a depasit estimarile analistilor, gigantul Google a afisat o scadere a profitului trimestrial de 68% comparativ cu aceeasi perioada din 2007. Explicatia oferita de oficialii Google – contextul economic dificil a incetinit dezvoltarea segmentului de publicitate online.

Urmand “traditia” Google, rezultatele financiare afisate de Yahoo pentru ultimul trimestru au depasit estimarile analistilor de pe Wall-Street, ca urmare a reducerii unor costuri pe o piata a publicitatii slabita. Actiunile companiei au crescut cu pana la 5% in sedinta de tranzactionare de marti, potrivit Washington Post.

Yahoo, liderul pietei de online display advertising, a fost supus unei presiuni continue pe parcursul anului trecut, timp in care a purtat negocieri de preluare sau parteneriate cu Microsoft Corp., Google si AOL, divizia de Internet a Time Warner. Pe parcursul lui 2008, Yahoo a pierdut din cota de piata detinuta pe segmentul de search advertising, in timp ce vanzarile pe partea de display advertising au fost grav afectate de recesiune.

Google respira: Un semn de sanatate pentru industria de publicitate online?

Profitul net din ultimul trimestru din 2008 inregistrat de Yahoo a fost de 238 de milioane de dolari sau 17 centi/ actiune, in comparatie cu 205,7 milioane dolari, sau 15 centi/actiune, cifre obtinute in aceeasi perioada din 2007. Eliminand anumite costuri - deprecierea unor active si cheltuielile de restructurare - rezultatul a depasit estimarile analistilor, care preconizau un profit de 13 centi/actiune.

Cu toate acestea, Yahoo a raportat pierderi nete de 303 milioane de dolari sau 22 centi/actiune, luand in calcul cheltuielile asociate cu eforturile de restructurare.

Venituri: Google, avans de 18% - Yahoo, scadere de 1%

Venituri: Google, avans de 18% - Yahoo, scadere de 1%Per total, veniturile Google au raportat in ultimul trimestru din 2008 o crestere de 18%, la 5,70 miliarde de dolari, fata de cele 4,83 miliarde inregistrate anul trecut. Excluzand anumite elemente unice, vanzarile au crescut la 4,22 miliarde dolari, peste estimarile analistilor, de 4,12 miliarde dolari.

Yahoo a raportat venituri brute in scadere cu 1% pana la 1,81 miliarde de dolari, in timp ce veniturile nete au fost de 1,375 miliarde de dolari, in concordanta cu estimarile analistilor de pe Wall-Street, de 1,371 miliarde de dolari.

Totodata, oficialii Yahoo au declarat ca estimeaza, pentru primul trimestru din 2009, un profit operational inainte de taxe si impozite, de 365 milioane de dolari, sub estimarile de pe Wall-Street, de 485 mil. dolari.

Potrivit unui analist de pe Wall-Street, compania este “aberant de conservativa” in privinta estimarilor. “Estimarile erau pozitive in decembrie 2008, iar compania a concediat atatia angajati. Beneficiile acestor masuri ar trebui sa apara in luna martie, astfel incat aceasta nesiguranta nu isi are locul”, spune Gene Munster, analist al Piper Jaffray.

Pe de alta parte, Blake Jorgensen, directorul financiar al Yahoo, a explicat ca, in ciuda contextului economic deosebit de dificil, compania estimeaza o crestere solida pe piata de search, in timp ce segmentul display va inregistra un ritm de dezvoltare incetinit.

Google respira: Un semn de sanatate pentru industria de publicitate online?

“Nu am nicio idee despre felul in care vor reactiona advertiserii in urmatoarele doua sau trei trimestre. Ne luam masuri de precautie pentru cel putin un trimestru din cauza acestui context incert”, declara Jorgensen.

Plan anti-criza

Plan anti-criza“Nu putem estima cat va ma dura aceasta perioada de instabilitate economica, dar ne concentram atentia asupra planurile pe termen lung. In acest sens, vom continua sa investim in motorul nostru de cautare, in afacerile din publicitate, respectiv in zone cu o crestere strategica precum display si mobile advertising”, a declarat Eric Schmidt, directorul executiv al Google.

Compania a continuat procesul de recrutare si in ultimul trimestru, ritmul de angajare incetinind insa semnificativ. Forta de munca a Google a crescut cu 99 de angajati, situandu-se la finalul anului la 20.222 de oameni.

In urma cu trei luni, Google parea sa sfideze actualul context economic si afisa o crestere solida de 31% a veniturilor, coroborata cu profituri mai mari, sustinute de o incetinire a ritmului de recrutare si de procesul de eficientizare a costurilor.

Eforturile de reducere a cheltuielilor s-au amplificat pe parcursul ultimelor trei luni, Google renuntand la cateva proiecte neproductive. Totodata, compania a anuntat ca nu va mai oferi angajatilor traditionalele cadouri de sarbatori. Ulterior, Google a decis sa disponibilizeze 100 de angajati ai departamentului de recrutare.

Google este cea mai importanta sursa pentru publicitatea online, insa rezultatele publicate nu reprezinta neaparat un barometru al “starii de sanatate” a industriei, sustine International Herald Tribune.

Veniturile Google provin in principal din anunturi de dimensiuni reduse, care insotesc rezultatele afisate in urma cautarii. Aceste anunturi reprezinta cel mai rapid motor de crestere al publicitatii online. Intrucat clientii folosesc acest tip de promovare pentru a-i atrage pe utilizatori catre un site, si nu pentru a-si promova imaginea sau brand-urile, analistii considera ca acest tip de marketing va fi cel mai putin afectat de recesiune.

Una din primele actiuni de reducere a costurilor luate de noul CEO al Yahoo, Carol Bartz, a fost inghetarea anuala a salariilor, pentru a evita concedierile.

Yahoo are aproximativ 13.700 de angajati, dupa ce in luna decembrie a concediat 1.500 de salariati. Potrivit reprezentantilor companiei, Yahoo nu mai are in vedere alte reduceri de personal, desi anterior management-ul a atentionat ca o alta serie de concedieri ar putea aparea, in functie de adancimea recesiunii economice.

In cadrul unei prime aparitii publice, Bartz a precizat ca nu a acceptat oferta Yahoo pentru a vinde compania, subliniind faptul ca “toate cartile sunt pe masa”. Microsoft a anuntat ca nu mai este interesata de preluarea integrala a Yahoo, insa analizeaza in continuare un accord privind divizia de search a Yahoo.

“Credeti ca planuiesc sa vand imediat divizia de cautare? Inca invat tot ce este de invatat in legatura cu aceasta afacere. Search-ul este o componenta foarte importanta a business-ului nostru”, a spus Carol Bartz.

Potrivit unor analisti, Yahoo trebuie sa continue procesul de eficientizare a costurilor si sa demonstreze o disciplina financiara si in urmatoarele trimestre ale acestui an inainte de a planifica o viitoare tranzactie.