500.000 euro - investitie initiala

500.000 euro - investitie initialaLa nivelul Europei de Est, IPTV-ul nu este foarte cunoscut, la fel si rata de penetrare a sa, deoarece educarea potentialilor clienti in scopul abonarii la un astfel de serviciu, reprezinta o munca de ani de zile. Chiar daca majoritatea statelor lumii se claseaza pe aceeasi treapta de jos in ceea ce priveste disponibilitatea unor servicii IPTV, se observa, totusi, un grad mai mare de dezvoltare pe acest sector in Franta, Italia sau Tarile Nordice.

“Per total, insa, nu cred ca Europa are mai mult de 50.000 de utilizatori de servicii IPTV”, considera Radu Rusu, manager al diviziei de IPTV din cadrul iNES Group.

Compania furnizeaza, inca de cand s-a lansat pe piata locala, servicii Internet pentru sectorul business. In 2005, iNES a inceput sa implementeze serviciul de IPTV ca o varianta pentru segmentul rezidential, iar in prezent are in jur de 400 de abonati pe acest sector.

Radu Rusu a inceput sa lucreze in 1991 pentru grupul iNES, iar ulterior a plecat in Canada, ca programator. Cand s-a intors in tara, a inceput sa dezvolte noua linie de business a companiei, cea de IPTV.

Divizia a aparut in momentul in care tehnologia IP pentru televiziune a inceput sa-si faca simtita prezenta si la noi pe piata, dupa ce a facut inconjurul lumii, avand un impact deosebit.

“Am vazut in acest tip de serviciu o oportunitate, ne-am gandit ca asta o sa fie tehnologia viitorului. Am investit in el, atat la inceput, cat si treptat, insa nu ne-am gandit ca vom avea un profit imediat”, a declarat Rusu, pentru Wall-Street.

Insa din 2009, divizia de IPTV din cadrul iNES a intrat pe profit, conform spuselor sale.

Investitia initiala s-a situat in jurul valorii de 500.000 euro, dar pe parcurs s-au cheltuit pana la 2 milioane cu acest serviciu. Banii au fost utilizati in scopul reinnoirii retelei, modernizarii ei, in echipamente etc.

“Din 2006, de cand ne-am lansat oficial, si pana in prezent, am ramas singurii care opereaza pe piata din Romania pe platforma IP comerciala”, spune Rusu.

Prudenta in extinderea teritoriala

Prudenta in extinderea teritorialaCompania a pus laolalta clientilor sai un pachet de servicii, care ofera utilizatorilor Internet in banda larga si telefonie, si tehnologia IPTV.

Pachetul nu ofera servicii de masa, este unul premium si contine 160 de canale plus 10 canale in format HD (high definition). Pretul unui pachet incepe de la 100 euro, iar in functie de numarul de televizoare, se mai platesc inca 10 euro pentru fiecare aparat – asta in situatia in care abonatul respectiv are peste 3 TV-uri.

Fiind un serviciu premium, scump, si paleta de clienti face parte dintr-o categorie sociala inalta. Asadar, clientela iNES IPTV se regaseste, cu precadere, in zona de nord a Bucurestiului. Operatorul este prezent doar in Capitala si in orasul Voluntari.

“Nu am vrut sa incepem o concurenta cu marile companii de cablu locale, din start. La momentul respectiv, nu aveam nici forta necesara, nici intentia. De aceea, ne-am dezvoltat o retea privata, securizata, in Bucuresti si in Voluntari.

Nu vrem sa ne extindem la nivel national, asta ar presupune o investitie mult mai mare decat cea realizata pentru actuala retea, si prea mult timp consumat. Ar trebui sa educam din nou publicul tinta, iar prima data ne-a luat 2-3 ani sa facem acest lucru”, explica managerul iNES IPTV.

Desi compania s-a promovat prin spoturi radio, prin reclame in outdoor, oamenii nu au fost foarte receptivi. Marea majoritate a clientilor au aflat de iNES si de serviciile de IPTV pe care le furnizeaza de la cunostinte sau direct de pe pagina de Internet a companiei.

De la inceputul anului, au existat cateva zeci de intreruperi de contracte. “Am avut clienti care nu erau de nationalitate romana si, din cauza crizei, au fost nevoiti sa paraseasca tara. Dar avem perspective bune, intrucat estimam ca, pana la finele anului, o sa ajungem sa avem 500 de abonati.”

Conform lui Rusu, in Bucuresti exista un potential de 10.000 de utilizatori de IPTV. “Ca valoare, tinand cont de faptul ca iNES este singurul jucator local pe segmentul de IPTV, la un simplu calcul – 400 utilizatori ori 100 euro/pachet – avem de a face cu o piata de circa 40.000 euro. La 10.000 de utilizatori, situatia se schimba, vorbim deja de o piata de un milion euro”, arata el.

Pentru Rusu, trecerea la televiziunea digitala reprezinta un pas inainte. In acest moment, iNES IPTV se concentreaza pe achizitionarea de noi canale HD. Echipa care se ocupa strict de aceasta divizie are circa 12 angajati.