RCS&RDS

RCS&RDSChiar daca RCS&RDS, cel mai important operator de cablu de televiziune si Internet pe piata locala, este controlat de Zoltan Teszari, cel mai bogat om de afaceri din domeniul IT&C si unul dintre cei mai instariti proprietari din economia romaneasca, cu o avere in 2008 de aproximativ 400 de milioane de euro, potrivit Forbes Romania, compania nu a fost ocolita de criza.

Operatorul cu afaceri de 386,7 milioane de euro in 2008 a majorat in iarna trecuta de doua ori tarifele la cablu, internet si telefonie, in iunie grupul hotelier Unita Turism, detinut de omul de afaceri de Josef Goschy cerea falimentul companiei pentru neplata unor datorii din 2008 de 55.000 de lei, iar la sfarsitul lui august, actionarii RCS&RDS anuntau ca vor discuta o posibila majorare de capital cu 207,8 milioane de lei.

Majorarile de preturi, dar si posibila recapitalizare a companiei pot ajuta operatorul sa continue investitiile in servicii noi pentru a rezista in lupta cu UPC si Romtelecom, dar mai ales sa-si diminueze pierderile de aproximativ 22,9 milioane de euro de anul trecut (fata de un profit de 18,5 milioane de euro in 2007), sa reduca datoriile de aproape 613,3 milioane de euro si sa asigure banii necesari pentru rambursarea creditului de 500 de milioane de dolari facut in 2007 la ING Bank Amsterdam si Citibank N.A. Londra, unul dintre cele mai mari imprumuturi realizate la nivelul companiilor private din Romania.

Insa, tot in acest an, RCS&RDS a facut achizitii si a lansat noi servicii.

Astfel, in iulie, operatorul lansa cu 1,4 milioane de euro postul de televiziune Digi Sport, iar in aceeasi luna cumpara pentru aproximativ cinci milioane de euro 30.000 de clienti de la New Com Telecomunicatii, companie infiintata in 2007 la Cluj.

Achizitia clientilor de la New Com Telecomunicatii era un pas asemanator cu cel facut in martie de Romtelecom, care a cumparat acelasi numar de clienti de la compania din Cluj.

Ulterior, la inceputul lui septembrie, compania care are activitati si in Cehia, Croatia, Slovacia, Serbia , Ungaria si Spania a anuntat lansarea unui parteneriat cu Atlassib, cea mai mare companie locala de transportat international cu autocarul, detinuta de omul de afaceri Ilie Carabulea.

Parteneriatul presupune ca intre 1 septembrie si 15 noiembrie RCS&RDS sa ofere cartele SIM cu credit inclus de sase euro tuturor persoanelor care cumpara bilete spre Spania din agentiile locale ale Atlassib.

Prin cartelele ce contin doua numere de telefon, unul din Spania si unul din Romania, numerele activandu-se automat in functie de tara in care se afla calatorii, operatorul incearca sa atraga noi clienti pentru serviciul de telefonie mobila, Digi Mobil, care in toamna anului trecut avea in jur de 1,2 milioane de clienti.

Pe de alta parte, la jumatatea lunii septembrie, RCS&RDS anunta lansarea Internetului mobil cu viteze pana la 7,2 Mbps in judetele Timis si Bihor, la finalul lunii extinderea acestora in Brasov, Craiova, Constanta, Cluj si Iasi, pana la finalul anului urmand lansarea acestor servicii si in alte orase din tara.


UPC

UPCUPC Romania, al doilea jucator pe piata de cablu TV locala, cu afaceri de 137,6 milioane de euro anul trecut, investea in 2008 in jur de 40 de milioane de euro in modernizarea retelei si extinderea serviciilor de televiziune digitala, pentru anul acesta investitiile planificate fiind de 52 de milioane de euro.

Printre serviciile importante lansate anul trecut de catre UPC s-a numarat cel de digital video recorder (DVR), care permite abonatilor sa inregistreze pana la 65 de ore de programe TV si sa opreasca, deruleze sau sa reia emisiuni transmise in direct.

UPC a lansat aceasta facilitate mai scumpa decat cablu digital si cel analogic la momentul potrivit, si anume in contextul crizei, cand, pentru a face economii, foarte multe persoane prefera sa isi petreaca timpul liber acasa .

Cablul digital si serviciul DVR se pare ca au avut succes, avand in vedere ca desi la sfarsitul primului semestru din acest an UPC inregistra o scadere de aproximativ 218.000 de clienti pe cablu analogic (de la 1.131.600 de clienti in iunie 2008 la 912.900 in iunie 2009), oficialii companiei declarau ca operatiunile nu sunt afectate.

“Este un serviciu mai scump, iar numarul celor care au ales serviciile digitale este suficient de mare incat sa aduca venit", spunea in urma cu doua luni Severina Pascu, directorul financiar al UPC Romania, referindu-se la evolutia numarului de abonati de cablu digital de la 52.800 de clienti in prima jumatate din 2008 la 179.600 de persoane la sfarsitul primului semestru al acestui an.

Cu toate acestea, in primul semestru din acest an, operatorul inregistra o scadere a veniturilor cu 19% pana la 61 de milioane de euro.

"Veniturile UPC Romania in primul semestru sunt influentate de cursul valutar care a fost defavorabil, moneda nationala devalorizandu-se cu 15% fata de aceeasi perioada a anului anterior. In plus, la inceputul celui de-al doilea trimestru al lui 2008, UPC a redus tarifele pentru serviciile de cablu TV analog in medie cu 30%, ceea ce s-a tradus intr-o scadere fireasca a veniturilor din serviciile TV in S1 2009 fata de perioada similara din 2008", a spus Severina Pascu, director financiar UPC.

Un alt segment la care operatorul a redus tarifele au fost serviciile de Internet, in aprilie compania anuntand reducerea tarifelor cu 50% pentru o perioada de sase luni, la incheierea unui contract pe o perioada de un an, promotia adresandu-se clientilor deja titulari ai serviciului UPC TV (analog sau digital) care achizitionau serviciile de Internet.

O luna mai tarziu, UPC lansa o oferta pentru Internet doar pentru utilizatorii noi ai acestor servicii.

Astfel, compania a marit vitezele de download si upload, cea mai mare viteza, de 24Mbps fiind oferita la preturi de 52 de lei, fara TVA, in cadrul pachetului Large.

Oferta concura cu Clicknet 20 Mbp, pachetul cu cea mai mare viteza de la Romtelecom care permitea conexiune la Internet cu viteze de 20 Mbps pentru aproximativ 46,41 euro cu TVA (192,9 de lei, conform cursului BNR pe 13 mai, ziua anuntului UPC), si pachetul RCS&RDS care oferea viteze de 10Mbps pentru aproximativ 39 de lei pe luna.

In iunie, compania a anuntat ca investise de la inceputul anului 15 milioane euro in imbunatatirea si modernizarea retelei de Internet, iar datele din august aratau ca UPC avea 250.700 de abonati la serviciile de Internet la finalul primului semestru din 2009, mai mult mult cu 32.500 de persoane fata de iunie 2008.

Insa cea mai importanta investitie facuta in acest an de UPC a fost in lansarea televiziunii de inalta definitie (high definition- HD), in acest moment fiind singurul operator care ofera acest serviciu la nivel national ceea ce ar trebui sa-i aduca un avans important in fata RCS&RDS si Romtelecom.

Reprezentantii companiei nu au precizat suma exacta necesara pentru acest serviciu, dar la sfarsitul lui august Severina Pascu declara pentru Wall Street ca dintre cele 52 de milioane investite in infrastructura in acest an, aproximativ 30 de milioane de euro au fost alocate modernizarii si extinderii televiziunii digitale si lansarii celei de inalta definitie, restul sumei fiind pentru marirea vitezei de Internet in banda larga, servicii IT si alte servicii tehnologice.

Iulia Florea, director de relatii cu clientii si vanzari in cadrul UPC Romania, estimeaza ca in 2010, cel putin intre 5-10% dintre abonatii de cablu digital vor alege serviciile de televiziune de inalta definitie, urmand ca in urmatorii ani peste 50% dintre abonatii de cablu digital standard si digital video recorder (DVR) ai UPC sa prefere televiziunea HD.

Faptul ca aproximativ 90% dintre romani isi petrec timpul liber in fata televizorului, potrivit GFK Romania si contextul economic care ii face pe din ce in mai multi oameni sa stea in casa ar putea fi printre factorii unui posibil succes al acestui serviciu cu preturi intre 65 si 90 de lei, care ar trebui sa diminueze pierderile UPC, care, de exemplu, in 2008 au fost de aproaximativ 100 de milioane de euro.

“Strategia noastra se transforma din ce in ce mai mult dintr-o utilitate intr-un concept de home cinema, de home entertainment”, declara Florea despre acest serviciu disponibil in peste 30 de orase si, care, in prezent cuprinde posturile TVR HD, Pro TV HD, Eurosport HD, History HD si Fashion TV HD.

Potrivit datelor UPC, rata de penetrare a televizoarelor de tip HD Ready si Full HD in Romania in acest moment este de 10%, cu 3% mai mult fata de 2008, oficialii operatorului estimand ca in acest an numarul de plasme HD Ready va ajunge la peste 640.000, iar plasmele Full HD - la 78.000.

“Estimarea noastra este ca piata din Romania va creste semnificativ, iar pana in 2012-2013 rata de penetrare a televizoarelor de tip HD Ready si Full HD va ajunge la 50% din totalul pietei”, a mai spus Florea.

Romtelecom

RomtelecomRomtelecom, cel mai important operator de telefonie fixa, a devenit in ultimii ani un jucator din ce in mai flexibil si competitiv.

Dovada sunt restructurarile de anul trecut prin care operatorul a redus cu aproape 2.200 de persoane numarul angajatilor pana la in jur de 10.350, lansarea de noi servicii si oferte, dar si recrutarile de manageri de la competitori precum RCS&RDS sau Orange.

In ceea ce priveste recrutarile, de la inceputul acestei luni, Oana Solca, fostul director de vanzari online al Orange, una dintre cele mai active companii telecom pe online alaturi de Vodafone, a preluat functia de sef de propuneri online si dezvoltare web al Romtelecom.

Pe de alta parte, Ovidiu Ghiman, fostul directorul comercial al RCS&RDS a venit in martie ca director executiv pentru strategie si dezvoltarea afacerii, iar Radu Tudorache, fostul consultant al Google in Romania este din aprilie anul trecut general manager pe serviciile de voce rezidentiale ale Romtelecom.

Angajarea acestora arata faptul ca operatorul isi orienteaza puternic activitatile catre tehnologia digitala, ceea ce se poate vedea si din cresterea accentuata pe serviciile de televiziune prin satelit si Internet in primul semestru al acestui an, comparativ cu aceeasi perioada din 2008.

Astfel, scaderea veniturilor Romtelecom cu 7,6% la aproximativ 408,7 milioane de euro in primul semestru din 2009 a fost cauzata de diminuarea veniturilor pe segmentul de voce, care s-au micsorat de la 233, 4 milioane euro in iunie 2008 la 201,5 milioane de euro in iunie anul acesta, cele din serviciile de televiziune si internet crescand de la 156,2 milioane de euro in iunie 2008 la 161,2 milioane de euro aceeasi luna din 2009.

„Romtelecom va continua sa se concentreze pe securizarea bazei de clienti si a nivelului actual de profitabilitate si lichididati, in paralel cu consolidarea pozitionarii de “entertainer” prin oferte noi si inovative. Strategia pentru 2009 a companiei este sa urmareasca reducerea costurilor si cresterea veniturilor. In 2009, obiectivul este situarea ratei de reducere a veniturilor sub valoarea PIB-ului Romaniei. De asemenea, ne dorim ca scaderea costurilor sa ajute la obtinerea unui rezultat mai bun in privinta profitabilitatii decat in 2008. La nivelul companiei se implementeaza un set de 13 masuri pentru combaterea efectelor crizei. De asemenea, s-a agreat cu sindicatele Romtelecom, ca in perioada urmatoarelor 12 luni sa nu se aplice majorari salariale”, a declarat la finalul lui august pentru Wall Street, Cristina Popescu, directorul de relatii al operatorului.

Potrivit Ministerului de Finante, in 2008, Romtelecom a inregistrat un profit de un milion de euro, fata de 23,1 de milioane euro in 2007, in timp ce afacerile companiei a fost de 844,5 milioane euro, in scadere fata de 850,1 in urma cu doi ani.

Pentru a rezista in competitia cu RCS&RDS si UPC, Romtelecom a schimbat in august portofoliul Dolce, serviciul sau de televiziune prin satelit, care avea la sfarsitul lui iunie peste 780.000 abonati, mai mult cu 48% fata de iunie 2008, clientii putand sa alega dintre patru pachete ale caror preturi sunt intre 2,9 si 6,9 euro pe luna, fara TVA.

Tot pentru a se dezvolta in zona digitala, in iulie, Romtelecom a lansat doua noi abonamente la Internet broadband: Romtelecom Clicknet 20 Mbps, la un tarif lunar de 9,9 euro,TVA inclus, si Romtelecom Clicknet 30 Mbps, la un tarif lunar de 14,9 euro cu TVA.

Pe de alta parte, in iunie operatorul a lansat o oferta valabila pana la 15 august pentru clientii rezidentiali, prin care oferea serviciile de Internet la preturi mai mici cu 75% fata de pretul de lista, incepand de la 4,88 de euro pe luna (TVA inclus) pentru conexiunea de 2Mbps pana la 24,87 euro pe luna la viteze de 20Mbps.

Totodata, in martie Romtelecom a cumparat prin NextGen Communications 30.000 de clienti de la New Com Telecomunicatii, la fel cum a facut RCS&RDS in iulie cumparand pentru aproximativ cinci milioane de euro 30.000 de clienti ai companiei din Cluj.