Ce s-a intamplat in 2009

Ce s-a intamplat in 2009In 2008, piata locala de PC-uri a crescut cu 15% in volum si cu 13% in valoare, potrivit IDC, performanta de nerepetat in acest an, dar si in prima parte a lui 2010.

Cadenta de crestere a piatei de PC-uri in ultimii doi ani nu va fi egalata prea curand, iar o revenire se va produce abia din a doua jumatate a anului urmator. Daca pana anul trecut PC-urile au fost o atractie pentru utilizatori, iar segmentul a crescut constant de la an la an din punct de vedere al vanzarilor, in 2009 “este greu de crezut ca vom putea egala performantele inregistrate anterior”, spune Diana Preda, research analyst la IDC Romania.

Insa, dupa cum puncteaza seful reprezentantei locale a Dell, Mihai Guran, o analiza a cifrele facute publice de jucatorii din piata romaneasca de PC-uri pune in oglinda situatia din prezent cu cea de acum 3-4 ani, concluzia fiind ca Romania este o tara matura din acest punct de vedere.

El sustine ca s-au facut niste pasi care nu mai pot fi dati inapoi, oricat de mult ar scadea vanzarile ca urmare a crizei economice. “Industria a facut niste pasi inainte, iar asta se vede”, spune Mihai Guran.

Totusi, reprezentantul Dell este contrazis de directorul general al Lenovo Romania si Moldova, Aurel Netin, care este de parere ca maturizarea pietei locale IT si a PC-urilor, estimata de majoritatea companiilor de cercetare mai devreme de 2013, va fi intarziata de criza economica globala.

“Cresterea de doua cifre pe care toata lumea o estima insemna o reducere a decalajului fata de Occident in 4-5 ani. Nu stiu cu cat va intarzia criza recuperarea acestei diferente”, spunea Netin.

Piata din Romania a coborat cu peste 50% la numarul de unitati vandute in prima parte a anului.

Mihai Guran a vazut un declin de 65% pe piata in primul trimestru al anului, iar Lucian Condruz, directorul de vanzari Toshiba in Romania, a spus ca sentimentul negativ generat de criza economica a modificat industria de notebook-uri si a micsorat-o la jumatate in primul semestru din 2009, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.

Totodata, managerul de dezvoltare al sectorului business Asus, Mihai Carstea, a considerat ca pe segmentul de notebook-uri scaderea a fost de 50%, in primul trimestru al anului, iar pe cel de desktop-uri – de 70%.

Astfel, daca jucatorii din piata estimau pentru acest an 800 – 900.000 unitati PC-uri vandute, lucrurile sunt mai pesimiste. Piata se va ridica la 200-250.000 unitati.

Pe piata de portabile, o revenire se va vedea abia din 2010, potrivit lui Erich Chirea, director de marketing HP Romania. Dupa cum declara el in vara, nici macar sarbatorile de iarna care se apropie nu vor impulsiona vanzarile pe acest sector.

Bogdan Iftemie, directorul de vanzari al Acer, considera ca actuala criza economica pune o oarecare retinere pe consumator si, in acelasi timp, creste piata de small business (SMB) care, de altfel, “reprezinta si cea mai mare oportunitate pe care o avem in fata”.

Conform lui Wolfgang Horak, vicepresedinte al Fujitsu Technology Solutions pentru Europa de Sud-Est, piata de PC-uri se clatina. Ea a coborat de la inceputul anului si continua sa se mentina intr-o pozitie nefasta.

Daca a crescut, cum sustin anumite voci, “piata de PC-uri a crescut in volum, dar nu si din punct de vedere al veniturilor”.

De asemenea, seful Lenovo in Romania afirma ca piata a scazut foarte mult in primul semestru, mai ales din cauza lipsei proiectelor din domeniul public si a creditelor care au dus la o micsorare a vanzarilor pe segmentul consumer. “Insa pana la finalul acestui an, industria de PC-uri ar trebui sa isi revina”, conform lui Netin.

Dragos Salamac, team leader Benq Romania, crede ca desktop-urile vor disparea sau vor fi utilizate, in viitor, pentru gaming si segmentul de business, in conditiile in care cererea pentru netbook-uri este tot mai mare.

Pe de alta parte, Horak considera ca netbook-urile nu ar trebui introduse in aceeasi categorie cu desktop-urile si notebook-urile, deoarece ele se apropie mai mult de gadget-uri si nu vor avea o prezenta indelungata in piata. Mai mult, el este de parere ca netbook-urile vor disparea in cativa ani. De aceeasi parere cu Salamac este si Mihai Carstea, care sustinea ca desktop-urile nu vor fi cumparate foarte mult in 2009.

Romania in tarile din regiune

Romania in tarile din regiuneDupa cum arata jucatorii din piata de PC-uri, comparativ cu tarile din regiune, Romania a cunoscut cea mai mare scadere. Criza economica si lipsa suportului statului roman au contribuit la declinul industriei desktop-urilor si notebook-urilor.

Chiar daca era cotata ca fiind o tara cu posibilitati extraordinare de dezvoltare si cu oportunitati de crestere foarte mari in sectorul IT&C, Romania a pierdut enorm din cauza climatului economic care a dominat anul 2009, ba chiar a “reusit” contraperformanta de a se plasa pe primul loc in topul tarilor cu cel mai mare declin in piata de PC-uri, potrivit lui Lucian Condruz.

Chiar si Bulgaria, care nu este la fel de dezvoltata precum Romania, a resimtit mai usor efectele crizei.

“In calitate de country manager al Dell la nivel local, dar si in Bulgaria, pot spune ca efectele crizei nu au fost atat de evidente in tara vecina ca la noi. Totusi, intre Romania si celelalte tari din regiune nu exista diferente mari, ele sunt mai mult de nuanta, am putea spune ca, in prezent, nu ne aflam la o distanta foarte mare de Ungaria”, afirma Guran.

Romania era vazuta de foarte multi ca un tigru din cauza faptului ca, in multe domenii, pozitia tarii noastre era la coada clasamentului si toata lumea previziona pentru urmatorii cinci ani crestere de doua cifre, amintea Aurel Netin.

Pentru industria IT, anul 2009 a adus numeroase surprize. "Pe de o parte, pe piata romaneasca au disparut retaileri, iar pe de alta parte, altii au fost nevoiti sa isi revizuiasca strategia de marketing. In ciuda crizei, consumatorii romani au ramas atenti la calitate si performanta", a declarat Erich Chirea.

In conditiile in care vanzarile producatorilor de PC-uri au scazut dramatic in 2009, iar optimismul pare sa lipseasca cu desavarsire din piata, singurul lucru care ramane de luat in considerare este asteptarea unui 2010 care sa resusciteze prognozele negative si sa aduca segmentul de desktop-uri si notebook-uri din nou pe val.

Ce vanzari au raportat producatorii de PC-uri pe parcursul anului

Ce vanzari au raportat producatorii de PC-uri pe parcursul anuluiAcer – 61.000 notebook-uri la 9 luni, 86.000 unitati estimate pentru intreg anul 2009 (cu 14% mai putin fata de anul precedent);

Asus – 13.500 de notebook-uri si desktop-uri vandute in T1; 100.000 laptop-uri estimate pentru 2009 (intr-un scenariu care prevede stagnarea) si 80.000 unitati, intr-un scenariu realist;

Dell – 9.732 notebook-uri, desktop-uri si servere, din care 4.386 unitati in T1 si 5.346 in T2. Peste 80% din vanzarile companiei provin din segmentul de business;

Lenovo – 12.720 laptop-uri numai in T1;

Sony Vaio – 7.000 de notebook-uri estimate pentru intreg anul (cu 15% mai mult fata de 2008);

Toshiba – 20.000 unitati notebook-uri estimate sa fie vandute in tot anul. In primul semestru din 2009, compania a dat spre achizitie 10.000 de notebook-uri. Circa 60% din totalul afacerilor companiei se bazeaza pe zona de retail.