Anul 2009 a fost intens, dar nu "unul de razboi al preturilor"

Anul 2009 a fost intens, dar nu "unul de razboi al preturilor"„Anul 2009 a fost unul dificil pentru Romania si in special pentru telecomunicatii. Inca exista o competitivitate mare in privinta preturilor, a ofertelor. A fost un an intens pe care nu l-as numi ca fiind de <<razboi al preturilor>>, dar a fost foarte competitiv. Pe de alta parte, am observat o crestere pe Internet mobil, o zona in care investim pentru dezvoltarea retelei si in care ne dezvoltam serviciile. Este adevarat ca am vazut si vom vedea o competitie din ce in mai mare pe aceasta zona. Acum, ca grupul Cosmote integreaza Zapp si deja au venit cu o oferta, ma astept sa se intample multe lucruri pe acest segment”, a declarat, pentru Wall-Street, Julien Ducarroz (foto).

Orange avea in septembrie 2009 aproximativ 2,2 milioane de utilizatori la serviciile de Internet mobil in banda larga (din 10,69 mil. utilizatori), mai mult cu 95% fata de aceeasi perioada a anului 2008, iar potrivit Voxline Communication, companie ce furnizeaza servicii de marketing pe mobil, in acest an unul din trei romani va accesa Internetul folosind un telefon mobil.

Televiziunea digitala, dar mai ales Internetul sunt considerate piloni de crestere ai pietei de telecomunicatii in contextul in care deja piata de telefonie fixa a ajuns la o penetrare de aproape 134% (28,79 milioane de utilizatori de cartele valabile) la finalul primului semestru din 2009.

Atentia pe care operatorii o ofera zonei de Internet mobil se poate vedea si din faptul ca anul trecut Romtelecom a lansat prima sa oferta pe acest segment, Vodafone si Zapp au marit vitezele pana la 21,6 Mbps, RCS&RDS a crescut viteza pana la 7,2 Mbps, oferind cele mai mici preturi pe piata, dar, mai important, Cosmote a cumparat Zapp pentru a recupera dezavantajul in fata Orange si Vodafone, intrucat operatorul grec nu detinea o licenta 3G.

Desi serviciile de Internet mobil au crescut anul trecut, acest lucru nu a putut contracara comprimarea pietei de telecom, care a scazut cu 20%, de la 5 miliarde de euro in 2008 la 4 miliarde de euro in 2009, conform datelor Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM).

Astfel, in acest context, competitivitatea a devenit din ce in ce mai mare, iar operatorii au recurs la micsorarea preturilor sau impachetarea de servicii.

„In prima parte a anului a fost OK, dar in a doua jumatate am decis sa schimbam directia pentru a ne intari pozitia pe piata. Si astfel am schimbat strategia de la a oferi minute la a ne diferentia ofertele in functie de nevoile consumatorilor. Rezultatele au fost peste asteptari si sunt sigur ca si in termeni de comunicare efectul a fost chiar mai mare decat speram”, a spus Ducarroz.

Smartphone-urile - 10% din telefoanele vandute in decembrie

Smartphone-urile - 10% din telefoanele vandute in decembrieDaca anul trecut a fost unul de scadere pentru toti operatorii, implicit Orange inregistrand in primele noua luni afaceri de 800 de milioane de euro, mai mici cu 18,1% fata de finalul lui septembrie 2008, oficialul companiei se asteapta ca 2010 sa fie o perioada de stabilizare.

„Vedem o piata stabila, nu spun ca nu va mai scadea, dar acum este un platou care ar mai putea fluctua. Nu cred ca va fi o revenire a pietei de telecom anul acesta. Cred ca este foarte dificil si nu vorbim despre ceea ce am pierdut si ce trebuie sa recastigam. Dar cred ca vom castiga prin inovatie, prin a lua cota de piata de la competitie si prin dezvoltarea de noi servicii. Dar nu este vorba de a recastiga ceea ce am pierdut”, afirma Ducarroz.

Pentru ca majoritatea consumatorilor petrec din ce in mai mult timp online, in acest an Orange va investi in promovarea Internetului mobil, dar va pune accentul si pe vanzarile online si pe cele de telefoane inteligente.

De altfel, targetul France Telecom, grupul care detine Orange Romania, este ca pana in 2012, aproximativ 20% din veniturile la nivel global sa fie generate de online. Anul trecut, operatorul a investit in jur de 200.000 de euro pentru refacerea magazinului online, ceea ce a facut ca vanzarile pe online sa creasca semnificativ, iar din octombrie Orange sa fie prima companie din grup care a atins targetul de vanzari pe Internet .

In noiembrie, operatorul estima ca luna decembrie va reprezenta 15-16% din vanzarile magazinului online pe 2009 si ca acestea vor fi de 16 ori mai mari decat cele inregistrate in decembrie 2008.

In perioada Sarbatorilor, operatorii au promovat foarte mult telefoanele inteligente si au acordat o foarte mare atentie online-ului, adesea oferind smarphone-urile intai pe site la preturi promotionale si ulterior in retelele de magazine.

“Promovarea smartphone-urilor este o directie in care vrem sa investim si in 2010 pentru ca ele asigura mai mult decat servicii de voce, ele ofera si Internet mobil, un serviciu pe care din ce mai multi oameni doresc sa il foloseasca”, a mai spus managerul operatorului, adaugand ca Orange va continua sa comercializeze telefoanele inteligente intai la nivel de online datorita vanzarilor peste asteptari inregistrate.

El a precizat ca in decembrie vanzarile de smartphone-uri au insemnat aproximativ 10% din vanzarile de telefoane comercializate de Orange, in timp ce in decembrie 2008 acestea erau intre 1-2%.

Ducarroz estimeaza ca in 2009 telefoanele inteligente au insemnat in jur de 10% totalul vanzarilor de telefoane (evaluat intre 4 si 5 milioane de unitati) si adauga totodata ca in acest an vanzarile vor creste atat datorita ofertei mai mari de produse, dar si scaderii preturilor acestora.

In primele noua luni ale anului trecut, vanzarile de telefoane inteligente au fost de circa 36 de milioane de euro, acestea reprezentand 20% din vanzarile de 180 de milioane de euro de telefoane mobile, potrivit lui Ciprian Hatneanu, director retail&technology in cadrul companiei de cercetare GfK Romania.

Diferenta dintre procentul unitatilor vandute si valoarea acestora se datoreaza preturilor mai mari ale telefoanelor inteligente comparativ cu cele „clasice”.

Este ambitia noastra sa lansam telefonia fixa si Internetul pe segmentul consumer

Este ambitia noastra sa lansam telefonia fixa si Internetul pe segmentul consumerOdata cu cresterea vanzarilor de telefoane inteligente s-a dezvoltat si piata de aplicatii mobile, iar din decembrie anul trecut, France Telecom a lansat un magazin de astfel de aplicatii in Franta, Marea Britanie, Belgia si Spania, in 2010 serviciul urmand sa fie disponibil si in Romania.

„Nu putem spune cand se va lansa, dar vom face acest lucru pentru ca nu vrei sa vinzi doar telefoane inteligente, ci si servicii gratuite sau cu plata pentru clienti. Cu siguranta, piata din Romania este pregatita pentru acest lucru pentru ca daca ne uitam in jur aproape toata lumea foloseste Facebook, serviciile de televiziune.

La nivel mondial, in 2010 utilizatorii de telefoane mobile vor cheltui aproximativ 6,3 miliarde dolari pentru achizitionarea de aplicatii si jocuri, fata de 4,2 miliarde anul trecut, conform companiei de cercetare Gartner. Aceeasi companie estimeaza ca in 2013 piata de aplicatii mobile va ajunge la 29 de miliarde de dolari.

Un alt plan al operatorului este furnizarea de telefonie fixa si Internet pe segmentul consumer, lucru care s-ar putea face prin intermediul firelor Romtelecom, principalul operator pe telefonie fixa. O decizie trebuie sa fie luata insa de ANCOM.

„Este ambitia noastra sa lansam telefonia fixa si Internetul pentru mass-market, avem solutiile, avem acest lucru in plan, dar nu depinde doar de noi”, a spus Ducarroz, intrebat daca Orange va lansa aceste servicii in 2010.