Liliana Solomon: Rezultatele sunt conform asteptarilor noastre

Liliana Solomon: Rezultatele sunt conform asteptarilor noastreAstfel, desi in decembrie Vodafone Romania a ajuns la 9,66 milioane de utilizatori, maximul ultimului an, venitul mediu per utilizator (ARPU) al companiei a scazut la 8,1 euro pe luna fata de 10,10 euro, cat era la sfarsitul anului 2008.

“In Romania veniturile pe segmentul de servicii au scazut cu 23,8%, in timp ce veniturile pe segmentul de voce au coborat cu 24,7%, ca urmare a competivitatii care caracterizeaza piata”, scrie in raportul financiar al Vodafone.

Pe de alta parte, Liliana Solomon, directorul executiv al celui de-al doilea operator de telefonie mobila de pe piata locala, vorbeste atat despre competitivitate, dar si despre scaderea per ansamblu a pietei. In 2009, piata de comunicatii electronice si postale a ajuns la 4 miliarde euro, fata de 5 miliarde in 2008, conform datelor Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM).

“Desi operam intr-un context economic dificil si pe o piata extrem de competitiva, am reusit sa incheiem anul calendaristic 2009 cu rezultate bune. In trimestrul incheiat la 31 decembrie, un numar semnificativ de utilizatori au ales serviciile oferite de Vodafone Romania. In ultimul an, am asistat la o diminuare cu peste 20% a industriei telecom locale, ceea ce ne determina sa acordam in continuare multa atentie eficientizarii business-ului nostru”, a declarat intr-un comunicat de presa managerul Vodafone Romania.



Potrivit raportului financiar al Vodafone, Romania este una dintre tarile foarte afectate de criza, cel putin in regiunea Africa si Europa Centrala. Vodafone nu a dorit sa comenteze rezultatele companiei fata de trendurile celorlalte piete din aceasta zona, afirmand ca “o astfel de comparatie este nerelevanta, fiecare tara avand particularitatile sale.”

Totusi, Solomon a spus ca rezultatele au fost conforme asteptarilor, iar programele de eficientizare realizate in companie au diminuat impactul economic si al pietei asupra situatiei financiare a companiei.

In acest context, caracterizat de criza si de lupta acerba pentru clienti, majoritatea operatorilor au fost nevoiti anul trecut sa reduca preturile, lucru care se poate observa si din faptul ca in primul semestru din 2009 romanii au vorbit aproximativ 19,5 miliarde de minute, mai mult cu 33,9% fata de aceeasi perioada din 2008, potrivit ANCOM.


Vodafone: Clientii companii sunt tot mai importanti in business

Vodafone: Clientii companii sunt tot mai importanti in businessPiata romaneasca de telecomunicatii a fost marcata de o competitivitate crescuta, pe fondul scaderii puterii de cumparare a utilizatorilor.

“Vodafone a ajustat pachetele si ofertele, astfel incat sa vina in intampinarea consumatorilor. Am lansat oferte promotionale, care raspund cerintelor lor actuale, atat in privinta costurilor, cat si in cea a flexibilitatii si varietatii pachetelor. Pe de alta parte, potrivit studiilor recente, in segmentul de business ne-am marit cota de piata, continuand sa fim operatorul preferat de clientii din companii”, a declarat pentru Wall-Street Liliana Solomon.

Zona de business devine din ce in mai importanta, intrucat “clientii-companii sunt cei mai profitabili pentru un operator - factura este mult mai mare, solicita mult mai multe servicii, de multe ori cu valoare adaugata mare si realizeaza trafic pe masura”, explica Nicolae Oaca, consilierul presedintelului ANCOM, Catalin Marinescu.

In toamna lui 2009, Adrian Sarbu, senior consultant la compania de consultanta Roland Berger, estima ca telefonia mobila de business reprezinta aproximativ o treime din piata de profil, pe care o evalua la aproximativ 2,6 miliarde euro in 2009.

Dintre cei 9,66 milioane de abonati de telefonie mobila la serviciile unui operator, 2,89 (29,9%) milioane sunt persoane juridice, restul de 6,77 milioane de clienti (70,1%) fiind persoane fizice, potrivit arbitrului telecom.

Pachetele oferite la tarife accesibile, care au inclus anul trecut mai ales produse si servicii pe zona de telefoane inteligente si Internet mobil, baza cresterii pietei de telecomunicatii in urmatorii ani, au facut ca in ultimul trimestru din 2009 numarul de clienti ai operatorului Vodafone sa ajunga la 9,663 milioane, mai mult cu 130.000 fata de septembrie 2009.

Dintre clientii companiei, 38,1% sunt abonati, iar restul utilizatori de cartele preplatite, comparativ cu 37,9% si 62,1% in aceeasi perioada a anului trecut. Aceasta corespunde unei cresteri anuale de 0,9% a numarului de abonati.

Pe piata locala exista 24,4 de milioane de cartele active si aproape 28,8 milioane de cartele valabile, potrivit arbitrului telecom.

Dintre cele 24,4 milioane de utilizatori, circa 14,75 folosesc cartele preplatite, iar 9,66 sunt abonati.

Vodafone nu a precizat veniturile si profitul operational inregistrate in intreg anul trecut, compania prezentand aceste date o data la sase luni.

Cei doi indicatori financiari au fost anuntati ultima oara in noiembrie pentru primul semestru al anului fiscal 2009-2010 (aprilie - septembrie 2009), cand Vodafone Romania a inregistrat venituri de 486 milioane de euro, in scadere cu 20,9% fata de aceeasi perioada din 2008, cand compania a avut venituri de 615 milioane de euro.
Pe de alta parte, profitul operational (EBITDA) al companiei era la finalul lui septembrie de 223 milioane de euro, cu 22,6% mai putin fata de septembrie 2008.


Venituri de 13,1 miliarde de euro la nivel global

Venituri de 13,1 miliarde de euro la nivel globalVeniturile grupului de telecomunicatii Vodafone au crescut cu 10,3% in trimestrul al treilea al anului fiscal 2009-2010, la 11,5 miliarde de lire sterline (13,1 miliarde de euro la cursul euro/lire sterline din 4 februarie 2010). Veniturile din servicii au urcat cu 11% intre octombrie si decembrie 2009, la 10,7 miliarde lire sterline (12,2 miliarde de euro), potrivit raportului grupului britanic.

In Europa, veniturile din servicii s-au diminuat cu 3,2%. In timp ce Italia a crescut cu 0,7%, situatia din Marea Britanie si Germania s-a imbunatit in timp ce cea din Spania s-a stabilizat. O performanta puternica au realizat segmentele de date si linii fixe. Sectorul business si utilizarea serviciilor de mesagerie vocala, precum si preturile stabile au contribuit la sustinerea segmentului mobil.

In Africa si Europa Centrala, veniturile din servicii au coborat cu 0,5%, tara care s-a remarcat in aceasta piata fiind Turcia, unde veniturile inregistrate au fost mai mari cu 12,9%.

Asia Pacific si Orientul Mijlociu au crescut intre octombrie – decembrie 2009 cu 10,4%. In India, in ciuda mediului competitiv, Vodafone si-a crescut numarul de utilizatori ceea ce a dus la o majorare a veniturilor cu 13,8%.

In ultimele trei luni din 2009, grupul si-a adaugat in baza de clienti inca 10,3 milioane de utilizatori, ajungand, astfel, la 333 milioane de utilizatori.

Compania estimeaza ca profitul operational ajustat va fi de 11,4 - 11,8 miliarde de lire sterline in anul financiar 2009-2010, care se va incheia la 31 martie.

“Tendinta veniturilor obtinute din servicii s-a imbunatatit, sustinuta de cresterea continua a incasarilor din sectorul de date si linii fixe. Suntem in grafic in ceea ce priveste atingerea obiectivelor propuse in acest an fiscal”, a declarat Vittorio Colao, director executiv al Vodafone.

Romania face parte, la nivel de grup, din zona alte tari din Africa si Europa Centrala. Conform raportului grupului, publicat pentru perioada octombrie – decembrie 2009, in aceasta regiune incasarile din servicii au coborat cu 6,8% in Turcia. Pe plan local, veniturile din servicii au scazut cu 23,8%; segmentul de voce a cunoscut un declin de 24,7%, ca urmare a competitiei intense de pe piata si a promotiilor, care au dus la micsorarea preturilor.