Romtelecom continua sa scada pe telefonie si sa creasca agresiv pe net si TV

Romtelecom continua sa scada pe telefonie si sa creasca agresiv pe net si TVCel mai mare operator de telefonie fixa pe piata locala a ajuns anul trecut la afaceri de 807,7 milioane de euro, mai putin cu 7,2% fata de cele 869,9 milioane de euro inregistrate in 2008.

In trimestrul al patrulea, veniturile Romtelecom au fost de 198,3 milioane de euro, in scadere cu 7,1% comparativ cu cele 213,5 milioane de euro din ultimele trei luni ale anului 2008.

“Intr-o economie cu o scadere a Produsului Intern Brut cu peste 7% in 2009, cresterea somajului si a falimentelor, se estimeaza ca furnizorii romani de telecomunicatii au inregistrat scaderi de doua cifre ale veniturilor, mai ales in a doua parte a anului. Cu o diminuare a businessului cu 7,1% in trimestrul al patrulea, in linie cu scaderile inregistrate de pe tot parcursul anului, Romtelecom a inregistrat rezultate bune, in ciuda migrarii unei categorii de consumatori catre oferte cu preturi mai mici”, scrie in raportul financiar al OTE, actionarul principal al companiei.

Veniturile din ultimele trei luni reflecta o micsorare cu 17%
a incasarilor pe segmentul de telefonie fixa, o diminuare a venitului mediu lunar per utilizator cu 11% si scaderea numarului de abonati cu 7,4% comparativ cu decembrie 2008, mai mentioneaza oficialii OTE.

La finalul lui 2009, Romtelecom avea un profit operational de 252,4 milioane de euro, in scadere cu 1,2% fata de 2008, cand operatorul inregistrase un profit operational (EBITDA) de 253,7 milioane de euro.

In ultimele trei luni ale anului trecut, compania de telecom a avut un profit operational de 50,6 milioane de euro, mai putin cu 11,8% comparativ cu cele 57,4 milioane de euro obtinute intre octombrie si decembrie 2008.


“Rata de descrestere a veniturilor a fost stabilizata la nivelul ratei de scadere a economiei romanesti, de aproximativ 7%, in ciuda presiunilor puternice la care a fost supusa compania. Totusi, in ceea ce priveste profitabilitatea, bazandu-se pe un control riguros al costurilor, Romtelecom a inregistrat doar o foarte usoara scadere de 1,2%, nivelul EBITDA atingand 32,3% in 2009. Acesta este rezultatul strategiei de a contracara scaderea veniturilor provenite din serviciul traditional de telefonie fixa, prin cresterea cotei de piata pe noi segmente de dezvoltare, precum broadband si televiziune digitala prin satelit”, a afirmat Yorgos Ioannidis (foto), CEO Romtelecom.

Numarul de abonati pe telefonie fixa a scazut cu 7,4% la 2.741.166 de utilizatori, in timp ce numarul clientilor de internet (Clicknet) a crescut cu 24,1% la 807.362 de persoane, iar cel ai serviciilor de televiziune prin satelit (Dolce) a crescut cu 37,5% la 884.126 utilizatori.

Astfel, veniturile pe segmentul de internet au crescut 26%, in timp ce pe segmentul de DTH s-au majorat cu 87% fata de 2008, potrivit companiei.



Pe de alta parte, serviciile de internet mobil lansate in primavara anului trecut au atras pana la finalul lui 2009 in jur de 27.000 de clienti.

„Romtelecom e interesata sa contribuie si la diminuarea decalajului digital dintre zonele urbane si cele rurale, reteaua CDMA avand posibilitatea de a acoperi arii unde structura traditionala de cabluri ar ajunge mai greu”, a mai declarat seful Romtelecom.

El a adaugat ca isi propune ca in acest an compania pe care o conduce sa reduca in continuare preturile la internet si TV prin promovarea de pachete de servicii triple-play, precum si prin oferte personalizate.

„Un obiectiv pe termen lung care va fi urmarit si in 2010 este acela de a deveni furnizorul preferat de divertisment din Romania. Serviciul de televiziune Dolce are in acest sens un rol central in strategia Romtelecom, in ambele variante existente la acest moment: prin satelit sau bazat pe tehnologia IPTV. Compania se va orienta spre dezvoltarea unei game variate de servicii IP de divertisment: de la IPTV la video on demand, jocuri disponibile pentru toate categoriile de utilizatori”, a mai explicat Ioannidis.

Potrivit managerului Romtelecom, in acest an sunt planificate investitii in infrastructura de pana la 150 de milioane de euro prin care viteza internetului va fi marita pina la 100 Mbps (in prezenta companie ofera internet cu viteza maxima de descarcare de 30 Mbps) si se va extinde aria de acoperire IPTV Dolce Interactiv, un serviciu lansat in decembrie anul trecut, despre care Ioannidis spune ca vrea sa fie „un produs de consum de masa, la preturi foarte accesibile” .

Serviciul IPTV (televiziune prin protocolul de internet) este un sistem prin care televiziunea este livrata pe internet prin reteaua unui operator pe baza de abonament si prin care utilizatorii au posibilitatea de a selecta, inregistra si viziona programele oricand doresc.

Serviciul este deocamdata disponibil in Bucuresti, Cluj Napoca, Timisoara, Iasi, Piatra Neamt, Sibiu, Braila, Ploiesti, Constanta, Bacau.

Romtelecom este prima companie care lanseaza aceasta tehnologie la nivel national, pana in decembrie, serviciul IPTV mai fiind disponibil doar in Bucuresti prin operatorul Ines. Potrivit reprezentantilor Romtelecom functiile serviciului de IPTV vor fi dezvoltate continuu pe viitor.

Ca urmare a presiunii constante asupra veniturilor, Romtelecom a intensificat programele de control al costurilor, printre care micsorarea numarului de angajati la 10.017 de persoane fata de 10.344 in decembrie 2008. In septembrie 2009, compania avea in jur de 10.200 de angajati.

Totodata, din ianuarie 400 de persoane din departamentele de comutatie si electroalimentare au fost transferate catre compania Ericsson, pentru servicii de administrare a retelei.

De curand, operatorul a anuntat ca de la inceputul lunii mai,
vor fi disponibilizate alte 600 de persoane.














Cosmote: Venituri, numar de clienti si cota de piata in crestere

Cosmote: Venituri, numar de clienti si cota de piata in crestereCosmote Romania, al treilea operator de telefonie mobila de pe piata locala, controlat de grupul elen de comunicatii OTE, a incheiat anul fiscal 2009 cu venituri mai mari cu 36,1% comparativ cu anul precedent, pana la 423 milioane euro si cu un numar total de utilizatori in crestere cu 17,4%, la 6,9 milioane.

In anul financiar 2009, grupul Cosmote a continuat sa inregistreze o performanta pozitiva pe piata romaneasca, castigand un numar semnificativ de noi clienti, crescandu-si cota de piata si majorandu-si veniturile, in pofida mediului economic dificil.

In ultimul trimestru din 2009 compania a castigat 321.527 utilizatori, ajungand, pe final de an, aproape de un numar de 7 milioane clienti.

"Numarul total de utilizatori a atins 6,9 milioane la finele lui 2009, cu 17% mai mult fata de anul precedent, dintre care aproximativ 19% sunt abonati. In plus, compania a atras 1,027 milioane clienti noi anul trecut", potrivit oficialilor Cosmote.

Veniturile totale in 2009 s-au ridicat la 423 milioane euro, in plus cu 36,1% comparativ cu anul precedent, iar cele din servicii au crescut cu 6,4% in conditiile unei piete in scadere cu aproximativ 20%. In acelasi timp, EBITDA a atins 66,1 milioane euro, suma tripla fata de 2008, cand aceasta a fost de 22,5 milioane euro.

Compania a incheiat 2008 cu un EBITDA pozitiv de 22,5 milioane euro, la venituri de 311 mil. euro, dublu fata de 2007.

"Avand in vedere contextul unui mediu economic instabil si al unei piete saturate si deosebit de competitive, ne declaram foarte multumiti de performanta companiei in ultimul an. Evolutia pozitiva a Cosmote Romania reflecta o planificare corecta a business-ului si abilitatea de a ne adapta si reactiona intr-un mediu dificil. Rezultatele inregistrate in 2009 ne permit sa facem fata mai bine provocarilor din 2010, an in care ne vom concentra pe segmentul corporate si pe piata serviciilor in banda larga", a declarat Konstantinos Apostolou, CFO Cosmote Romania.

Venitul mediu pe utilizator (ARPU) a fost de 5 euro, o valoare stabila in comparatie cu anul anterior.

In cursul celor cinci ani de cand activeaza pe aceasta piata, Cosmote a realizat investitii de peste 680 milioane euro. In continuare, operatorul are in plan sa investeasca si sa isi dezvolte activitatile concentrandu-se pe extinderea cotei de piata si pe imbunatatirea performantei financiare.

Consumatorii au reactionat la inrautatirea perspectivelor economice din regiune

Consumatorii au reactionat la inrautatirea perspectivelor economice din regiuneIn ciuda provocarilor cauzate de criza financiara, grupul Cosmote a continuat sa inregistreze rezultate pozitive. Baza de clienti a grupului a atins 22 milioane utilizatori, cu circa 14% mai mult fata de 2008.

In trimestrul patru din 2009 grupul si-a mentinut pozitia de lider pe piata de telecomunicatii din Grecia, si-a crescut veniturile pe plan local si a inregistrat performante operationale peste nivelul pietei in tarile in care este prezent.

"Conditiile operationale dificile cu care ne-am confruntat inca de la inceputul lui 2009 in toate activitatile s-au intensificat in al patrulea trimestru, in contextul in care consumatorii au reactionat la inrautatirea perspectivelor economice din regiune", a declarat Panagis Vourloumis (foto), presedintele OTE, companie care detine grupul Cosmote.

Grupul elen de telecomunicatii a obtinut un profit net mai mic cu 32,9% in 2009, pana la 404 milioane euro.

In ultimul trimestru al anului trecut, grupul a inregistrat o pierdere neta de 30,5 milioane euro, dupa un profit de 100,1 milioane euro in aceeasi perioada din 2008. Veniturile anuale ale grupului au scazut cu 6,6%, la 5,984 miliarde euro, de la 6,407 miliarde euro in 2008.

"Piata globala greceasca de telefonie mobila s-au redus considerabil in cursul anului trecut, ca urmare a problemelor de legate de preturile stabilite de catre concurenta noastra, o tendinta care va continua in 2010", a adaugat Vourloumis.

In T4, in ciuda deteriorarii mediului macroeconomic in toate pietele in care opereaza grupul, Cosmote a obtinut performante puternice, reusind sa-si mentina pozitia de lider in Grecia si sa castige cota de piata in Romania si Bulgaria.

La sfarsitul lunii octombrie 2009, Cosmote a finalizat achizitia Telemobil (Zapp) in Romania, care ii va permite operatorului sa valorifice potentialul serviciilor mobile in banda larga in Romania si sa concureze in conditii egale pe piata.

"De la inceputul anului 2010 Cosmote Romania a inceput sa ofere servicii de banda larga clientilor sai. In plus, dat fiind faptul ca anul trecut s-a reusit obtinerea unui numar tot mai mare de utilizatori pe piata greceasca si, respectiv, pe cea romaneasca, putem spune ca au fost create premisele unui viitor promitator", se arata in raportul OTE.

Grupul detinut partial de Deutsche Telekom desfasoara operatiuni pe pietele din Grecia, Romania, Bulgaria, Macedonia si Albania.