Managerii au vrut sa faca reduceri, dar nu au stiut ce sa taie

Managerii au vrut sa faca reduceri, dar nu au stiut ce sa taieCriza economica ar putea determina astfel tot mai multi manageri sa recurga la serviciile de externalizare, care deocamdata pe piata locala sunt considerate “ilogice”, dupa cum spune Kish.

“Foarte multe firme din zona de resurse umane au avut de suferit puternic in 2009, dar anul trecut a fost unul in care managerii au vrut sa faca reduceri, dar nu au stiut ce sa taie. Au ras frisca de pe tort care se vedea, dar deciziile grele de concedieri inca nu s-au facut si se va pune o presiune foarte mare pe costuri”, a declarat, pentru Wall-Street, Eric Kish, presedintele grupului Smartree.

"Dar sper ca acest segment al externalizarii va deveni mai atractiv, nu neaparat in resurse umane, dar si in alte domenii. Pentru ca este o alternativa. Sigur ca este o decizie grea pentru ca implica miscari de personal si rezistenta interna foarte mare, dar la un moment dat nu ai de ales".

El adauga ca in general reducerile de costuri pe care le poate aduce externalizarea reprezinta aproximativ 20% din total.

Din grupul condus de fostul oficial Rompetrol fac parte companiile Smartree Romania (firma de outsourcing, salarizare si administrare de personal), MyStaff Software (fostul Smart Technologies, care s-a rebranduit si care produce software de resurse umane) si Smartree Management Services (divizia de munca temporara care inchiriaza oamenii).

In 2008, grupul a ajuns la afaceri de aproximativ 10 milioane de euro, dar anul trecut afacerile au fost in jurul a 5 milioane de euro deoarece in 2009 a expirat contractul pe cinci ani dintre Smartree Petrom Management Services (compania de munca temporara) si Petrom.

Astfel, Smartree Romania, compania care are 65 de angajati, a inregistrat in 2009 afaceri in jurul a 3,4 milioane de euro, in timp ce MyStaff Software a ajuns la un business in jurul a doua milioane de euro si la 60 de salariati, fostul oficial Rompetrol neavand intentia de a mai angaja alte persoane in acest an.

“Pentru Smartree, anul 2009 a fost neasteptat de bun, iar 2010 a inceput favorabil pentru ca aceasta criza ne favorizeaza intrucat putem oferi solutii cu impact major in operatiuni. Anul trecut s-au taiat costurile de la suprafata, dar rezerva aceasta de taiat costuri s-a cam terminat pentru ca, daca faci alte reduceri fara sa iti reorganizezi modul in care lucrezi, deja poti sa lovesti businessul. Si cred ca 2010 va fi un an de cautare de solutii mai complexe si inovatoare”, spune Kish.

Astfel, din toamna, MyStaff Software a venit pe piata cu un produs de planificare a oamenilor pe ture, care deja are clientii din retail, servicii medicale si productie, desi, dupa cum spune presedintele grupului Smatree, “lansarea oficiala” va avea loc in aprilie.

Tot anul trecut, MyStaff Software si-a inceput activitatea in strainatate, mai precis in Statele Unite si in Marea Britanie, extinderea in cele doua tari, dar mai ales in SUA, fiind lucrul pe care fostul manager Rompetrol vrea sa se concentreze in urmatoarea perioada.

“Romania este o piata imatura pentru genul acesta de servicii si criza a omorat-o aproape complet. Noi am avut noroc de niste contracte, dar pe baza unor relatii de lunga durata cu niste clienti. In schimb, America este o piata enorma si este departe de a fi saturata in domeniul acesta, in special in zona de companii mici si mijlocii pe care o tintim noi”, spune Eric Kish, care mizeaza pe cresterea in SUA si pentru programele MyStaff Software, care sunt in general cu 30% mai ieftine decat pretul pietei.

"Sunt foarte optimist in legatura cu piata americana, care a inceput sa se miste. Aici toata lumea este depresiva, acolo deja au inceput sa vada luminita de la capatul tunelului. In Romania piata stagneaza, dar va fi o revenire in doi trei ani odata cu cresterea costurilor de personal. Iar cand va fi crestere economica o vom lua de la capat".

In SUA compania isi desfasoara activitatea direct, pe piata americana existand doi angajati (americani) si un birou la New Jersey. Totodata, a fost incheiat un parteneriat cu compania de tehnologie Metastorm, care promoveaza programele MyStaff catre companiile partenere.

Pe de alta parte, in Marea Britanie, producatorul de software este prezent doar prin parteneriatul cu The EDM Group, furnizor britanic de solutii de managementul documentelor.

“Acesti parteneri sunt prezenti in piata de mult timp si folosesc reteaua de clienti pentru a folosi softul nostru ceea ce salveaza foarte mult investitia in operatiuni locale. Este foarte greu sa incepi o operatiune locala proprie. Deschiderea unui birou in Marea Britanie ar fi costat intre 500.000 si un milion de euro in primul an, pana incepea sa-si poata sustine costurile. Asa te costa 100.000-200.000 de euro pentru primul an”, explica Eric Kish.

Cu toate ca anul trecut pietele externe nu au generat venituri in business-ul companiei, pentru 2010 antreprenorul mizeaza pe afaceri de doua milioane de euro, asemanatoare cu cele din 2008, din care SUA sa insemne in jur de 735.000 de euro (un milion de dolari), iar Marea Britanie - 250.000 de euro, adica jumatate din afaceri.

Totodata, oficialul grupului Smatree estimeaza ca in acest an MyStaff va trece pe profit operational. In 2008, compania avea un profit net in jurul a 320.000 de euro, conform Ministerului de Finante.

Externalizarea, considerata inca ilogica in Romania

Externalizarea, considerata inca ilogica in RomaniaDaca tinta pentru anul acesta este ca MyStaff sa aiba afaceri de doua milioane de euro, in schimb, pana in 2014, Kish isi doreste ca businessul sa ajunga la 15 milioane de euro, din care doua treimi sa provina de pe piata din Statele Unite.

Pentru ca programele de software se vor adresa in mare parte clientilor straini, fostul manager Rompetrol planuieste sa lanseze MyStaff si in alte tari din Europe cu ajutorul partenerilor, dar nu mai devreme de 2011, din cauza costurilor mari si a faptului ca alte tari nu sunt deocamdata o prioritate.

In Romania, MyStaff lucreaza cu toti cei 130 de clienti ai Smartree (compania de externalizare de personal utilizeaza softurile MyStaff pentru a-si deservi clientii), iar anul trecut producatorul de software a mai semnat contracte cu inca trei clienti, dintre care unul mare, un contract important insemnand intre jumatate si un milion de euro.

In timp ce pentru MyStaff se preconizeaza afaceri in stagnare in acest an, planul pentru Smartree este o crestere a businessului cu 30% fata de cele 3,4 milioane de euro din 2009, un profit operational in jurul a 25-30% si profit net de 10%.

Cei mai multi clienti ai Smartree Romania provin din productie, in special cea auto, din retail, asigurari si servicii medicale.

Daca in jur de 95% dintre clientii Smartree sunt multinationale, Eric Kish adauga ca sunt insa si clienti care nu vor apela niciodata la externalizarea de personal, dar ar putea fi insa clienti ai MyStaff.

“Daca clientul vrea sa externalizeze
functia sau sa inchirieze softul il ia de la Smartree, iar Smartree ii plateste lui MyStaff partea care ii corespunde. Dar in Romania, in primul rand regula este ca inca nu se face outsourcing. Este ceva considerat inca ilogic in general, dar exista domenii care nu vor face acest lucru niciodata: constructiile, agricultura, in special sectoarele in care exista munca la negru”, explica seful grupului Smartree.

Negocieri cu mai multe fonduri de investitii

Negocieri cu mai multe fonduri de investitiiIn octombrie anul trecut, la doua luni dupa retragerea din functia de vicepresedinte de marketing si retail al grupului Rompetrol, Kish a renuntat si la cei 35% pe care ii detinea la Trigento Marketing, o companie de marketing specializata pe zona bunurilor de larg consum, pe care a lansat-o in primavara 2009 impreuna cu Dorin Gherman, fostul director general al Rompetrol, si alti trei parteneri.

“Am iesit din Trigento pentru ca mi-am dat seama ca va cere mult mai multi bani decat imi puteam permite si am cedat-o partenerilor mei. Ei aveau experienta in distributie si eu le-am zis sa lanseze propriile produse. Si la inceput am zis sa investesc si eu, sa facem un experiment, dar a venit criza si conditiile de penetrare in retail sunt foarte dificile. Barierele de intrare la raft sunt foarte mari. Iar eu le-am zis ca nu mai pot si ne-am despartit in conditii amiabile”, afirma antreprenorul care mai este actionar minoritar si la Brandient, una dintre principalele companii de branding pe piata.

Chiar daca a iesit din Trigento Marketing, Kish spune ca nu isi doreste sa iasa curand din afacerile pe care le are pe piata de IT.

“Probabil ca Smartree si MyStaff nu au nicio valoare pentru ca acum, in criza, nimic nu are valoare. Eu sunt din vara in negocieri cu niste fonduri de investitii pentru Smartree, dar este greu de spus daca va rezulta ceva. Cei care vor sa cumpere sunt undeva la <<hai sa gasim chilipiruri>>. Un business din acesta se evalueaza la minim de sapte ori EBITDA (n.red profitul operational), iar pentru o afacere ca Smartree fondurile sunt foarte precaute. Isi doresc cu tarie un discount foarte mare pe risc, iar intreprinzatorii au un prag al suportabilitatii in privinta evaluarii businessului si atunci discutiile dureaza foarte mult” , adauga Eric Kish.

El nu a dorit sa ofere mai multe detalii despre discutiile pe care le poarta cu fondurile de investitii pana nu se va lua o decizie.

Insa dupa cum declara antreprenorul care a lansat Smartree in urma cu zece ani pentru ca voia sa externalizeze personal si nu avea cui, compania de outsourcing ar mai putea creste de doua, trei ori in urmatorii cinci ani pentru ca insasi piata de externalizare este inca mica.

“Daca am extrapola experienta Poloniei la Romania, piata ar trebui sa creasca de zece ori. Sa zicem ca nu va fi asa, dar va creste de cinci ori pana in 2015. Se banuieste ca in Polonia piata de externalizare este de 300-400 de milioane de euro, iar la noi este in jurul a 50 de milioane de euro cu tot cu munca temporara”, afirma Kish.

Despre MyStaff Software, omul de afaceri spune ca firma este o investitie personala de aproximativ trei milioane de euro si ca deocamdata nu se pune problema unei evoluari deoarece firma nu are profit operational, dar ca va ajunge la pontentialul maxim in 2014.

Cu toate ca detine afaceri in domeniul IT, fostul oficial Rompetrol fiind de specialitate inginer automatist, declara ca daca nu s-ar gandi la IT ca la un produs pentru export nu s-ar implica la ora actuala in industria informatica locala.

“Piata de IT este intr-un moment foarte prost, va suferi foarte mult si prevad niste consolidari in sector pentru ca sunt jucatori mici care gafaie rau. Vremurile sunt foarte grele pentru firmele de IT care au ca target clientii locali. Contractele in sectorul public sunt inexistente, in sectorul privat se numara fiecare leut, iar presiunea pe pret este uriasa. In urmatorii trei ani cel putin nu m-as implica in piata de IT din Romania”, afirma presedintele Smartree.

De fapt, nu numai in businessurile de IT nu s-ar mai implica, si pentru moment nu ar mai investi deloc in alte afaceri decat cele pe care le detine, adauga Kish.

“Nu mai lansez alte companii, este foarte mult de munca aici si trebuie sa iau si eu o pauza pentru ca am muncit foarte mult la Rompetrol.

Aici e mult mai odihnitor, dar zece ani de Rompetrol m-au obosit ingrozitor de tare. Trebuie sa iau o semipauza", spune antreprenorul.