Avantajele si dezavantajele unui dezvoltator de soft educational

Avantajele si dezavantajele unui dezvoltator de soft educationalCresterea numarului de calculatoare personale, dublata de scaderea costului acestora a facut sa fie tot mai prezente in scoli si in casele noastre. "Un numar mai mare de calculatoare inseamna o piata potentiala mai mare, segmentul copiilor fiind perceput ca mai putin acoperit. Un alt motiv ar fi cresterea implicarii sociale a companiilor prin oferirea gratuita de software educational si cu functii de securitate", a explicat, pentru Wall-Street, Adrian Ludosan, consultant independent in domeniul IT, care anterior a lucrat la Microsoft si IBM.

De altfel, si Cristian Lacraru, coordonatorul Gradinita IT, un proiect prin care prescolarii sunt initiati in lucrul cu calculatorul, afirma ca cei mici creeaza nevoia existentei unor astfel de softuri, iar “piata e obligata sa raspunda cat mai repede la ea”.

”Pe de alta parte, interesul pentru scoala traditionala este in scadere, insa interesul pentru calculator si Internet este in crestere, de aceea exista o trecere naturala a invatarii si instruirii in mediul virtual sau pe calculator prin produse software dedicate”, adauga Emilia Tomoaica, manager comercial in cadrul Softwin, grup condus de Florin Talpes, din care face parte compania de soft educational Intuitext.

Printre companiile care s-au implicat in educatia copiilor se numara IBM Romania, UPC, Intuitext, Siveco ori Microsoft.

Cel mai recent program a fost lansat insa de operatorul de telecomunicatii UPC, un lucru mai putin obisnuit, avand in vedere ca in general companiile care ofera astfel de servicii sunt cele din domeniul IT.

Romania este a doua tara europeana dupa Ungaria in care este implementat programul Magic Desktop, in urmatoarea perioada urmand ca softul oferit gratuit pentru sase luni sa fie disponibil si in Austria, Elvetia, Olanda si Polonia.

Ce au insa de castigat firmele care ofera astfel de produse gratuit daca luam in considerare ca odata cu lansarea programului, Jack Mikaloff (foto), directorul general al UPC Romania, spunea ca operatorul nu urmareste sa obtina bani din acest lucru, Magic Desktop fiind un proiect pentru beneficiul public?

"Companiile ar avea de castigat in mod direct sau indirect. In mod direct, va creste numarul de clienti posibili, iar indirect poate sa creasca numarul de clienti pentru alte produse sau servicii. De exemplu, oferindu-se un software gratuit, poate creste numarul de clienti ai altor produse ale companiei respective. Un alt efect este imaginea pozitiva a producatorului, in special cand acesta este preocupat de educatia copiilor, precum si de securitatea online a acestora. Increderea publicului intr-un astfel de producator va creste", spune Ludosan.

Daca lansarile de programe dedicate pentru copii sunt inca noutati in Romania, in schimb, adaugarea unor softuri intr-un anumit program antivirus, astfel incat parintii sa-si controleze copiii in timp ce acestia se joaca la calculator, sunt disponibile si la noi de cativa ani.

De altfel, aceste softuri educationale nu se bazeaza numai pe incercarea de a-i invata pe copii cum sa citeasca ori sa socoteasca, ci mai ales incearca sa-i proteje pe acestia in timp ce navigheaza pe Internet, avand in vedere ca 65% dintre copii petrec online 3-4 ore zilnic sau mai mult, iar majoritatea parintilor nu stiu ce fac copiii pe Internet, dupa cum arata un studiu al Asociatiei pentru Tehnologie si Internet.

Cu toate ca aceste programe sunt beneficii pentru copii, dar si pentru companii (cel putin la capitolul imagine, daca nu si in privinta veniturilor), pot exista si anumite dezavantaje.

"Trebuie sa faci studii ca sa intelegi nevoia, poate sa dezvolti canale noi de vanzare, sa diferentiezi campaniile de marketing... multe costuri la care trebuie sa te gandesti inainte si pe care trebuie sa le estimezi cat mai bine”, explica Cristian Lacraru.

Despre cresterea costurilor vorbeste si consultantul Adrian Ludosan, acesta referindu-se mai ales la cele de cercetare si dezvoltare.

Programe si companii implicate in educatia copiilor pana in 10-12 ani

Programe si companii implicate in educatia copiilor pana in 10-12 ani1. Gradinita IT este un proiect dezvoltat in cadrul Gradinitei Bambi din Bucuresti prin care se doreste initierea copiilor in lucrul cu calculatorul.

Acesta a fost lansat cu aproximativ 12.000 de euro, banii fiind investiti de Cristian Lacraru si mai multe firme din IT, printre care Asus, D-Link, Intel si Logitech.

Cursurile sunt alcatuite din opt ore de lucru (doua pe saptamana) si costa 200 de lei. Se pot inscrie copii cu varste intre patru si sapte ani, indiferent de gradinita din care fac parte. Grupele sunt formate din maximum zece copii, iar intr-o luna se lucreaza cu cel mult patru grupe.

Cand a lansat proiectul anul trecut, Lacraru estima un profit de circa 100.000 de lei, insa suma nu a fost atinsa datorita investitiilor. El isi doreste deschiderea a inca doua centre in Bucuresti in urmatoarea perioada.


2. IBM KidSmart a inceput in Romania in 2007. Pana acum au fost investiti aproape 400.000 de euro, calculatoarele IBM concepute pentru copii fiind utilizate de 12.000 de prescolari din 260 de gradinite din toata tara.

Din 1999, de cand a fost lansat proiectul la nivel mondial, au fost investiti aproximativ 106 milioane de dolari pentru dotarea a 21.000 de gradinite din peste 60 de tari.


3. Magic Desktop a fost in urma cu doua saptamani de UPC Romania si Ministerul Educatiei. Softul pentru educatia copiilor pana in 12 ani poate fi descarcat gratuit de pe site-ul companiei care anul trecut a avut afaceri de 123,4 milioane de euro.

Programul ii ajuta pe parinti sa-si controleze copiii in timp ce acestia navigheaza pe Internet, iar, pe de alta parte, copiii pot invata prin diverse jocuri sa citeasca, sa scrie si sa socoteasca.

4. Intuitext este compania de software educational a Softwin, grup din care mai fac parte Ascenta (divizia de consultanta si servicii IT), Paxato (divizia de contact center) si incubatorul Softwin.

Compania ofera programe software pentru nivelul primar, gimnazial si liceal. Potrivit reprezentantilor Intuitext, cele mai bine vandute softuri sunt cele pentru elevii din scoala primara si cele de matematica de gimnaziu.

In 2003, Intuitext a lansat didactic.ro, portal dedicat cadrelor didactice, si olimpiade.ro, portal pentru concursuri si olimpiade scolare.

5.
Compania Siveco, cu afaceri de circa 50 de milioane de euro anul trecut, este printre cei mai implicati producatori locali in realizarea de software pentru educatia copiilor.

Programul lansat de producatorul de soft pentru copiii de clasa se numeste EduCreativ si cuprinde lectii de cunoasterea mediului, matematica, limba romana, drepturile copiilor si reguli de circulatie.

Ce fac copiii romani pe Internet

Ce fac copiii romani pe Internet- Cei mai multi acceseaza site-uri de muzica, in timp ce parintii cred ca acceseaza site-uri de jocuri

- 45% dintre copii au accesat site-uri cu caracter pornografic, intentionat sau din intamplare

- 50% din ei au accesat site-uri cu caracter violent

- 85% din copii discuta cu persoane necunoscute pe Internet

- 45% din ei au primit propuneri de a se intalni cu aceste persoane in viata reala, dar numai 35% dintre parinti stiu de aceasta

Sursa: Asociatia pentru Tehnoligie si Internet