1 / 4

IDC: Piata telecom de business, 1 mld. euro

In prima parte a anului, domeniul serviciilor de telecomunicatii pentru zona de business a evoluat la fel ca in 2009, un an in care reducerile de costuri au fost cuvantul de ordine pentru toate companiile locale.

Aceste lucruri vor continua si in semestrul al doilea, iar presiunea clientilor pentru preturi mai mici va determina scaderea pietei sub nivelul de anul trecut, afirma Makowski, fara a oferi insa si cifre exacte.

Cu toate ca afirma ca piata va scadea in continuare, George Makowski (foto) crede ca datorita masurilor luate in ultimul an Romtelecom va fi mai putin afectat decat principalii sai competitori in zona de business, Orange si Vodafone, de altfel si primii doi jucatori locali in zona de telecomunicatii.

“Noi nu vorbim doar despre cate minute de voce isi doresc clientii, ci la un cu totul alt nivel. Ii intrebam ce isi doresc pentru businnesul lor, iar, pentru mine, acesta este un avantaj real. Ceea ce am dorit a fost sa cream servicii care se diferentiaza. Daca te uiti la minutele de la Romtelecom, RCS&RDS sau Vodafone sunt doar minute, nu aduc valoare adaugata”, explica George Makowski.

Desi saptamana aceasta arbitrul telecom a hotarat sa micsoreze cu 30% tarifele pentru accesul altor operatori la infrastructura Romtelecom, prin intermediul careia se pot oferi telefonie fixa si servicii in banda larga precum internet ori televiziune, Makowski nu este ingrijorat de acest lucru, desi competitori precum Orange si-au exprimat interesul de a furniza servicii de internet pentru segmentul consumer prin firele Romtelecom.

“ANCOM vrea sa creasca competitia pe piata, dar eu vad o competitie foarte mare. Le-am zis si colegilor mei de la OTE si Deutsche Telekom (grupul german care detine 30% din OTE, actionarul majoritar al Romtelecom si Cosmote) daca imi pot arata o piata in Europa in care pentru 2 Mbps se platesc mai putin de 3 euro. Oamenii se uita la mine si imi zic ca e imposibil. Avem printre cele mai ieftine servicii telecom in Europa, este o competitie uriasa si o presiune foarte mare pe preturi. Nu cred ca decizia ANCOM va face o diferenta semnificativa pentru ca aceasta competitie deja exista. Iar infrastructura costa la fel peste tot, preturile nu se schimba de la o piata la alta”, afirma oficialul Romtelecom, adaugand ca romanii isi doresc viteze foarte mari la internet.

Romania se afla pe locul al patrulea la nivel global in ceea ce priveste viteza medie de conectare la internet, cu aproximativ 7,2 Mbps, pe primele locuri aflandu-se Coreea de Sud, Hong Kong si Japonia, potrivit unui studiu realizat in 2009 de compania americana Akamai Technologies.

Cu toate acestea, Makowski afirma ca utilizatorii din mediul de business nu isi doresc neaparat viteze de conectare mari la internet.

In general, clientii Romtelecom din zona IMM-urilor au viteze de aproximativ 6 Mpbs, acestia punand accentul pe stabilitate, in timp ce clientii mari si foarte mari isi doresc optimizarea costurilor si pachete de servicii variate.

Pe segmentul de internet de mare viteza, Romtelecom lucreaza cu aproximativ 41% dintre companiile mici si mijlocii, potrivit datelor companiei.

In 2009, serviciile de internet, telefonie fixa si mobila pentru segmentul de business au ajuns la circa un miliard de euro, potrivit unor surse din piata care citeaza date ale companiei de cercetare International Data Corporation (IDC).

Dar, in ultima perioada au inceput sa apara si primele semne pozitive: de exemplu, in zona de productie, cresterea vanzarilor Dacia pe pietele externe determina la un consum mai mare de servicii de telecomunicatii atat pentru compania de automobile, cat si pentru firmele care ii furnizeaza diferite echipamente.

Romtelecom are in jur de 800 de clienti foarte mari si circa 28.000 de clienti mari. De asemenea, pe zona de servicii de date lucreaza cu noua din primele zece institutii bancare pe piata locala.

In ultimele luni, tot mai putine companii au ales sa renunte la serviciile de telecomunicatii, iar, pe de alta parte, operatorul a atras din ce in mai multi clienti din zona companiilor mici si mijlocii, lansate recent in piata.

Pe de alta parte, operatorii telecom ofera o atentie tot mai mare clientilor din zona de business, acestia fiind de obicei mai fideli decat cei din zona rezidentiala si totodata cu un consum semnificativ.

“Se poate estima ca, in conformitate cu principiul lui Pareto, clientii companii reprezinta circa 20% din totalul clientilor, producand circa 80% din venituri. Clientii-companii sunt cei mai profitabili pentru un operator - factura este mult mai mare, solicita mult mai multe servicii, de multe ori cu valoare adaugata mare, realizeaza trafic mult mai mare”, declara in toamna anului trecut, pentru Wall Street, Nicolae Oaca, consilierul lui Catalin Marinescu, presedintele Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM).

De altfel, cresterea segmentului de telecomunicatii de business se observa si din datele ANCOM in privinta numarului de linii de telefonie fixa instalate.

Astfel, daca in 2006 erau instalate in jur de 650.000 de linii de telefonie fixa de business, anul trecut numarul acestora era de 1,29 milioane de linii. Comparativ, in zona clientilor rezidentiali, in urma cu patru ani erau 3,65 milioane de linii de telefonie fixa, iar in 2009 aproximativ 4,01 milioane de linii instalate.

Evolutia numarului de linii de acces de telefonie fixa intre 2006 si 2009:





Cota de piata a Romtelecom si a furnizorilor alternativi in privinta numarului de linii de telefonie fixa instalate in 2009



Sursa: ANCOM

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri