Ce spun analistii

Ce spun analistiiDe la debutul crizei, consumatorii de electronice au migrat, pentru a face anumite achizitii, catre hypermarket-uri (Metro, Real, Carrefour), retaileri traditionali specializati (Altex, Domo si Flanco), dar si retaileri mai mici – independenti – sau catre online, care aduce doar 3-4% din totalul vanzarilor realizate in sectorul electro IT.

“Desi in ultima perioada s-a putut observa ca online-ul a inregistrat un avant puternic, totusi, acesta nu constituie un pericol, o amenintare pentru lanturile specializate care, oricum, au avut de pierdut din cauza crizei. In mediul traditional, majoritatea consumatorilor au preferat sa cumpere din hypermarket-uri, acest fapt datorandu-se produselor (din gama economica) care se gasesc in acest tip de magazine si implicit preturilor practicate”, a declarat pentru Wall-Street Andrei Cretu, consultant AT Kearney.

In plus, o alta tendinta de la care aproape nici un producator sau retailer nu a facut rabat in ultimii doi ani a fost reducerea de pret pentru produsele electronice, lucru care nu a impiedicat totusi scaderea vanzarilor pe acest sector cu aproximativ 40% fata de 2008, spune Ciprian Hatneanu (foto), director retail si tehnologie in cadrul GfK Romania.

“Cu toate acestea, au existat si cateva guri de oxigen pentru acest segment. Si anul acesta, in luna iunie, Cupa Mondiala de Fotbal a avut ca efect cresterea vanzarilor de televizoare, chiar daca nu in aceeasi masura ca in cazul Campionatului European din iunie 2008. Acesta nu a fost insa singurul factor care a contribuit la cresterea vanzarilor pe piata TV in ultima perioada, un impuls puternic venind si dinspre stirile despre cresterea TVA si promotiile pe care retailerii le-au derulat pentru a preintampina efectele negative ale acestei masuri asupra veniturilor populatiei”, a afirmat Hatneanu.

Intr-adevar, potrivit jucatorilor din domeniu, dar si analistilor, televizoarele s-au numarat printre putinele electronice care au inregistrat cresteri de la inceputul anului. Practic, putem afirma ca TV-ul a sustinut aceasta piata, puternic afectata de criza si, mai nou, de masurile anticriza introduse de Guvern.

O realitate este insa aceea ca, desi romanii inca mai cumpara televizoare si, cu mici exceptii, si alte electronice, acestia dau mai putini bani pe ele.

“Aparitia televizoarelor cu tehnologie LED si comunicarea, promovarea agresiva la care au apelat anumiti producatori de televizoare au impins de la spate piata locala de electronice. Tocmai de aceea cred ca, in mai putin de un an, aceasta industrie ar putea reveni pe un trend pozitiv”, conform opiniei lui Cretu.

Potrivit consultantului AT Kearney, topul producatorilor de televizoare pe piata romaneasca este condus de Samsung, care este urmat de LG, Sony, Panasonic si Philips. De ce Samsung si LG ocupa primele doua pozitii? Pentru ca cele doua companii ofera clientilor o disponibilitate rapida a produselor la nivel local. In plus, dupa cum sustine Andrei Cretu, Samsung a mizat foarte mult pe LCD-uri si nu pe plasma, precum unul din rivalii sai, Panasonic, care “a pierdut pariul mergand pe acest tip de televizoare”. In prezent, din totalul vanzarilor pe TV, doar 8% reprezinta vanzarile de plasma; iar procentul este in continua scadere, drept pentru care este de asteptat ca cererea sa dispara complet.

“Apoi, LG a castigat in piata mai mult datorita agresivitatii preturilor practicate si a modului de promovare. In opinia mea, ceilalti producatori se bazeaza doar pe puterea brandului si incep sa piarda cota de piata”, completeaza el.

In sectorul electrocasnice, aparatele pentru prepararea alimentelor, produsele de ingrijire a parului, epilatoarele si fierbatoarele au inregistrat o evolutie pozitiva in prima parte a anului, arata reprezentantul GfK. De asemenea, sectorul foto a avut o usoara crestere de 2,5% in primele trei luni din 2010 comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, sezonul vacantelor de vara venind in special cu revigorarea segmentului compact.

Sectorul IT a coborat in T2 cu 20,5% fata de perioada corespunzatoare a anului trecut, pana la 69 milioane euro, ceea ce inseamna ca declinul a incetinit, dat fiind faptul ca in primul trimestru din 2010 piata a scazut cu 38,2%. “Desi notebook-urile sunt categoria cu cea mai buna performanta din sectorul IT, aceasta nu a putut influenta covarsitor evolutia negativa in valoare a vanzarilor sectorului in ansamblu”, a adaugat Ciprian Hatneanu.

Afla ce opinii au reprezentantii JVC si Panasonic Romania legat de ce determina finalizarea unor achizitii in piata de electronice din slide-ul urmator

Bugetarii au ramas, efectiv, fara bani pentru astfel de achizitii

Bugetarii au ramas, efectiv, fara bani pentru astfel de achizitiiBogdan Pasat (foto), directorul de marketing si vanzari al JVC pentru Romania si Bulgaria, considera ca sintagma “a se vinde bine” in conditiile actuale este relativa, intrucat un produs care are o rata de vanzare buna in prezent, o are prin comparatie cu o alta categorie de produse si nu cu ceea ce se intampla inainte de criza.

“Luna aceasta, piata este la un nivel foarte scazut. In afara de LCD-uri si aparate foto, nu se vinde nimic. Bugetarii au ramas, efectiv, fara bani pentru a face astfel de achizitii”, a declarat acesta.

Decizia de achizitie in piata de electronice s-a mutat aproape exclusiv catre ofertele speciale. Practic, piata este definita de o maxima agresivitate in ceea ce priveste ofertele de pret, marginile jucatorilor reducandu-se de multe ori sub limita de supravietuire, este de parere Alexandru Mina, director de comunicare si publicitate in cadrul Panasonic Romania.

Din punctul sau de vedere, unul dintre segmentele care a inregistrat crestere de la debutul anului este cel al camerelor foto de tip DSLR. Publicul acestui tip de aparate a fost mai putin influentat de scaderea puterii de cumparare generale din piata. “De asemenea, televizoarele 3D au avut vanzari mult peste estimarile noastre initiale. Pur sezonier, aerul conditionat a inregistrat un varf de crestere in aceasta perioada, datorita temperaturilor extrem de ridicate.”

Si Pasat afirma ca vanzarile de televizoare au mers bine in ultima perioada, chiar daca acesta nu este sezonul lor. In plus, adauga el, fara promotii, in contextul de fata, nu s-ar mai misca nimic. “Iar clientul este mult mai atent la detalii. Si avem cu totii de suferit din aceasta cauza, atat noi, producatorii, cat si retailerii. In castig nu avem cum sa iesim deoarece nu avem resursele necesare pentru a demara campanii agresive de promovare. Mai mult, nu avem siguranta ca acestea ar putea aduce profit”, a declarat el.

De la jucator la jucator, in 2010, vanzarile au stagnat comparativ cu anul anterior sau au scazut, pe fiecare categorie de produse. Din septembrie este posibil un reviriment in piata, datorat sezonului de “back-to-school”.

Reprezentantul JVC se asteapta ca vanzarile de laptop-uri sa cunoasca un avans odata cu venirea toamnei, iar Alexandru Mina estimeaza ca televizoarele 3D si camerele foto DSLR vor avea o dinamica pozitiva anul acesta.

Vezi ce spun retailerii despre ce anume tine piata in viata, din pagina urmatoare

Comertul online singurul segment care creste

Industria de electronice din Romania este tinuta in “viata” de necesitatile uriase care exista in aceasta piata si care nu au mai fost integral satisfacute inca din 2008, anul inceputului crizei.

“In realitate, in conditiile scaderii creditului de consum chiar inaintea declansarii crizei economice, necesitatile consumatorilor nu au mai fost integral satisfacute inca de la inceputul anului 2008, poate chiar din 2007. Ceea ce rezulta este un interval foarte lung, deja de trei ani, in care multi consumatori de electronice, electrocasnice si IT au decis sa amane sine die achizitiile necesare de astfel de produse, in speranta ca la un moment dat criza se va termina si vor putea reveni la un comportament de consum normal”, explica Marius Ghenea (foto), seful FiT Distribution, care are in portofoliu magazinul online PCfun.ro.

Ce se intampla in aceste conditii? Antreprenorul roman are si raspunsul: “Este simplu de imaginat – foarte multe familii din Romania, dar si foarte multe companii, au in momentul de fata in dotare produse electronice, electrocasnice si IT total invechite, uzate nu doar moral, ci si fizic, care trebuie inlocuite cat mai curand.”

Iata ceea ce tine in viata industria de profil din Romania, potrivit lui Ghenea: faptul ca indiferent de aceasta criza, anumiti consumatori sau anumite companii ajung la “limita” la care trebuie sa achizitioneze un nou produs, pentru ca cel vechi nu mai functioneaza deloc sau nu mai face fata ca si specificatii (nu mai e compatibil, consuma foarte mult etc.).

De la inceputul anului fata de anul trecut sau fata de 2008, comertul online a crescut, in principiu pentru ca tot mai multi consumatori au realizat avantajele si beneficiile pe care acest segment, ca si metoda moderna de comert retail, le ofera consumatorilor.

“Dar la nivelul comertului de profil in ansamblu, scaderile in 2009 au fost dramatice, iar 2010 nu arata nici el deloc bine, mai ales ca in a doua parte a anului intra in vigoare si cresterea abrupta a TVA-ului. Nu vedem in momentul de fata produse electronice care sa se diferentieze semnificativ de media industriei de profil, asa ca nu vedem produse care pot inregistra cresteri semnificative pana la finalul anului, mai ales ca in ultima perioada nu au aparut nici un fel de dezvoltari tehnologice spectaculoase care sa poata cataliza cresteri importante”, arata seful PCfun.

Serban Stanoiu, manager de produs la Domo, crede ca noutatile aparute, LED-urile, DVD player-ele bluray, sustinute si de promotiile pe anumite categorii de electronice sunt elementele care mentin interesul clientilor pentru acest segment.