1 / 4

Ce spun analistii

De la debutul crizei, consumatorii de electronice au migrat, pentru a face anumite achizitii, catre hypermarket-uri (Metro, Real, Carrefour), retaileri traditionali specializati (Altex, Domo si Flanco), dar si retaileri mai mici – independenti – sau catre online, care aduce doar 3-4% din totalul vanzarilor realizate in sectorul electro IT.

“Desi in ultima perioada s-a putut observa ca online-ul a inregistrat un avant puternic, totusi, acesta nu constituie un pericol, o amenintare pentru lanturile specializate care, oricum, au avut de pierdut din cauza crizei. In mediul traditional, majoritatea consumatorilor au preferat sa cumpere din hypermarket-uri, acest fapt datorandu-se produselor (din gama economica) care se gasesc in acest tip de magazine si implicit preturilor practicate”, a declarat pentru Wall-Street Andrei Cretu, consultant AT Kearney.

In plus, o alta tendinta de la care aproape nici un producator sau retailer nu a facut rabat in ultimii doi ani a fost reducerea de pret pentru produsele electronice, lucru care nu a impiedicat totusi scaderea vanzarilor pe acest sector cu aproximativ 40% fata de 2008, spune Ciprian Hatneanu (foto), director retail si tehnologie in cadrul GfK Romania.

“Cu toate acestea, au existat si cateva guri de oxigen pentru acest segment. Si anul acesta, in luna iunie, Cupa Mondiala de Fotbal a avut ca efect cresterea vanzarilor de televizoare, chiar daca nu in aceeasi masura ca in cazul Campionatului European din iunie 2008. Acesta nu a fost insa singurul factor care a contribuit la cresterea vanzarilor pe piata TV in ultima perioada, un impuls puternic venind si dinspre stirile despre cresterea TVA si promotiile pe care retailerii le-au derulat pentru a preintampina efectele negative ale acestei masuri asupra veniturilor populatiei”, a afirmat Hatneanu.

Intr-adevar, potrivit jucatorilor din domeniu, dar si analistilor, televizoarele s-au numarat printre putinele electronice care au inregistrat cresteri de la inceputul anului. Practic, putem afirma ca TV-ul a sustinut aceasta piata, puternic afectata de criza si, mai nou, de masurile anticriza introduse de Guvern.

O realitate este insa aceea ca, desi romanii inca mai cumpara televizoare si, cu mici exceptii, si alte electronice, acestia dau mai putini bani pe ele.

“Aparitia televizoarelor cu tehnologie LED si comunicarea, promovarea agresiva la care au apelat anumiti producatori de televizoare au impins de la spate piata locala de electronice. Tocmai de aceea cred ca, in mai putin de un an, aceasta industrie ar putea reveni pe un trend pozitiv”, conform opiniei lui Cretu.

Potrivit consultantului AT Kearney, topul producatorilor de televizoare pe piata romaneasca este condus de Samsung, care este urmat de LG, Sony, Panasonic si Philips. De ce Samsung si LG ocupa primele doua pozitii? Pentru ca cele doua companii ofera clientilor o disponibilitate rapida a produselor la nivel local. In plus, dupa cum sustine Andrei Cretu, Samsung a mizat foarte mult pe LCD-uri si nu pe plasma, precum unul din rivalii sai, Panasonic, care “a pierdut pariul mergand pe acest tip de televizoare”. In prezent, din totalul vanzarilor pe TV, doar 8% reprezinta vanzarile de plasma; iar procentul este in continua scadere, drept pentru care este de asteptat ca cererea sa dispara complet.

“Apoi, LG a castigat in piata mai mult datorita agresivitatii preturilor practicate si a modului de promovare. In opinia mea, ceilalti producatori se bazeaza doar pe puterea brandului si incep sa piarda cota de piata”, completeaza el.

In sectorul electrocasnice, aparatele pentru prepararea alimentelor, produsele de ingrijire a parului, epilatoarele si fierbatoarele au inregistrat o evolutie pozitiva in prima parte a anului, arata reprezentantul GfK. De asemenea, sectorul foto a avut o usoara crestere de 2,5% in primele trei luni din 2010 comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, sezonul vacantelor de vara venind in special cu revigorarea segmentului compact.

Sectorul IT a coborat in T2 cu 20,5% fata de perioada corespunzatoare a anului trecut, pana la 69 milioane euro, ceea ce inseamna ca declinul a incetinit, dat fiind faptul ca in primul trimestru din 2010 piata a scazut cu 38,2%. “Desi notebook-urile sunt categoria cu cea mai buna performanta din sectorul IT, aceasta nu a putut influenta covarsitor evolutia negativa in valoare a vanzarilor sectorului in ansamblu”, a adaugat Ciprian Hatneanu.

Afla ce opinii au reprezentantii JVC si Panasonic Romania legat de ce determina finalizarea unor achizitii in piata de electronice din slide-ul urmator

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri