Google va creste in zona IMM-urilor si va incerca sa atraga marii advertiseri

Google va creste in zona IMM-urilor si va incerca sa atraga marii advertiseri“Cred ca Romania trebuia sa aiba deja un birou local al Google, fiind una dintre cele mai importante tari pentru noi in regiune. Piata locala are un potential ridicat avand in vedere ca 97% dintre romanii care cauta pe Internet folosesc Google”, declara in martie Steffan Ehrhartt, product specialist emerging markets (Europa de Est, Orientul Mijlociu si Africa).

La jumatate de an de la acest anunt, oficialii motorului de cautare cu venituri de zeci de miliarde de dolari din publicitate online au anuntat ca din aceasta luna operatiunile locale ale gigantului american vor fi conduse de Dan Bulucea, fostul director de marketing al Microsoft Romania.

Biroul din Bucuresti va fi responsabil pentru dezvoltarea afacerilor si implementarea strategiei Google in Romania, stabilirea de relatii de afaceri cu partenerii romani, comunicarea catre companiile locale si vanzarile directe de publicitate.

Operatiunile Google din Romania au fost pana acum coordonate de o echipa din Dublin, Irlanda. Aceasta era condusa de Amelia Cretu, iar in toamna anului trecut era formata din zece persoane, dintre care cel putin patru romani: Amelia Cretu, Iulia Mihailescu, Hermina Condei si Madalina Ana. Google are sediul central in Silicon Valley si birouri in America de Nord si de Sud, Europa si Asia.

“Acest lucru va insemna acces direct la specialistii Google care inainte erau in Irlanda, inseamna ca lucrurile se vor intampla mai repede, arata faptul ca Romania are potential si in acelasi timp asaza Google ca pe un important jucator pe aceasta piata, el fiind si inainte, dar acesta era un lucru pe care il stiau doar cei care cunosteau de aproape industria. Google va contribui la dezvoltarea pietei pentru ca el vinde eficienta masurabila, iar multe companii ar putea alege sa investeasca mai mult, in timp ce altele vor descoperi acest canal. Totodata, va creste in zona companiilor mici si mijlocii o parte dintre acestea promovandu-se doar prin Google si va incerca sa atraga investitii din partea brandurilor mari”, explica Cristian Manafu, consultant in social media.

Companiile care vor sa se promoveze prin Google pot alege serviciul AdWords (prin care utilizatorii care cauta anumite cuvinte ce au legatura cu o companie pot vedea anuntul companiei langa rezultatele cautarii) sau serviciul AdSense, un program gratuit care permite editorilor online sa obtina venit prin afisarea de anunturi Google.

"Scopul Google este de a oferi utilizatorilor romani, care sunt foarte activi online, si mai multe instrumente utile si inovatoare in limba locala, precum si de a ajuta companiile romanesti sa aiba o prezenta online si sa isi dezvolte afacerile prin intermediul internetului. Romania este o tara foarte interesanta pentru Google, unde vedem oportunitati atat in ce priveste utilizatorii individuali, cat si companiile", declara Dan Bulucea.

Seful biroului Google in Romania a afirmat pentru Wall-Street.ro ca deocamdata echipa este formata din cativa oameni si ca aceasta se va dezvolta odata cu dezvoltarea internetului pe piata locala.

“Google vede un mare potential in Romania, in termeni de resurse intelectuale, cresterea accesului populatiei la internet si dezvoltarea publicitaaii online. Acum ne extindem prezenta noastra in Romania, prin deschiderea unui birou de afaceri. Ne-am angajat sa oferim utilizatorilor romani acces la mai multe produse Google localizate si asteptam cu nerabdare ca tendintele de dezvoltare ale internetului la nivel global sa se regaseasca din ce in ce mai mult la nivel local si sa ne crestem echipa noastra", a mai spus Bulucea.

Valoarea veniturilor Google pe piata locala a fost in permanenta un subiect de controverse de-a lungul ultimilor ani, estimarile specialistilor in publicitate online variind de la 3 milioane de euro pana la 15-20 de milioane de euro.

Sumele obtinute de Google nu sunt incluse in estimarile legate de piata totala de publicitate, anul trecut aceasta industrie fiind evaluata la 15,4 milioane de euro, conform unui studiu realizat de asociatiei industriei romanesti de publicitate pe internet IAB Romania si compania de consultanta financiara PricewaterhouseCoopers Romania.

Pe de alta parte, Google Bucharest, compania infiintata in 2008, inregistra anul trecut o cifra de afaceri de aproximativ 120.000 de euro si pierderi de aproape 2.500 de euro.

Pe langa serviciul de cautare si cele de publicitate, compania americana a fost pana acum prezenta in Romania si cu alte produse localizate, printre care Google Maps, Google Places, Google Apps si Google Translate.

Conducerea companiei fondate in 1998 de catre Larry Page si Sergey Brin, absolventi ai Universitatii Stanford, doreste din ce in mai mult sa isi diversifice operatiunile si sursele de venituri, avand in vedere ca anul trecut circa 97% din veniturile de 23,6 miliarde de dolari ale Google au provenit din publicitate. Astfel, printre produsele lansate de companie se numara si sistemul de operare Android, folosit pentru smartphone-uri si tablete PC, sau serviciul de televiziune Google TV.

Piata locala este una importanta pentru Google avand in vedere potentialul de crestere a numarului de utilizatori de internet, dar si al investitiilor in publicitate online.

Romania inregistra in iunie circa 7,7 milioane de utilizatori de internet, aproximativ 35,% din populatia tarii avand acces la continut online. Astfel, Romania este ultima in UE in privinta penetrarii internetului avand in vedere ca media Comunitatii Europene este de circa 67,6%.

In trimestrul al treilea din acest an, Google a inregistrat la nivel global venituri de 7,28 miliarde dolari si un profit de 2,17 miliarde de dolari.

Cine este seful Google in Romania

Cine este seful Google in RomaniaDan Bulucea (43 de ani), cel care conduce operatiunile locale ale gigantului american, a lucrat din 1998 si pana in aprilie anul acesta in cadrul Microsoft.

Cel mai recent, intre octombrie 2006 si aprilie 2010, el ocupat functie de director de business si marketing pentru filiala din Romania.

Anterior a fost senior platform strategy manager la sediul Microsoft din Munchen pentru Europa Centrala si de Est, iar la inceputul carierei sale in cadrului companiei de software s-a ocupat de promovarea si adoptia platformei Microsoft in Romania.

Inainte de a lucra pentru compania fondata de Bill Gates si Paul Allen, Dan Bulucea a fost timp de doi ani director general al Salient Romania, unul dintre cei mai mari producatori din Romania de PC-uri la acea vreme.

Dan Bulucea devine un executive MBA si este licentiat in Informatica.


Ce spun managerii din online despre noua miscare a Google

Ce spun managerii din online despre noua miscare a GoogleOrlando Nicoara, directorul general al Apropo Media

“Faptul ca Google isi deschide un birou local inseamna ca piata de publicitate online incepe sa conteze. Din 2005 de cand au inceput sa caute un manager pentru un birou local si la trei patru luni dupa ce au aparut primele informatii ca recruteaza un country manager, faptul ca anunta astazi ca l-au gasit mi se pare ca este de bine pentru piata si ca aceasta este la un nivel la care sta sa explodeze”, afirma Orlando Nicoara (foto), seful Apropo Media, divizia de online a Mediafax Group, compania care reuneste afacerile de print, online si agentie de presa ale lui Adrian Sarbu in Romania.

El estimeaza ca veniturile Google in Romania sunt intre 3 si 6 milioane de euro. Pe de alta parte, Nicoara afirma ca echipa din Irlanda care se ocupa de Romania este posibil sa gestioneze in continuare partea operationala, in timp ce oamenii din Romania vor gestiona vanzarile.

Dragos Stanca, directorul general al F5


“Google e prezent in Romania de ani buni si, din cate imi amintesc, chiar a mai avut un reprezentant (n.red Radu Tudorache, in prezent managerul serviciului de telefonie fixa pe rezidential al Romtelecom). Nu un birou, ce-i drept. In plus, echipa Google de la Dublin, unde lucreaza multi romani, mai multi decat s-ar crede, se ocupa cu atentie si face o treaba buna si de la distanta, cu ajutorul companiilor care vand local pentru ei. E prematur sa vorbim de impact, dar e un pas logic, si ma bucur - pentru maturizarea pietei - ca a fost facut acum, in sfarsit. E un semnal si pentru alti giganti ai industriei ca Romania a ajuns la faza in care businessul de online incepe sa conteze din ce in ce mai mult. Biroul local va activa ca un motor care va accelera businessul Google in Romania, nu va “scoate” din piata companii care fac deja, de niste ani, bani cu si pentru Google. Si fac cateva milioane de euro pe an, deci deloc neglijabil ca volum de business, raportat la total piata. Piata totala depaseste 20 de milioane de euro si in aceasta piata totala, reala, intra in buna masura veniturile realizate in Romania de Google si de companiile care folosesc Google in mixul de comunicare fie ca lucreaza direct, fie prin intermediul agentiilor locale specializate”, afirma Dragos Stanca, directorul general al F5, divizia de online a Realitatea Catavencu si una dintre cele mai mari companii locale in ceea ce priveste veniturile din publicitate.

Marius Pahomi, head of MEC Interaction

“Venirea Google in Romania da semnalul ca piata a atins un anumit nivel de dezvoltare la care a devenit atractiva pentru jucatorii foarte mari. Avantajele sunt clare: servicii localizate pe piata din Romania si un suport vanzari mult mai bun decat pana acum”, explica seful diviziei de digital din cadrul agentiei Mediaedge:cia

Cristian Manafu, consultant in social media

“Acest lucru va insemna acces direct la specialistii Google care inainte erau in Irlanda, inseamna ca lucrurile se vor intampla mai repede, arata faptul ca Romania are potential si in acelasi timp aseaza Google ca pe un important jucator pe aceasta piata, el fiind si inainte, dar acesta era un lucru pe care il stiau doar cei care cunosteau de aproape industria. Google va contribui la dezvoltarea pietei pentru ca el vinde eficienta masurabila, iar multe companii ar putea alege sa investeaca mai mult, iar altele vor descoperi acest canal. In acelasi timp, va creste in zona companiilor mici si mijlocii,m o parte dintre acestea promovandu-se doar prin Google si totodata va incerca sa atraga investitii din partea brandurilor mari”, explica Manafu.

Doru Panaitescu, consultant si trainer in marketing si publicitate online

“Deschiderea unui biroul local al Google cred ca va inseamna ca motorul de cautare va oferi asistenta de vanzari pentru serviciul AdWords, dar va avea in acelasi timp si o prezenta mai buna printre agentiile de media”, afirma Doru Panaitescu.

Mugur Patrascu, managing partner iLeo

“Tehnic, inseamna ca s-a depasit un barem de bugete cheltuite de romani pe Google. Practic, inseamna ca va creste apropierea fata de cei care cheltuiesc pe Google, mai ales la nivel de resurse (traininguri, parteneriate, best practices, etc).Este mai comod si mai direct sa te adresezi unui birou romanesc decat unui birou de suport international.

Pe de alta parte, Google este un sistem deschis tuturor si ca urmare singurul mod in care faci performanta aici este prin intelegerea completa a modului in care functioneaza sistemul, prin realizarea de campanii si dezvoltarea personala (sistemul de certificari Google incearca sa acrediteze cei mai buni profesionisti in domeniu). Este de asteptat sa creasca numarul de certificari. Este de asteptat de asemenea si stabilirea unor standarde in piata cu aceasta ocazie. Veniturile lui Google cred ca sunt undeva pe la 8 milioane in 2010, in crestere fata de anul trecut. Este singurul segment care va creste binisor pe online”, spune managerul agentiei de interactive a grupului de comunicare Leo Burnett.

Alti giganti IT in Romania. Vom ajunge curand un centru de dezvoltare si cercetare software?

Alti giganti IT in Romania. Vom ajunge curand un centru de dezvoltare si cercetare software?IBM, cel mai mare furnizor de servicii IT la nivel mondial, are 1.400 de angajati pe piata locala in cele cinci centre prin care gigantul american este prezent in Romania. Aproape 500 de salariati ai IBM Romania lucreaza la Bucuresti, iar pana la sfarsitul anului, compania va mai angaja inca 150 de oameni in Capitala, astfel ca numarul acestora va ajunge la 635.

Pe de alta parte, conducerea furnizorului de servicii IT si-ar mai fi dorit sa recruteze inca 1.400 de persoane, dar din cauza legislatiei referitoare la contractele temporare de munca acest lucru nu a fost posibil, afirma Silvia Stefania Radu, governmental programs executive in cadrul IBM Romania.

Oracle Romania, filiala autohtona a unuia din cei mai importanti producatori de software din lume, cu afaceri de 71 de milioane de euro pe piata locala, ocupa locul al doilea in topul companiilor de IT americane prezente in Romania, in functie de numarul de salariati, cu 1.700 de oameni.

La sfarsitul anului trecut, Oracle Romania avea 1.400 de angajati. Sorin Mindrutescu, directorul general al companiei spunea in noiembrie 2009 ca fililala locala se afla pe locul al patrulea in regiunea EMEA (Europa, Orientul Mijlociu si Africa), in ceea ce priveste numarul de salariati, dupa Franta, Anglia si Germania.

“Anuntul Google este o validare a faptul ca Romania este deja un centru de IT la nivel european pentru ca aici companiile gasesc forta de munca de calitate, expertiza, angajati care cunosc limbi straine. Sunt foarte bucuros in legatura cu anunturile Google si Intel”, a afirmat pentru Wall-Street.ro Sorin Mindrutescu, seful Oracle Romania si totodata presedintele Camerei de Comert Americane in Romania (AmCham Romania).

Totodata, Valerica Dragomir, directorul executiv al Asociatiei Patronale a Industriei de Software si Servicii afirma ca orientarea modelului de business catre cercetare si dezvoltare este un pas important catre segmente cu valoare adaugata mare in productie locala de software.

" Este in acelasi timp si o adaptare la potentialul tehnologic, dar si la disponibilitatea resurselor pe piata locala si ne asteptam intr-adevar ca asemenea anunturi sa devina tot mai frecvente pe termen mediu si lung", mai spune Dragomir.

HP Romania, subsidiara locala a celui mai mare producator de PC-uri din lume, are intre 2.500 si 3.000 de salariati, iar in urma cu doi ani si jumatate avea 1.500 de salariati.

Aproximativ 2.000 din salariatii HP in Romania lucreaza in cadrul centrului Global eBusiness Operations Centre (GeBOC). Producatorul de PC-uri este prezent in Romania prin doua firme, HP Romania SRL si Global eBusiness Operation Centre SRL, cu o cifra de afaceri cumulata de 87,8 milioane de euro in 2009, in scadere cu 12,1% fata de 2008, arata datele de pe site-ul ministerului de Finante.

In aceasta saptamana si Intel, cel mai mare producator de microprocesoare la nivel mondial, a anunta ca va deschide un centru de dezvoltare si cercetare software, aceasta fiind prima investitie de tip greenfield in domeniul software a companiei pe piata din Europa.

“Daca Google va avea aici doar activitate comerciala, adica au venit sa cumpere publicitate, nu ma impresioneaza. Dar investitia Intel ma impresioneza. Mai sunt si alte companii mari care vor sa investeasca in Romania in astfel de centre pentru ca cercetarea si dezvoltarea sunt viitorul, banii fiind acum in zona de proprietate intelectuala. In 4-5 ani Romania ar trebui sa ajunga un centru de dezvoltare si cercetare. Mai devreme nu se poate pentru ca este o tranzitie si tranzitia dureaza cativa ani”, afirma Varujan Pambuccian, deputat si membru in comisia IT&C din Parlamentul Romaniei.