1 / 4

Au disparut complet investitiile scolilor in softuri pentru educatie

“Noi intram in competitie cu jocurile, cu Facebook si cu chat-ul. Deja Facebook si chat-ul sunt ceva aparte, sunt un mod socializare care va fi in viata copiilor si nu ai cum sa concurezi cu acesta. Insa produsele noastre trebuie sa ii faca curiosi pentru ca jocurile, la un moment dat, te fac sa devii pasiv, daca nu iti pun mintea la contributie. Foarte interesant este ca atractia copiilor este catre jocul de strategie, care, evident, ca este util pentru ca vom avea generatii intregi de copii care vor privi lucrurile din asamblu, vor fi mai analisti decat am fost noi. Insa legatura dintre scoala si calculatorul de acasa este zero in acest moment, dar in momentul in care ceea ce ii oferi pe acel calculator va deveni un lucru placut il vei atrage pe copil”, explica Mariuca Talpes (foto), managerul care in urma cu aproape 20 de ani a pus bazele Softwin alaturi de sotul sau, Florin Talpes, unul dintre cei mai cunoscuti antreprenori romani.

Piata de solutii informatice de educatie pentru copii a fost de circa 0,7-1 milion de euro in 2009, dar anul acesta scaderea este de aproximativ 50% sau chiar mai mare, conform datelor Intuitext.

Clientii tinta ai acestor produse sunt parintii, profesorii si managerii scolilor, ultimele doua segmente fiind foarte afectate de reducerile bugetare ceea ce a facut ca fondurile alocate de scoli pentru achizitia de produse suplimentare de educatie sa fie aproape de zero. Comparativ, aceste sume ajungeau la in jur de 10.000 de euro in urma cu aproximativ doi ani.

In aceasta situatie, cei care continua sa investeasca in astfel de produse sunt mai mult parintii, acestia cheltuiind in jur de 210-220 lei pe an pentru materiale auxiliare (culegeri, caiete de exercitii, solutii de eLearning), mai putin de jumatate din suma fiind dedicata softurilor de educatie. In general cel mai mult investesc parintii copiilor de scoala primara si gimnaziu, iar mai mult de jumatate dintre vanzari sunt online.

“Anul acesta a fost foarte greu pentru ca piata de educatie a scazut. In 2007-2008 existau fonduri pentru scoli, dar au disparut. In primele doua, trei luni din 2009 s-au mai cheltuit cativa bani pe facturile neonorate in anul anterior, dar apoi scolile nu au mai primit niciun ban. Daca vom compara anii 2008-2009 cu 2010, vom vedea ca au disparut complet investitiile scolilor si nici profesorii nu au mai cumparat. Iar copiii cer altceva pentru ca ei cauta mult si nu le mai poti face educatie doar aratandu-le la tabla. Si profesorii cauta mult, sunt destul de legati de calculator si vor altfel de instrumente”, spune Talpes.

Aproximativ 60% din scolile de nivel primar si gimnazial din Romania vor fi dotate cu internet pana la sfarsitul lui 2011, iar rata de penetrare a internetului in scolile din mediul rural, va creste de la 9,8% in prezent la 30% pana la finalul lui 2011. Toate liceele din tara sunt conectate la internet, conform datelor Intuitext.

Pe de alta parte, 60% dintre calculatoarele din scoli au platforme pentru educatie electronica.

In anul scolar 2009-2010, in Romania erau 8.244 de unitati de invatamant, 260.000 de profesori si 4.177.000 de elevi si studenti.

Dintre acestia, 1.720.000 erau elevi de scoala primara si gimnaziu si 838.000 de elevi de liceu, conform Institutului National de Statistica.

Circa 85% dintre cei aproximativ 1,7 milioane de copii romani intre 9 si 16 ani au acces la internet de acasa (conform sondajului EUKidsOnline), acestia utilizand internetul in general pentru a-si face temele sau pentru materiale video (84%, respectiv 83%).

Jocurile (74%), comunicarea prin mesagerie instantanee (61%) si utilizarea unei retele de socializare sunt urmatoarele activitati ca popularitate pe internet.

In Romania in luna iunie existau circa 7,7 milioane de utilizatori de internet, conform Internet World Stats.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri