Momentele bune din retailul electro IT in 2010

Momentele bune din retailul electro IT in 2010"Este greu sa vorbim de cel mai bun moment al lui 2010, pentru ca a fost un an in care cifrele s-au schimbat foarte mult de la o luna la alta si nu ni se oferea nicio siguranta in privinta viitorului", afirma Tiberiu Pop (foto), seful Corsar Grup, companie care opereaza magazinul online Cel.ro.

Totusi, potrivit acestuia, un moment bun ramane sfarsitul de an. In aceasta perioada, vanzarile sunt mai mari decat estimase Pop initial, undeva cu 10% in plus fata de anul trecut.

Pentru Flanco, cea mai buna perioada din 2010 este echivalenta cu decembrie, care va fi cea mai buna luna a anului pentru companie. Prin deschiderea a patru magazine noi si prin campania "100% Reducere", retailerul estimeaza ca vanzarile vor atinge nivelul de 60 milioane lei.

La Domo, 2010 a marcat trendul ascendent al vanzarilor retelei companiei, care a deschis noua magazine, a lansat o serie de produse noi si a luat parte la toate inovatiile tehnologice care au facut istorie – tehnologia 3D, aparitia gadget-urilor IT de tipul tabletelor PC etc.

Magazinul Azerty.ro care face parte din grupul Kelion Online, care mai detine si Marketonline.ro, Ghelir.ro si Mediadot.ro a trecut luna trecuta prin schimbari majore. Tocmai de aceea, Catalin Mihailescu, managing partner al companiei Kelion Online, se asteapta ca cele mai bune momente pentru magazinul de electro IT sa inceapa cu aceasta luna.

La PCfun.ro cel mai bun moment al anului a fost cel in care s-a finalizat noul site, ceea ce a insemnat un update al platformei online (care a fost astfel unificata cu celelalte magazine online din grup) si un facelift semnificativ al site-ului propriu-zis, pastrand insa toate elementele caracteristice magazinului online si brandului nostru.

2010 a fost un an al contrastelor, fiind marcat atat de provocari, cat si de oportunitati la nivelul intregii economii. "Pentru eMag, oportunitatea majora a insemnat o mai buna intelegere a clientului in adevaratul sens al cuvantului (mergand de la cine?, ce?, cum?, de ce?, la ce ora? si de unde cumpara?). De asemenea, diversificarea ofertei a fost a doua conditie-cheie pe care am incercat sa o indeplinim", a declarat Radu Apostolescu, directorul de marketing al companiei.

Anul acesta, eMag a continuat planurile de extindere la nivel national - deschiderea showroom-urilor de la Timisoara, Constanta si Craiova au determinat triplarea ratei de conversie pe site la nivel local.

Sintetizand, dupa cum arata Mihailescu, putem nota la lucrurile pozitive intamplate acest an in retail-ul electro IT:

• stabilizarea sectorului de retail specializat, dupa insolventele si preluarile efectuate de cativa jucatori puternici

• eforturile deosebite pentru pastrarea cotelor de piata ale jucatorilor din piata, in contextul economic dificil, lucru care a fost transpus catre clientul final intr-un numar ridicat de oferte speciale, precum si o multitudine de servicii suplimentare gratuite

crearea ARMO (Asociatia Romana a Magazinelor Online), asociatia care a reusit sa implementeze un cod de bune practici care sa fie respectat de catre toti membrii sai


Masurile de austeritate au influentat comportamentul consumatorilor

Masurile de austeritate au influentat comportamentul consumatorilorToate masurile luate de Guvern anul acesta au avut, din pacate, un impact negativ in domeniul electro IT, dar si asupra consumului. "Din studiile realizate pana acum reiese o scadere generala de aproximativ 8-10% in acest sector. Totusi, datorita plasarii activitatii noastre in mediul online, prevedem o usoara crestere comparativ cu anul trecut. Fiindca toate schimbarile din ultimii 2 ani au dus la o maturizare a comertului online si implicit la o incredere mai mare a clientilor vizavi de acesta. In plus, multitudinea de facilitati noi si servicii oferite de magazinele online utilizatorilor au determinat evolutia pozitiva in acest mediu", considera Catalin Mihailescu.

In majoritatea segmentelor s-au inregistrat scaderi in 2010 fata de 2009, cel mai afectat fiind cel IT, insa in ultimele luni decalajul s-a mai diminuat, inregistrandu-se cresteri ale vanzarilor de la luna la luna, potrivit lui Adrian Olteanu, CEO-ul Flanco.

Marius Ghenea, presedintele FiT Distribution, care detine magazinul online PCfun afirma ca, pe ansamblu, nu s-a putut vedea o crestere in retailul electroIT.

"Insa in vanzarile online, au existat cu siguranta cresteri pe majoritatea categoriilor de produse, inclusiv pe zona de electro IT, chiar daca aceasta zona este cea mai matura, in ceea ce priveste comertul online, in Romania. Probabil cresterea acestui sector, in 2010, va fi undeva in jurul a 5-10%", a declarat Ghenea.

Masurile de austeritate agreate de Guvern au influentat comportamentul consumatorilor, acestia manifestandu-si mai acerb inclinatia catre produsele aflate in diverse campanii promotionale, oferte speciale.

In 2010, impactul asupra consumatorilor s-a simtit de fiecare data cand in mediul politic se schimba ceva, ceea ce a facut ca tot anul sa fie sub semnul incertitudinii si nesigurantei.

"Bugetele au fost restranse in special in cazul celor care oricum nu beneficiau de venituri foarte mari, acestia diminuandu-si drastic achizitiile de produse IT. In schimb, cei cu venituri medii si mari au avut acelasi tip de consum, indreptat spre tehnologii noi si produse inovative, care a dus la o crestere per total a pietei fata de 2009", afirma Tiberiu Pop.


Insolventa si achizitia Flanco, sub lupa pietei de profil

Insolventa si achizitia Flanco, sub lupa pietei de profilIn urma cu un an, Flanco International, al treilea retailer electro IT de pe piata romaneasca, intra oficial in insolventa si declansa procesul de reorganizare judiciara. In septembrie 2010, numirea unei noi structuri de actionari a companiei – Iulian Stanciu si Sebastian Ghita, fondatorii companiei de distributie de IT si electronice Asesoft Distribution – care era menita sa asigure o infuzie de capital de 4 milioane euro, necesara accelerarii dezvoltarii business-ului, a schimbat cu totul povestea Flanco si istoria pietei de retail de electronice, electrocasnice si produse IT&C.

In momentul achizitiei, Flanco era deja o companie solida, spune Adrian Olteanu (foto), care a trecut pe profit inca din luna iunie. Atragerea investitorilor nu a facut decat sa accelereze dezvoltarea businessului, prin investitii in extinderea retelei cu 4 magazine in acest sfarsit de an si circa 12-15 programate pentru anul viitor.

Dupa preluarea Flanco de catre Asesoft a pachetului majoritar, seful Kelion Online a sesizat pornirea unei campanii agresive de marketing care targheteaza reluarea pozitiei anterioare a companiei, poate chiar si consolidarea ei. "Sunt convins ca in urma unei vizibile infuzii de capital, lucrurile se vor indrepta la Flanco", a declarat el.

Cu siguranta insolventele din anii precedenti au avut o influenta asupra populatiei si implicit asupra evolutiei industriei de electronice si electrocasnice, dar, in final, este bine ca increderea consumatorului s-a consolidat in jurul magazinelor online, este de parere oficialul Cel.ro.

Aceeasi opinie o are si Marius Ghenea, care sustine ca ceea ce s-a intamplat in 2010 a fost, de la inceput pana la final, o crestere constanta a increderii consumatorilor fata de mediul online in ansamblu, ca si metoda cea mai moderna si mai eficienta de retail.

"Aceasta crestere a increderii consumatorilor, suprapusa peste efectele crizei (scaderea consumului, mai ales consumul de produse de folosinta indelungata), a fost cea care a determinat dinamica mult mai buna a magazinelor online fata de cele traditionale si in 2010, ca si in 2009. Nu as vedea aceasta crestere ca pe un rezultat al problemelor din retailul traditional, ci mai curand inves, ca pe una dintre cauze (desi evident, cauza cea mai importanta ramane contractia masiva a consumului la nivel national, mult peste limitele acceptabile, chiar si in conditii de criza)."


Ce urmeaza in 2011 pentru retailul electro IT autohton

Ce urmeaza in 2011 pentru retailul electro IT autohtonDupa anumite previziuni, 2011 ar putea fi mai bun decat anul curent. Desi Pop nu vede cresteri spectaculoase pe zona de electronice si IT, acesta se asteapta, totusi, la o dinamica pozitiva a e-commerce-ului, in general.

Desi Guvernul spera ca in anul urmator declinul economic sa inceteze si chiar sa revina pe un trend pozitiv, sunt inca multi indicatori care ne arata ca acest lucru nu se va intampla.

"Felul in care este deja construit bugetul pentru anul viitor pune mari semne de intrebare. Fiindca se bazeaza pe venituri mai mari decat anul acesta, este de asteptat sa apara noi modificari de taxe si impozite. Unele deja au fost anuntate zilele trecute. Toate acestea vor determina in continuare o scadere a puterii de cumparare, iar cea mai afectata zona va fi in mod normal cea a produselor de folosinta indelungata", considera Catalin Mihailescu.

Daca in paralel nu vor aparea si decizii care sa influenteze in mod pozitiv consumul, este posibil sa vedem din nou macar o stagnare a segmentului electro IT.

"Iar impartirea acestuia in canalele de vanzare se anunta a fi una interesanta dupa toate mutarile existente in acest an in retailul specializat. Trendul vanzarilor in online ar trebui sa fie in continuare unul pozitiv, avand in vedere cresterea continua a numarului de conexiuni Internet", adauga el.

Au existat, incepand din acest an, o serie de tendinte pozitive pe piata de electro IT, care se vor manifesta pregnant incepand de anul viitor si care vor determina semnificativ evolutia businessului in 2011, crede Radu Apostolescu. Prima, si cea mai vizibila, a fost migrarea accelerata a consumatorilor catre mediul online. "Exista in continuare un numar important de consumatori care doar se informeaza despre produsele electro IT prin intermediul site-urilor, dar tot mai multi dintre ei fac si pasul primei comenzi online. Pe acest segment de consumatori se va baza cresterea pietei de comert online anul viitor", a spus el.

eMag a inceput, de altfel, un proiect sustinut de educare a publicului pentru a creste increderea in piata de comert online si mizeaza pe aceasta tendinta pentru atingerea obiectivelor.

O a doua tendinta remarcata a fost deschiderea unor noi segmente de produs, pe fondul inovatiilor tehnologice, cum ar fi tablet PC-urile si echipamentele 3D - televizoare, camere video si foto. "Aceste segmente vor continua sa creasca, in ritm sustinut, si pe parcursul anului viitor. De asemenea, am remarcat o usoara scadere a preturilor la majoritatea echipamentelor electro IT, ca urmare a reducerii costurilor cu materiile prime, tendinta care, la fel, se va face simtita si in 2011", sustine directorul de marketing al eMag.

Seful FiT Distribution sustine ca si in 2011 dinamica vanzarilor online va depasi net dinamica din retailul traditional, iar in ceea ce priveste consumul in ansamblu, el mentioneaza ca, cel putin in prima parte a anului urmator, premisele sunt pentru o contractie suplimentara, in lipsa unor masuri eficiente de relansare a consumului in Romania.

Domo isi va continua strategia de crestere si optimizare a retelei in anul viitor; compania mizeaza pe o crestere usoara a pietei de electro-retail si estimeaza ca, cel mai probabil, nu vor fi schimbari notabile in 2011 fata de 2010.