Internetul - oriunde, oricand si de pe orice

Internetul - oriunde, oricand si de pe oriceDoua treimi dintre internautii internautii romani (68,66%) folosesc desktopuri pentru a naviga pe Internet, 48,21% acceseaza web-ul de pe laptopuri, in timp ce un numar mult mai mic foloseste pentru a intra online telefoanele mobile (12,68%) sau PDA-urile (4,07%).

De asemenea, pentru a naviga online, majoritatea folosesc un calculator exclusiv (39,63%) sau il impart cu inca o persoana (36,76%), existand insa si cazuri in care un singur calculator este folosit si de mai multe alte persoane (circa 23% de alte doua). Cei mai multi (57%) nu folosesc date de logare pe calculator, in timp ce 43% intra pe calculator cu utilizator si parola.

Devenit parte integranta a vietii internautilor romani, Internetul este folosit zilnic, in mod frecvent, de 87,11% dintre internauti, aproape 12% il folosesc de cateva ori pe saptamana, in timp ce un numar redus intra online doar o data pe saptamana sau mai rar.

Locul preferat de participantii la studiu pentru accesarea Internetului este propria locuinta (90,72%) sau locul de munca (30,28%), din mers (8,18%) sau de la scoala/facultatea (6,45%), precum si din alte locuri cum ar fi de la prieteni, de la Internet cafe-uri sau din alte parti.

Cand navigheaza online, aproape jumatate (44,25%) dintre internautii romani folosesc un singur browser pentru a accesa paginile web, in timp ce restul folosesc doua sau mai multe browsere.

Informatiile, socializarea si e-content-ul - la mare pret online

Informatiile, socializarea si e-content-ul - la mare pret onlinePotrivit studiului, internautii romani au intrat online pentru informatii (89,72%), comunicare/socializare (58,27%) sau incarcat/descarcat fisiere (39,29%). De asemenea, pe Internet, se citesc bloguri sau forumuri (36,15%), se urmaresc clipuri si filmulete online (35,35%) sau se joaca jocuri online (25,18%), se cauta informatii financiare sau de afaceri (22,32%), se vizioneaza programe TV online (16,19%) sau se deruleaza alte tipuri de activitati (2,59%).

Astfel, cele mai vizitate categoriile de site-uri sunt ziarele si revistele online (63,93%), comunitatile online (Hi5, LinkedIn sau Facebook - 49,92%) si site-urile cu locuri de munca (36,53%). Pe locurile urmatoare in preferintele internautilor se afla site-urile auto (23,80%), cele de Internet banking (23,63%), comert electronic (25,41%), turism (19,76%), cele cu profil imobiliar (11,93%) si site-uri pentru adulti (11,69%), precum si alte tipuri de site-uri.

In ceea ce priveste cele mai cautate informatii online, pe primul loc se afla cele referitoare la medicina, sanatate si alimentatie (50,12%), evenimente/stiri despre Romania (43,77%), computere, software, IT & Internet (40,31%), dar si acelea vizand familia si viata de cuplu (39,41%), stiinta si tehnica (35,39%), turismul, calatoriile si vacantele (34,92%), copiii si educatia lor (32,80%) sau datele referitoare la bucatarie/retete culinare (32,22%).

De asemenea, tot online, utilizatorii romani de Internet se informeaza si despre: evenimente culturale, muzica, teatru sau cinema; teste, jocuri, cuvinte incrucisate; moda, cosmetica, frumusete si intretinere; problemele sociale; economie, finante, banci, curs valutar sau bursa; natura si mediu; psihologie, paranormal, astrologie si religie; auto moto; monden; programe si recomandari TV; concursuri; evenimente sportive; sfaturi/idei pentru casa si gradina; mica publicitate/anunturi; politica; publicitate/reclame.

Media

MediaIn timpul liber, participantii la studiu navigheaza pe Internet (68,68%), se uita la televizor (65,01%) sau isi petrec timpul impreuna cu familia (64,85%). Pe langa acestea, ei ies cu prietenii (43,92%), citesc carti (38,49%), asculta muzica (35,93%), se joaca pe calculator (31,93%) sau merg la cumparaturi (31,14%).

Activitati precum mersul la cinema, teatru sau concerte (17,79%), lectura ziarelor si revistelor (17,71%), practicatul unor sporturi (15,61%), iesirile in cluburi, baruri si discoteci (13,22%), ascultatul radioului (9,63%) sau altele (3,12%) sunt mai putin populare.

Cand e vorba de consumul de emisiuni TV, favorite sunt stirile (72,54%), apoi filmele (71,14%), emisiunile de divertisment (48,20), talkshow-urile ( 37,02), emisiunile culturale si educative (31.82%), meciurile si emisiunile sportive (29,10) si alte programe (1,41). Cu toate acestea, 5,99% dintre respondentii la studiu au spus ca nu s-au mai uitat la TV in decursul lunii de derulare a studiului.

Achizitii, obiceiuri de consum si timp liber

Achizitii, obiceiuri de consum si timp liberElectronicele si gadgeturile media sunt obiecte omniprezente in locuintele internautilor romani, nelipsite fiind laptopul/desktopul (94,93%), mobilul (93,98%), televizorul (89,01%) si frigiderul (88,94%). La acestea se adauga masinile automate de spalat rufe (82,70%), mixerele electrice de bucatarie (66,69%), aparatele foto digitale (63,22%), cuptoarele cu microunde (61,54%), telefoanele fixe (61,13%), prajitoarele de paine (55,25%) dar si DVD-uri (53,57%) ori filtre de cafea (51,99%).

Atunci cand e vorba de consumul de produse in general, internautii din Romania prefera cafeaua macinata (45,88%), laptele dulce (44,06%) si tabletele de ciocolata (40,79%), beau in mod egal vin (41,03%) si bere (41.01%).

Pentru ca banii le influenteaza toate aspectele vietii, internautii romani se preocupa si de propria situatie financiara, fiind utilizatori de carduri de debit sau credit (71,75%), Internet Banking (23,26%) sau credite (20,77%).

Atunci cand e vorba de bunuri de larg consum, jumatate dintre internautii romani (49,42%) decid singuri asupra marcilor de produse achizitionate, in timp ce 43% iau decizii impreuna cu altcineva.

Cand e vorba de cumparaturi, perioada preferata pentru acestea este cea de reduceri, majoritatea respondentilor declarand ca se informeaza in legatura cu lucrurile pe care le doresc inainte sa le achizitioneze, desi recunosc ca, uneori, fac achizitii sub imboldul momentului.

Cei mai multi obisnuiesc sa nu mai dea atentie pretului atunci cand isi doresc un produs, dar majoritatea spun ca sunt interesati de ofertele din magazine si li se intampla uneori sa faca achizitii doar pentru ca produsele sunt la promotie.

Aproape o treime (29,89%) dintre internautii romani nu au avut concediu in 2010, iar cei care au reusit sa plece si-au petrecut vacanta in Romania (40,58%), desi unii au reusit sa mearga si in alte tari, precum Italia (8,97%), Bulgaria (6,04%), Grecia (5,69%), Spania (5,40%), Austria (5,62%), Germania (4,94%), Franta (4,6%) sau Turcia (3,56%).

In urmatorul an, internautii romani intentioneaza sa isi achizitioneze masini sau apartamente, sa vanda sau sa inchirieze locuinte.

Caracter demografic

Caracter demograficCei mai multi dintre internautii romani care navigheaza pe Internet nu au venituri (19,10%) si numai 3,5% au venituri care depasesc 7.000 lei. Internautii care castiga bani au in principal venituri de 1.000-1.500 lei (15,65%), 500-800 lei (12,57%) sau sub 500 lei (11,22%). Venituri intre 1.501-2.000 lei au 11,01% dintre respondenti, in timp ce 10,13% iau 801-1.000 lei.

In ceea ce priveste veniturile pe familie, majoritatea (16,69%) totalizeaza 2.001-3.000 lei, 14,4% castiga impreuna cu familia intre 1.501 si 2.000 lei si 12,46% au impreuna doar 1.001-1.500 lei. Venituri mai mici de 500 lei pe familie se inregistreaza in 8,62% din cazuri, in timp ce venituri de peste 10.000 lei apar in 4,14% din cazuri.

Dominante pe Internet sunt in continuare femeile (53,35%), barbatii (46,65%) nefiind la fel de activi in navigarea online. Din punct de vedere al starii civile, 51% dintre internauti sunt casatoriti sau locuiesc cu partenerul, 41,16% sunt necasatoriti in timp ce restul sunt divortati sau vaduvi.

Potrivit datelor Studiului demografic trafic.ro, majoritatea internautilor care au participat la studiu au fie 40-49 de ani (17,14%), fie 20-24 de ani (16,83%), urmatoarele cele mai active categorii de utilizatori de Internet fiind cele ale persoanelor de 30-34 de ani (14,54%), 25-29 de ani (12,72%), 50-59 de ani (10,3%) si 34-39 de ani (10%). Mai putin prezente online sunt grupele de varsta 18-19 ani (6,1%), 14-17 ani (4,75%), sub 14 ani (4,07%) si peste 60 de ani (3,56%).

Ca nivel al educatiei, majoritatea internautilor au absolvit facultatea (33,78%), liceul (27,22%) sau studii postuniversitare (15,27%). Restul utilizatorilor de Internet au studii liceale, profesionale sau complementare, gimnaziale sau nu au studiat deloc. Ca si categorii profesionale, cei mai multi utilizatori de Internet sunt studenti (17,89%), specialisti salariati cu studii superioare (15,92%) sau cu munca de birou (13,94%), persoane care practica profesiuni liberale (9,31%) si casnici (8,62%).

Raspunsurile studiului au fost colectate de la utilizatori din Romania (91,39%), Moldova (3,77%), dar si din Italia, Spania, Statele Unite, Germania, Canada, Franta sau Marea Britanie ori din alte tari. Regiunile cele mai prezente online sunt Bucuresti (21,41%), Cluj (4,99%), Iasi (4,87%), Constanta (4,08%), Timis (3,91%), Prahova (3,44%), Brasov (3,36%), Galati (2,81%), Bacau (2,64%) si Suceava (2,50%).

Datele Studiului demografic trafic.ro au fost colectate in perioada 15 noiembrie-15 decembrie 2010, chestionarul studiului fiind completat de 26.621 de utilizatori de Internet.