2 / 4

Investitorii americani nu stiu unde este Romania

Ajuns unul dintre cei mai cunoscuti antreprenori romani dupa ce in 1992 si-a fondat propria companie cand inca era student, Radu Georgescu a incercat in ultimii ani sa sustina tot mai mult antreprenorii romani implicandu-se in diferite proiecte in domeniu si chiar dedicandu-si propriul blog celor care isi doresc sa isi deschida un business.

"Antreprenorul real este unul cu notiuni tehnologice si de business, dar, de fapt, el trebuie sa isi formeze o echipe. Tinerii au nevoie si de altceva in afara de energie si tehnologie, ei nu stiu sa faca un plan de business, nu stiu sa vorbeasca, sa se impuna, nu au CV-uri, nu ofera incredere. Despre cei care reusesc sa treaca momentul «sunt tanar, sunt antreprenor si pentru asta trebuie sa fiu platit» am o parere foarte buna", spune Radu Georgescu.

Fondatorul Gecad crede ca antreprenorii romani sunt foarte bine pregatiti tehnic, insa nu au foarte multe cunostinte despre ceea ce inseamna sa conduci o afacere.

De asemenea, Georgescu spune ca cei care lanseaza un business isi doresc sa obtina foarte repede bani, dar fara sa munceasca.

"In general tinerii vin si spun: «Am o idee, sa imi cumpere cineva ideea». Ar trebui ca ei sa inteleaga ce inseamna antreprenoriatul, care sunt regulile de investitii, dezvoltare, networking. Si, din pacate, acestea nu se invata la scoala romaneasca, care ar trebui sa se ocupe mai mult de zona de management de business decat o face astazi. Sa nu predea doar dezvoltare tehnologica, ci si despre metode de a face bani din businessurile cloud, despre cum sa te promovezi international", declara omul de afaceri.

De altfel, Georgescu spune ca atunci cand un antreprenor roman isi doreste bani din partea unui investitor pentru a pune bazele afacerii, acesta se confrunta cu doua probleme: lipsa unui plan de business si nestiinta despre cum ar putea fi pus in practica planul.

"Ca investitor vreau sa ma convingi ca daca eu pun o anumita suma de bani, tu duci firma acolo unde ai promis. Eu vreau sa imi prezinti viziunea si care este planul (de cati bani este nevoie, ce faci cu ei si unde ajungi) pentru ca peste un an, doi, cinci, sa am un exit la valoarea Y. Ceea ce iti trebuie este sa arati ca ai viziune, ca esti in stare sa faci un plan si esti in stare sa-l executi. Problema reala apare de la plan in jos. Avem antreprenori cu idei care sa zicem ca ar putea fi confundate cu viziune si pot sa ma las pacalit cu asta. Dar sa faca un plan si sa-l execute nu am gasit".

Astfel, antreprenorul ii sfatuieste pe care care vor sa isi faca o afacere sa mearga in companii mari precum IBM, Microsoft, HP sau Siveco si sa vorbeasca cu toti managerii din zona middle.

"Dintre acestia as gasi un om care sa aiba o chimie cu mine si care sa fie in stare sa faca un plan pe care sa-l excute ca business, eu urmand ca apoi sa-l aplic practic. Si mai mult ar trebui sa-l faca pe investitor sa creada aceasta combinatie dintre mine si el are noima. De exemplu, Google. Baietii (n.red.: Larry Page si Sergey Brin- 38 de ani) au avut o viziune, au facut partea de tehnologie, dar l-au adus pe Eric Schmidt (55 de ani) care a stat acolo 10 ani. Acum fac bani si au nevoie de inovatie si au revenit. Dar Schmidt ramane acolo sa faca mentoring, coaching", mai spune Georgescu.

Presedintele Gecad afirma ca in general investitorii americani nici nu stiu unde este Romania pe harta, iar cei europeni sunt interesati de piata romaneasca, insa doar 5% dintre ei si-ar dori sa aduca bani in companii romanesti de IT.

"Este un numar mic, dar asta e. Sunt foarte precauti, discutiile cu antreprenorii romani sunt foarte greoaie din cauza lipsei acestora de experienta si posibilitatea reala ca o investitie sa se finalizeze este destul de mica", mai declara Georgescu, adaugand ca Romania ar putea atrage mai multi investitori straini daca ar avea o bursa functionala, o scoala care sa pregateasca manageri de business si mai multi oameni locali care sa sustina antreprenoriatul.

Pana acum Radu Georgescu a investit in proiectul Rol.ro, dezvoltat de compania Rol Online Network, si in Ideea Productions, o companie lansata in 2006 care detine mai multe site-uri printre care si Drive-test.ro.

Pe de alta parta, antreprenorul spune ca alte companii foarte bune care pot atrage investitori sunt portalul Softpedia, detinut de compania Softnews Net, Syncro Soft (companie craioveana care dezvolta programul Oxygen Xml) si BitDefender- companie fondata de Florin Talpes, care a si atras o investitie de 7 milioane de dolari in 2007 pentru vanzarea a 7% din actiunile companiei.





Inapoi la articol

Setari Cookie-uri